Bästa indexfonderna för 2015

Bästa indexfonderna för 2015

En uppdatering av fonderna med den bästa avkastningen och lägsta priserna, januari 2015
Bästa indexfonderna för 2015

Då var det dags för en uppdaterad lista av de de bästa indexfonderna som det går att spara och investera i. Sedan förra uppdateringen i november har ett antal indexfonder tillkommit vilket ökar konkurrensen vilket är bra för oss sparare.

Det finns en nyare version av den här artikeln:

För dig som är ny på bloggen rekommenderar jag följande artiklar kring varför jag är en så varm förespråkare av indexfonder. I korthet handlar det om att det inte är sannolikt att över tid slå ett index samt att avgifterna är den enskilt största faktorn som påverkar avkastningen av en indexfond. För dig som är ny så kan man enklast beskriva en indexfond som ett genomsnitt av ett visst antal aktier – t.ex. svenska, globala, europeiska eller något annat urval.

Ett urval av nedanstående fonder äger jag själv både i nybörjartportföljen och RikaTillsammans-portföljen.

Metodiken för hur jag har valt ut fonderna finns beskriven här:

De bästa svenska indexfonderna

Listan med de bästa svenska indexfonderna är oförändrad sedan sist, dock har flera av värdena för fonderna blivit bättre.

Fond Index Avgift Avkast Std. av. Sharpe Morningstar
Avanza Zero SIX30RX 0 % 12.9 % ±13.12 % (5 år) 1.56 4
Nordnet Superfonden Sverige OMXSBGI 0 % 12.7 % ±13.43 % (5 år) 1.62 4

Notera att dessa bara går att köpa hos respektive Nordnet eller Avanza eller SBAB.

Kandidater som inte kvalade in på den här listan var:

  • Länsförsäkringar Sverige Index – det är bra att Länsförsäkringar skapat en indexfond för Sverige med en avgift om 0.2 %, men om ovanstående är gratis och bättre så finns det ingen som helst anledning att välja den i alla fall.
  • SBAB Fri – det är en ny fond som startades och lades ner av SBAB och nu finns den att köpa på Nordnet. Ligger man hos Nordnet är det ändå lika bra att köra på Superfonden Sverige.

De bästa nordiska indexfonderna

Listan nedan är oförändrad sedan sist.

Fond Index Avgift Avkast Std. av. Sharpe Morningstar
Nordnet Superfonden Danmark OMXC20CAP 0 % —- —- —- —-
Nordnet Superfonden Norge OBX 0 % —- —- —- —-
Nordnet Superfonden Finland OMX Helsinki 25 0 % —- —- —- —-

Vad jag vet så finns där inga andra indexfonder för de andra nordiska marknaderna. Vad man bör notera är att de här indexen är ganska små, men det är även det svenska. Jag brukar därför i mina portföljer på Nordnet dela upp summan på alla fyra. Det vill säga om jag på Avanza hade lagt 10 000 kr i Avanza Zero, så hade jag på Nordnet delat upp det med 2 500 kr i varje fond och därmed fått en större riskspridning.

De bästa globalfonderna

Det som jag brukar rekommendera nya sparare är en eller flera bra globala indexfonder och nedan följer de jag påstår är bäst. Nyhet på listan är de två fonderna från Danske Invest som är väldigt bra och där den ena till och med är etisk. Det skiljer lite i avgift och utveckling, men det kan det vara värt.

Fond Index Avgift Avkast Std. av. Sharpe Morningstar
DNB Global Indeks MSCI World 0.32 % 20.4 % (3 år) ±5.75 % (3 år) 3.04 5
Danske Invest Global Index MSCI World 0.44 % 11.4 (5 år) ±8.56 % (5 år) 2.74 5
SPP Aktiefond Global MSCI World 0.31 % 9.1 % (5 år) ±9.01 % (5 år) 2.35 4
Danske Invest SRI Global (etisk) MSCI World 0.50 % 11.0 % (5 år) ±8.77 % (5 år) 2.66 4

Notera att jämförelsen med avkastning ovan inte är helt rättvis då den är över olika perioder och DNB har en kortare och mer fördelaktig period på 3 år jämfört med de andra som vi jämför på 5 år.

Kandidater som inte kvalade in på listan ovan är:

  • AMF Aktiefond Världen – anledningen är att det inte är en ren globalfond, utan en 50 % globalfond och 50 % svensk fond(?). Dessutom tappade de i år en Morningstar stjärna och har bara 3.
  • Länsförsäkringar Global Index – Länsförsäkringar gjorde en bra grej när de vid årsskiftet sänkte avgiften till 0.2 %, men då fonden är för ny finns det inga data på den och jag tycker att den fortfarande inte kan tävla mot DNB eller SPPs-fonder.
  • SEB Etisk Global Indexfond – kom inte med på listan för att den är sämre än Danske Invest motsvarighet.

Alternativ globalfond via ETF:er (börshandlad fonder)

Ett annat alternativ som jag brukar använda mig ibland är en kombination av två stycken Vanguard-fonder som tillsammans skapar en mycket bred globalfond.

Fond Index Avgift Avkast Std. av. Sharpe Morningstar
Vanguard Total Stock Market ETF (VTI) CRSP US Total Market 0.05 % 16.0 % ±13.58 % (5 år) 1.14 4
Vanguard Total International Stock ETF (VXUS) FTSE Global All Cap ex US 0.14 % 7.3% ±13.18 % (3 år) 0.74 3

Alternativa ETF:er som inte kom med på listan på grund av att de inte är lika bra som ovan är:

  • iShares MSCI World Index

De bästa indexfonderna för USA

USA är fortfarande världens största ekonomi och nedan följer de bästa indexfonderna för exponering mot den amerikanska marknaden. Ny fond på den här listan är Länsförsäkringar som sänkte avgiften från 0.5 % till 0.2 % vid årsskiftet och därmed kvalar in.

Fond Index Avgift Avkast. Std. av. Sharpe Morningstar
SPP Aktiefond USA Russell 1000 0.20 % 16.4 % ±9.42 % (5 år) 2.62 5
Swedbank Robur Indexfond USA Russell 1000 0.20 % 16.1 % ±9.37 % (5 år) 2.59 4
Länsförsäkringar USA Index Russell 1000 0.20 % 16.2 % ±9.58 % (5 år) 2.56 4
Vanguard Total Stock Market ETF (VTI) CRSP US Total Market 0.05 % 16.0 % ±13.58 % (5 år) 1.14 4

Fonder som inte kvalade in på den här listan var:

  • Handelsbanken MSCI USA Index – på grund av att avgiften ligger på 0.4 % jämför med hälften på fonderna ovan.
  • Öhman Etisk Index USA A – också på grund av avgiften.
  • AMF Aktiefond Nordamerika – på grund av 3 stjärnor hos Morningstar och hög avgift.

De bästa europeiska indexfonderna

Nedan följer de bästa fonderna med exponering mot Europa. Nytillskottet här är Länsförsäkringar som sänkte avgiften på sin fond och därmed går förbi Swedbank.

Fond Index Avgift Avkast. Std. av. Sharpe Morningstar
AMF Aktiefond Europa MSCI Europe Value 0.40 % 6.1 % ±14.47 % (5 år) 1.70 5
Länsförsäkringar Europa Index MSCI Europe 0.20 % 6.7 % ±11.43 (5 år) 1.68 4
Swedbank Robur Indexfond Europa MSCI Europe 0.20 % 5.8 % ±11.09 % (5 år) 1.69 3

Fonder som inte kvalade in var:

  • Öhman Etisk Index Europa – på grund av avgift och generella värden.
  • SEB Eurland Gratis – ny fond som är gratis men har än så länge inga stjärnor.
  • SEB Europafond Index – på grund av avgiften, i övrigt 4 stjärnor som är bra.
  • SPP Aktiefond Europa – på grund av avgift och i övrigt bara 3 stjärnor.

De bästa asiatiska indexfonderna

Fond Index Avgift Avkast. Std. av. Sharpe Morningstar
Swedbank Robur Access Asien MSCI AC Asia Ex Japan 0.20 % 7.4 % ±11.90 % (5 år) 1.10 4
SPP Aktiefond Japan MSCI Japan 0.21 % 6.1 % ±13.50 % (5 år) 1.15 4
AMF Aktiefond Asien Stilla Havet MSCI AC Asia Pacific 0.60 % 6.2 % ±9.53 % (5 år) 1.26 4

Tyvärr finns det inte särskilt många indexfonder med en bra exponering mot Asien.

De bästa indexfonderna mot tillväxtmarknaderna

Sedan förra gången har där faktiskt tillkommit en indexfond med exponering mot tillväxtmarknader såsom de sydamerikanska, östeuropeiska och asiatiska länderna. Jag är personligen faktiskt glad över den här nya fonden och den kommer åka in i portföljerna under året.

 

Fond Index Avgift Avkast. Std. av. Sharpe Morningstar
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index MSCI EM 0.40 % —- —- —- —-

Sedan tidigare finns dock följande börshandlade fond:

Fond Index Avgift Avkast. Std. av. Sharpe Morningstar
Vanguard FTSE Emerging Markets ETF (VWO) MSCI AC Asia Ex Japan 0.15 % 3.62 % ±19.13 % (5 år) 0.19 3

Övriga fonder som förtjänar ett omnämnande

Följande fonder är inte indexfonder i dess rätta bemärkelse men de har låga avgifter och presterar goda resultat över tid.

Fond Index Avgift Avkast. Std. av. Sharpe Morningstar
Spiltan Aktiefond Investmentbolag  MSCI Sweden 0.23 % 26.9 % (3 år) ±13.16 % (3 år) 1.80 5

Ränte och obligationsfonder

Följande ränte- och obligationsfonder tycker jag också förtjänar att omnämnas:

Fond Index Avgift Avkast. Std. av. Sharpe Morningstar
SPP Obligationsfond  Citi Swedish GBI 0.21 % 5.1% (5 år) ±3.03% (5 år) 1.12 5
AMF Räntefond Lång Citi Swedish GBI 0.15 % 5.6 % (5 år) ±3.80% (5 år) 0.98 5
Catella Avkastning Citi Swedish GBI 0.72 % 3.2 % (5 år) ±0.62% (5 år) 5.20 5
Ålandsbanken Cash Manager B Citi EUR EuroDep 3 Mon 0.45 % 0.6 % (5 år) ±5.24% (5 år) 0.62 5
Spiltan Räntefond Sverige Citi EUR EuroDep 3 Mon 0.11 % 2.5 % (5 år) ±0.34% (5 år) 5.05 5

Slutord

Jag tar gärna emot kommentarer på fonderna ovan, men ännu hellre kring fonder som jag har eventuellt har missat. Jag själv äger de flesta av dessa fonder och jag har beskrivit dem mer ingående i följande artiklar:

Avkastningsmässigt kan man säga att över en period om ca 5 – 10 år, så bör genomsnittsavkastningen ligga runt en 8 % per år. Risken mätt i form av standardavvikelse skulle jag uppskatta till ca ±16 % kanske något högre för de mer nischade fonderna såsom Sverige, Norden och tillväxtmarknaderna. I korthet kan man säga ju bredare index, desto mindre risk och svängningar (volatilitet).

Alla dessa fonder går att handla via Avanza (annonslänk) förutom de specifika Nordnetfonderna, som bara går att handla där. Det är inga avgifter vid köp eller försäljning på dessa fonderna förutom Vanguardfonderna som är ETF:er. Utdelning betalas också ut i alla fonderna, dock på lite olika sätt. Vanguardfonderna betalar ut det kvartalsvis och vissa andra delar ut årsvis alternativt höjer värdet på fonden.

Alla dessa fonder lämpar sig oerhört väl för ett månatligt automatiskt sparande i form av en pengamaskin enligt artiklarna i kategorin ”Så blir du rik”.

Relaterade artiklar

Relaterade etiketter och ämnen

AMF Aktiefond Asien Stilla havet, AMF Aktiefond Europa, Avanza Zero, DNB Global Indeks, Nordnet Superfonden Danmark, Nordnet Superfonden Sverige, Nordnet Superfondet Norge, SPP Aktiefond USA, Swedbank Robur Indexfond Asien

Kommentera

116 kommentarer finns till denna artikel:

  1. Vit pil

    Hej
    Jag försöker hitta en indexfond eller passiv fond för tyska börsen (som svensk småsparare). Verkar inte finnas va?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Simon
  2. Vit pil

    Hej Jan,
    Tack för en mycket bra sammanställning! Jag har dock några synpunkter. Vad gäller sverigefonderna så är det så att LF:s är avsevärt bredare (jämförelseindex med ca 80-100 bolag) jämfört med Superfonden och Avanza Zero (30 bolag). Personligen är jag beredd att betala 0,2% för den bredare exponeringen. Jag såg även att du tog upp AMF Aktiefond Världen, här tycker jag snarare man ska lyfta fram AMF Aktiefond Global som är en ren globalfond (med en avgift på 0,4%). Slutligen så har jag själv valt att plocka bort SPP:s fonder ur portföljen då jag upplevde att de tog flera dagar på sig att exekvera köp/sälj ordrar i fonderna, kanske inte så viktigt för de flesta men jag har stört mig på detta.
    /Mikael

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Mikael
  3. Vit pil

    Hej Jan,
    har just fått ett arv på 100000 kr som jag vill få att räcka så långt som möjligt, då jag närmar mig pension (om 7 år) och arbetar i en låginkomstbransch.
    Kan DNB Global Indeks vara något för mig, eller har du något annat tips?

    Bästa hälsningar

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Birgitta
    1. Vit pil

      Svårt att säga tyvärr. Att investera även i breda fonder innebär ju en risk. Även om du statistiskt kan ha sannolikheten på din sida så skulle jag nog som alltid rekommendera att sprida pengarna i flera källor och om du är i stort behov av dem kanske överväga att inte investera dem alls i fondmarknaden. Mitt tips således är att prata med en finansiell rådgivare, t.ex. På din bank. Sedan kan du återkomma med tipsen så kan vi utvärdera det om möjligt.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  4. Vit pil

    Har sparat i 10 år för mitt barn i förvaltade fonder som min bank har rekommenderat. Jag har 3 barn där den äldsta är 10 år och de andra är 8 och 5 år. Visst har det gått hyfsat bra men nyligen fått veta om indexfonder vilket kanske hade gett mycket mer i avkastning. Jag vill veta om de pengarna hon har idag är värt att omplaceras till indexfonder och i så fall ska de fortsätta finnas på banken eller flytta summan till t ex avanza etc.??

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Ivana
  5. Vit pil

    Hej
    Jag ville bara fråga om det finns någon bok om hur man börjar för jag kan inget om det här, som du kan rekommendera jag skulle vilja börja spara till pensionen och sånt.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Madeleine
  6. Vit pil

    Hej Jan!
    Tack för en rolig blogg!
    Jag har startat ett fondsparande, långsiktigt (10 år +) till mina 3 barn. Efter att ha läst på din blogg så ändrar jag den till en ”nybörjarportfölj”. Det jag undrar är om du fortfarande står bakom tex din länk ”bästa indexfonder 2015”, dvs är det fortfarande indexfonder som du tycker är bra, eller har någon av dem helt tappat och bör tas bort enligt dig?
    Då summan jag sparar till barnen är 1000 kr kan jag inte ta med alla de 15 fonder du har med, men har begränsat till 10 st där 6 st är indexfonder och 4 st är räntefonder. Är detta ok, eller blir det för lite riskminimering?
    Må väl!
    /Henrik

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Henrik
  7. Vit pil

    Hej.
    Jag vill börja spara. Har tänkt mig månadssparande(framförallt) men undrar vad som händer om man bestämmer sig för denna typ av sparande och sedan av någon anledning inte kan/vill spara en månad?

    Om man tex börjar spara 200 kr i månaden i en indexfond har man möjlighet att spara mer nån månad och mindre nån månad alternativt inget alls nån månad? Låser man sig en viss tid? Tycker inte om tanken att inte kunna ändra mig.

    Jag har pengar som bara ligger som jag lika väl skulle kunna spara som göra av med och vill därför börja spara. Hur går det till rent praktiskt, dras pengar varje månad eller sätter jag själv undan pengarna? Kan jag ändra beloppet från månad till månad? Binder jag upp mig eller kan jag ändra mig när jag vill? eller får man nån straffavgift om man hoppar över att spara en månad eller avslutar innan en viss tid (funderar på en passiv indexfond). Vill helst inte behöva engagera mig så mycket utan bara sätta pengarna nån stanns och låta dom sköta sig själv.

    Om man utgår från min lön så har jag ca 10 000-13000 kr efter allt nödvändigt är betalt som jag har kvar, en del av dessa pengar( kanske ca 5000 i månaden) skulle jag vilja investera någonstanns som jag endast rör ca var 3- var 6 månad( till resor) sen skulle jag vilja spara en del som buffert, kanske ca 500-1000 kr i månaden(om något oförutsett skulle hända)( dom vet man ju inte när man behöver röra och det är ju viktigt att man inte förlorar dom) sen skulle jag vilja spara mer långsiktigt( i tex en passiv indexfond) ca 200-2000 kr per månad, men vill hellst inte låsa mig till ett visst belopp här( beroende på ifall jag ev vill resa mer eller behöver mer i buffert) men minst 200 kr, Skulle kanske vilja spara dels 200 kr i 10- 30 år( för framtiden) samt lite mer pengar i 5- 10 år ( till hus tex).

    Men om man då tröttnar på att vänta med hus och istället tar ett lån hur påverkas möjligheterna att få låna om man har pengarna i fonder och aktier osv?
    Vore mycket tacksam över svar

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Jane
    1. Vit pil

      Ja, det är inga problem överhuvudtaget. Du kan spara hur mycket eller hur lite du vill på månadsbasis. Du kan sätta in allt på en gång och aldrig någonsin igen och så vidare. Det är du som bestämmer.

      Jag är en varm förespråkare för just månadssparande av framförallt två orsaker:

      • Man gör jobbet en gång och sedan sköter det sig självt
      • Man minskar risken i sparandet då man köper investeringar kontinuerligt

      Dock, när det gäller sparande till pengar som ska användas i närtid, då är min rekommendation att spara dessa pengar på ett vanligt bankkonto och inte i indexfonder. För då håller inte statistiken i mina resonemang – då är risken nämligen högre.

      En generell tumregel är att investera 10 % av beloppet per år som du kan låta pengarna vara i fred. Om du t.ex. ska använda 10 000 kr om 5 år, då ska du bara investera 5 * 10 %, det vill säga 50 % av pengarna.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  8. Vit pil

    Hej!

    Jag har verkligen blivit inspirerad till att börja spara genom dina artiklar. En fråga jag har är dock, ifall reglerna för pengamaskinen ska följas, ska då utdelningen direkt återinvesteras i de fonder man har, eller kan utdelningen tas ut?
    Jag kan ha missförstått skillnaden mellan utdelning och avkastning…

    Med vänlig hälsning

    Helene

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Helene
  9. Vit pil

    Vad tycker du om tanken att spara i Nordnets superfonder åt barnen? Hur stor inverkan tycker du det har att de är olika valutor?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Nils-Johan
  10. Vit pil

    Angående exponering mot Afrika – eller frontierländer allmänt – kikat något på iShares MSCI Frontier 100 ETF? Funderar på att lägga ca 5% av min långsiktiga portfölj där.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Rasmus
  11. Vit pil

    Hej! :)
    Jag planerar att starta upp mitt sparande så fort jag kan, jag fyller 18 inom 2 månader och förbereder mig på att starta upp ett ISK på Avanza. Läser på mig lite just nu och hittade dig.

    Nu har jag en fråga till dig, jag börjar med ett litet start kapital på 10000kr men tillsätter senare mer om det går bra (80% av varje lön).
    Jag blir då 18 år, och delar upp det 18% 82% enligt ditt system.
    Spelar det någon roll hur många fonder jag delar upp i

    1640 kr i 5 olika index fonder upp delat fint mellan globala och svenska.
    1800 kr i olika ränte och obligationsfonder.

    Spelar det någon roll om jag har 5 index fonder eller 10? Uppdelning alltså, är det bättre att öka risk spridningen från 5 till 10 eller spelar det någon roll alls?
    Samma sak på ränte och obligationsfonder, kanske 900 kr på två olika?
    Ända som jag klurar på just nu, som en nybörjare så antar jag att det inte är en för dum fråga :)

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Lee
  12. Vit pil

    Hej!
    Tack för en informativ och matnyttig blogg! Jag har under våren skaffat ISK i två olika banker och följt dina råd ang fördelningen av fonder: ca 30% i räntefonder och obligationer, resterande i indexfonder. Jag är 30 år och sparar på lång sikt. Nu har jag läst flera olika rekommendationer kring att undvika långa räntefonder och obligationer utifrån den låga räntan som ju med all rimlighet någon gång kommer stiga igen. De ränte- och obligationsfonder jag har i nuläget är: Spiltan Räntefond Sverige, SPP Obligationsfond, AMF Räntefond Lång, Catella Avkastningsfond och Länsförsäkringar Räntefond Lång.

    Jag vet att du säger att man inte kan förutsäga framtiden men kan du ändå ge någon kommentar till ovanstående fonder? Vore det klokt att göra sig av med de långa räntefonderna och obligationsfonden för att istället satsa enbart på tex Spiltan Räntefond Sverige och Catella Avkastningsfond?

    Tacksam för tips!
    Hanna

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Hanna
    1. Vit pil

      Det handlar hela tiden om avvägningen kring hur aktiv man vill vara. Jag själv tror inte på att man kan vara aktiv och slå marknaden på sikt. Därför gör jag ingenting med mina positioner nästan oavsett vad som händer på marknaden. Börjar man köpa och sälja så utsätter man sig för att ha rätt två gånger – både i sälj och vid köp. Det handlar nämligen inte bara om att ha rätt i sak, det handlar även om att ha rätt i timing och det är i princip omöjligt om man inte har en stor portion tur.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  13. Vit pil

    Hej, undrar vilken global indexfond som egentligen är bäst om man investerar idag. Jag har redan ovan nämnda DNB Global Indeks och tänkte komplettera med billiga Länsförsäkringar Global Index, men du skriver att den är mindre bra än övriga, exempelvis dubbelt så dyra Danske Invest Global. Varför?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    rasmus
  14. Vit pil

    Hej Jan!

    Vet inte om detta tagits upp tidigare men min fråga är om det inte finns någon indexfond med fokus på Afrika? Jag har redan Länsförsäkringar tillväxtmarknad i portföljen men den verkar ju inte täcka in Afrika om jag har förstått det hela rätt. Känns som en spännande marknad med stora potentialer och det vore roligt att få ta del av den.

    För övrigt vill jag bara tacka för ditt fenomenala arbete med bloggen. Du har lyckats öppna ögonen på den här 21 åringen iallafall. :) Sover betydligt bättre om nätterna nu när alla sparpengarna flyttats från det gamla sparkontot med minimal ränta och nu istället ligger i nybörjarportföljen på Avanza.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Jens
    1. Vit pil

      Tack för dina fina ord Jens! :)

      Nej, vad jag vet så finns där ingen bra indexfond för Afrika. Jag håller själv utkik då jag tror mycket på den kontinenten. De fonder som finns investerar också nästan bara uteslutande i Sydafrika vilket inte är helt reprsentativt heller. Den dagen det kommer och jag får reda på det, så lovar jag skriva om det här på bloggen.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  15. Vit pil

    När eller hur ofta kommer du att uppdatera din lista för de bästa indexfonderna just nu?
    Gör du det när du ombalanserar?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Mattias
    1. Vit pil

      Jag uppdaterar den nog på årsbasis. Det händer inte så mycket på fondmarknaden att den behöver uppdateras oftare påstår jag. :-)

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  16. Vit pil

    Hjalp! Hilfe! Jag har bott i USA i manga ar och har ett traditionellt sparkonto pa Nordbanken med ca 80 000. Sag for ett tag sen att de tycker man ska avsluta sitt sparande och oppna ett nytt konto (?) pga andrade skatte regler. Jag ringde Nordea men de sa att i och med att jag star som utvandrad far de inte ge mig rad om mitt konto. Jag kommer till Sverige i Augusti och ska forsoka fundera ut vad som ar smartast och sitter och forsoker lasa och lara mig men jag skulle verkligen behova rad for jag har VALDIGT liten koll. Jag vet att jag inte for ta ut pengarna och ”gora vad jag vill” men vad kan jag gora som for en gangs skull ar smart? Planerar att ha pengarna kvar i minst 22 ar (tills jag fyller 65)

    Med Vanlig halsning

    Liselott

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Liselott Rosa
    1. Vit pil

      Hej Liselott,

      Det är svårt att ge något råd, men jag skulle säga att titta på det som står under kategorin ”så blir du rik”, det brukar fungera bra för de flesta situationer. Om du ska investera i aktier och fonder till dig själv så rekommenderar jag ett investeringssparkonto (ISK) på Avanza.

      Hälsningar,
      Jan

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  17. Vit pil

    Om man har en investing i Storbritanien (Old Mutual Wealth) vad finns då för indexfonder som du rekommenderar?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Tina
  18. Vit pil

    Hej Jan,

    Har du tid och svara på detta, vi har sparat ca 400 tk jag vill öppna ett konto på avanza och skapa en portfölj Vad rekommenderar du till oss ?

    Tack för en bra och lärorikt sida.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Ergjan
  19. Vit pil

    Hej,

    Vi har ca 500 000 kr på lönekonto, vi har inte kunna bestämma oss hur/vad skall vi gör, om vi pratar med banken så föreslå dem att man amortera på bolån. Pratar med rådgivare så föreslå de att man spara. Vad skulle du föreslå till oss?

    Tack
    Nybörjare

    0

    Gravatar ikon för användaren
    eddie
  20. Vit pil

    Hej

    Jag undrar en sak, ifall man väljer ex AMF aktiefond Europa, Avanza Zero och Länsförsäkringar Tillväxtmarknad index. Då täcker man ju upp rätt bra och man får en fin riskspridning. Ska man nu komplettera med en usa fond (eller kanske Berkshire, som iofs inte är en fond, men rätt fin ändå) eller en globalfond? För det känns lite onödigt att ha både en usa fond och en global fond, eftersom en vanlig global fond (just nu iaf) består till närmare 60% usa. Vad tror du? Eller så är det jag som tänker fel.

    Tack på förhand.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    A
  21. Vit pil

    Hej
    Instämmer helt gällande förvaltnngsavgifterna, har själv haft avgifter som ätit upp större delen av värdeökningen.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Jarmo Jakku
  22. Vit pil

    Så skönt att läsa artiklar som denna, där 5 av 6 fonder jag valt för min familjs sparande är med i listorna och toppar flera.
    Ger en bekräftelse på vad jag gör faktiskt verkar vara en ok logik och något jag kommer fortsätta med.
    Tack för en bra sida, artiklar och blogg.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    kjrod
  23. Vit pil

    Hej igen.Jag skulle bara vilja säga ett stort tack för att du bryr dig om andra och att man kan maijla till någon som
    är mer oberoende ETT STORT TACK. Med vänlig hälsning Ingemar

    0

    Gravatar ikon för användaren
    I.Nilsson
  24. Vit pil

    Hej.Sparar också till mitt barnbarn Avanza Z och Avanza 100 men då det inte är mer än 3000 så händer det ju inte så mycket.
    Får ses på lång sikt.Undrar också om man ska tänka annorlunda då man är i livets slutfas Då vill man kanske ha snabba cash
    Med vänlig hälsning.Ingemar

    0

    Gravatar ikon för användaren
    I.Nilsson
    1. Vit pil

      Ja, jag vet och hade jag haft en portfölj som försöker förutsäga framtiden eller ta hänsyn till nuvarande marknad så hade jag också gjort det. Problemet är att Claes i sin strategi försöker förutsäga framtiden medan jag har en strategi som inte tar hänsyn varken till nuläget eller framtiden, eftersom jag inte tror att det går att göra framgångsrikt över tid. Läs mer nedan:

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  25. Vit pil

    Hej Jan.
    Tack för en bra blogg en bra kickoff i Malmö den 22/3.
    Har nu fått igång min pengamaskin med diverse fonder med många
    indexfonder.
    Senaste inköpet var Öhmans Index Emerging Market fond och
    den är dessutom etisk dock med en avgift på 0.90 %.
    Kanske kan vara ett alternativ att lägga upp eller är den för dyr?
    Har du någon max gräns när det gäller förvaltningsavgifter när
    du är ute och letar efter placeringar?

    Mvh
    Johan

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Johan
    1. Vit pil

      Jag brukar personligen ha som regel att en fond max ska kosta 0.4 %. Men säg den regel utan undantag. Om du gillar den så kör på! :-)

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  26. Vit pil

    SEB har en fond som heter SEB Euroland gratis utan avgifter. Det står att den ”siktar på att skapa kapitaltillväxt i linje med jämförelseindexet. Fonden förvaltas passivt med fokus på Euroländerna”. För min del har det varit ett lyckat köp även om jag inte riktigt förstår bankens syfte med den (varför är den avgiftsfri?). Den gick inte att köpa på egen hand via SEB hemsida utan det var tvunget att ske via en handläggare.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Astrid
    1. Vit pil

      Oj, det visste jag faktiskt inte. Men det verkar stämma när man kollar upp det via Morningstar. Det gör nog att den kommer ta sig upp på listan framgent. Jag kommer att hålla koll på den. Tack så mycket för tipset!

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  27. Vit pil

    hej Jan!

    Jag har precis bestämt mig för att bruka allvar med mitt sparande. Jag har utvecklat en strategi som går ut på att jag ska kolla varje månad på breda globala index, och därefter placera mina pengar. Precis som du, kom jag fram till att index-fonder är rätt väg att gå. Ett delgål med min strategi är att det ska gå snabbt och lätt att fatta dessa beslut, så jag byggde lite verktyg för att snabbt kunna skaffa min överblick. Bara pinga om du vill ha tillgång till dem.

    Hur som helst, jag stötte på patrull när jag skulle hitta index-fonder som följde de index jag är intresserad av (jag är kund i Swedbank, så tittade där). Kan du tipsa om vilket investerings-tjänst som har bäst utbud av fonder? Det verkar som Avanza är helt ok, men de sankar ändå väldigt många fonder. Eller kanske till och med tipsa om individuella index-fonder för de marknader jag är intresserad av? Min analys finner du på:

    http://minimalmoneymanagement.blogspot.com/

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Oscar Beijbom
    1. Vit pil

      Hej Oscar – tack för din kommentar! Jag skulle rekommendera Avanza eller Nordnet, sedan skulle jag nog på Vanguards och iShares ETF:er som exponerar mot olika index. Sedan kan man många gånger handla indexfonder via mäklare för att få tillgång till saker som inte ingår i det vanliga utbudet.

      PS. Var inte vi kursare på F i Lund? :-) DS.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  28. Vit pil

    Hej Jag

    Vill först och främst tacka dig för din blogg då jag sedan jag fick mitt första jobb haft mina besparingar liggandes på ett sparkonto på banken! Efter årsskiftet hittadr jag din blogg och har lagt upp en nybörjarporfölj som ger resultat, sakta men säkert :)

    Jag såg på Avanza idag att Handelsbanken har tagit bort avgifter för förvaltning, köp och sälj för sin fond ”Handelsbanken Funds Global Selective A” och undrar vad du tycker om den? Har inte hört om den tidigare men tycker att den såg vettig ut och det faktum att den nu är gratis gör det hela lite bättre?

    Hälsningar
    Erik

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Erik A.
    1. Vit pil

      När jag kollar på den hos Morningstar så står där att den årliga förvaltningsavgiften är hela 1.96 %…. Dessutom har den gått betydligt sämre än sitt index.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  29. Vit pil

    Tack för en bra blogg!
    Såg att det korrekta namnet är ”LänsförsäkringAR Tillväxtmarknad Index” så blir det lättare att hitta.
    //Nils

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Nils
  30. Vit pil

    Hej!

    Fråga, tycker du att det är rätt läge att gå in nu på aktiemarknaden i och med att börsen är så hög?

    / Jonas

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Jonas
  31. Vit pil

    Hej Jan,

    Tack för en grym blogg! Blir bara klokare och klokare för varje gång jag går in här och läser.

    Har jag tänkt placera 60 000 kr i indexfonder (har idag pengarna på ett lönekonto utan ränta…). Hur tycker du att fördelningen bör se ut mellan Sverige, Europa, Global, USA och Asien om jag startar ett investeringssparkonto på Avanza idag? Tanken är att sätta in ca 4000 kr/månad de kommande åren.

    Mvh,
    Kristina

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Kristina
  32. Vit pil

    Hej,
    vill börja med att tacka för en bra blogg och sammanställning av fonderna.
    Har dock en synpunkt på de rekommenderade indexaktierna för Europa. Kanhända att fondinformationerna har ändrats sedan inlägget skrevs. Hursomhelst, SPP Aktiefond Europa har numera 4 stjärnor, dessutom ett normanbelopp på 1854 jämfört med Swedbank Robur Indexfond Europa med normanbelopp 3558 samt Länsförsäkringar Europa Index med normanbelopp 4628.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Tony Fredriksson
  33. Vit pil

    Hej! Snubblade in på den här sidan av en slump och har redan fått i mig lite matnyttigt. Nu undrar jag vad du tycker om mina val som jag kom fram i mitt möte på Swedbank.

    I dagsläget sitter jag med en portfölj som består av enbart Swedbank Robur-placeringar. Vill inte gå ut med sparad summa, men fördelningen är ungefär som följer:
    Kapitalinvest 50%
    Indexfond USA 25%
    Sweden High Dividend 25%

    Jag har dessutom ett regelbundet sparande i alla dessa fonder.

    Vad tycker du om mina placeringar? Ska jag överge Kapitalinvest (som jag haft i över 15 år) och övergå helt till indexfonder eller är den värd att ha kvar? Vet att det varit skriverier att den underpresterar med tanke på relativt hög förvaltningsavgift.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Pontus Westman
    1. Vit pil

      Det är svårt att uttala mig om någonting på så lite fakta, men om jag ska vara krass – för Kapitalinvest-fonden som har 1.25 % i avgift så verkar den investera 50 % globalt och 50 % i Sverige. För att få samma exponering så skulle jag valt DNB Global Indeks med 0.33 % avgift och sedan Avanza Zero me 0 % i avgift. Det betyder att du minskar avgiften på bara den här fonden med ca 1 % och du kommer få samma avkastning (eftersom fonden har inte slagit sitt index).

      Jämför jag det på 100 000 kr i startbelopp och 8 % genomsnittlig årlig avkastning så betyder det att du har betalat Swedbank över 30 000 kr i avgifter – helt i onödan. Det motsvarar nästan 10 % av kapitalet efter 15 år.

      Swedbank Robur Indexfond USA är helt OK med en avgift på 0.2 %. När det gäller High Dividend så är där också en hög avgift på 1.25 %. Du får helt enkelt bestämma själv hur du vill göra, men jag skulle säga spontant att du gör banken rik istället för dig själv… Det är dessutom inte riktigt att de behöver det, eller?

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  34. Vit pil

    Hej, vilken bra sida! Har fått så många bra tips, vilket är välbehövligt då jag inte är så insatt i det här med aktier, fonder och dylikt.

    Det jag undrade var ifall man ska satsa en stor summa (60 000 kr) i en indexfond, eller om det är bättre att dela upp summan i säg fem olika indexfonder för att sprida risken lite mer? Eller blir det för lite pengar i de olika då för att få bra utdelning?
    Funderade på Avanza Zero, men tycker även SPP Aktiefond USA och Vanguard fonderna och Spiltan Aktiefond Investmentbolag verkar väldigt intressanta.

    Hur bör man tänka när det gäller att dela upp pengarna? Bättre att sprida ut dem eller samla allt i en fond? Är något alternativ bättre för kortsiktigt sparande (5-10 år) gentemot långsiktigt sparande (>25 år)?

    Tack för en jätteintressant blogg!

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Laura
    1. Vit pil

      Ett brett sparande är nästan alltid att föredra. Skulle jag välja en enda fond så skulle jag gå på breda globalfonder istället för en relativt liten svensk fond. :-)

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  35. Vit pil

    Ska väl också lägga till att jag skrev detta med tanke på att reporäntan nu som ni vet har hamnat under 0%, det
    är väl det som gör att sparkonto sänks och det blir osäkerhet kring buffertsparande och så. Jag tyckte bara jag var lite oklar :D

    0

    Gravatar ikon för användaren
    pUnkOuter
  36. Vit pil

    Hej! Jag har följt denna bloggen med stort intresse en längre tid, jag har lärt mig massor och har använt många av dina principer för att komma igång med en egen pengamaskin, tack för det!

    Jag undrar bara om du har någon vettig synpunkt om hur man ska tänka kring räntefonder som t.ex. Spiltan räntefond, som jag har som en del av krockkudden, och även hur man ska göra med buffersparandet som jag för tillfället har i Santander hos Avanza (sparkonto+). När jag loggade in idag fick jag veta att räntan kommer att sänkas från 1.05% till 0.8%… Jag antar att det kommer att märkas på de övriga sparkontona också, men jag vet inte detta säkert eftersom det är det enda sparkontot jag har.

    Hur ska jag tänka och hur gör du Jan och ni andra nu med buffert och ”krockkudde”?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    pUnkOuter
    1. Vit pil

      Jag försöker se det långsiktigt och att det just nu är en extrem situation. De strategierna som jag förespråkar här på bloggen gör ju att jag inte behöver ta hänsyn till nuvarande eller framtida marknadssituationer – (även om det kortsiktigt känns fel eller konstigt).

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  37. Vit pil

    Till Håkan och Magnus
    Jag är ny på det och förstår inte vad ni menar. Utdelning på aktier ägda av en fond går alltid in i fonden. Varför skulle fonder vara sämre än direkt aktieägande skattemässigt (som jag tror ni menar)? När man får utdelning på sina aktier beskattas det. Så varför skulle det vara sämre att t ex sälja av lite fondandelar (eller Berkshire-aktier för den delen) varje år när man är gammal jämfört med att få aktieutdelning?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Kaktus
  38. Vit pil

    Som total nybörjare: Hur många fonder är smartast att välja? Eftersom jag är 27 år ska 27% av min börs vara ränte/obligationsfonder om jag fattat det rätt, ska jag ta t ex två sådana och 5 av de bästa av de andra då? Och hur bör fördelningen av de se ut?

    Tack för bra tips! :)

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Oskar
    1. Vit pil

      Spelar inte så stor roll – jag försöker sprida det ganska jämt mellan de olika fonderna.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
    1. Vit pil

      Ja, jag har sett det, den har hamnat på bevakningslistan men går än så länge inte att få tag på via Avanza eller Nordnet.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  39. Vit pil

    Hur kan Catella komma med när den endast har gått upp 2,02 % på ett år och kostar 0,75? Kolla Nordea Stratega ränta 7,36% och det efter avgift på 0,65. med standardavvikelse på 2,18. Catella hade inte skrivit ut totalrisken men med deras tvåa i risknivå så kanske det ligger snäppet under men ändå. Då Catella jämför sig med hälften kort hälften långa statspapper måste de helt ha missat långa benet som gick upp ca 12% i fjol. De har dessutom annan utlåning men missat även där. Framöver är förväntan låg på de flesta räntefonder, gissningsvis 1-2%. /Mr T

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Mr T
  40. Vit pil

    Vad är poängen (mervärdet) med Europaindexfonder och USA-indexfonder, med tanke på att globalfonderna är så kraftigt viktade mot USA och EU?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Wester
    1. Vit pil

      Min initiala tanke är en större riskspridning då (om jag har förstått det rätt) den specifika USA-fonden tar in fler amerikanska företag än den globala indexfonden.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  41. Vit pil

    Du har hjälpt mig mycket . En viktig punkt som jag skulle vilja göra är att du ger människor som mig förtroende i världen för att investera .

    Jag har en ung dotter och verkligen vill hjälpa henne att börja sitt vuxna liv med lite ekonomisk trygghet .

    Tack

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Nathaniel Mather
  42. Vit pil

    Hej,
    Många bra inlägg för en tacksam amatör!
    Försöker i nuläget skapa mig en god överblick över mina olika tjänstepensioner och investeringar då de ligger utspridda efter många år av arbete inom olika företag. En djungel… Att försöka göra en god fördelning blir då knivigt då pengarna är utspridda på olika institur såsom SEB, Skandia, Danica m fl. Jag försöker då fördela nyckeln över de olika instituten och har lyckats relativt bra (anser jag själv) men stöter på patrull i SEBs fondutbud för tjänstepension – begränsat med indexfonder till SEB egna indexfonder och annars en relativt svår spridning på dyra fonder. Hur skulle du vilja guida i ett sådant läge? Har du någon topp-lista över de vanligaste pensionsinstituten eller kan man rådfråga specifikt i ärendet?
    Tack för en mycket bra och hjälpsam sida! /Anna
    Mvh Anna

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Anna A
    1. Vit pil

      Jag själv har också (tyvärr) SEB Tryggliv och det är helt värdelöst. Mitt tips är att samla allting hos Avanza eller Nordnet. Det finns enligt mig ingen anledning att ha någon annan leverantör.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  43. Vit pil

    Hej, jag har precis börjat investera i indexfonder och tittar nu på vad jag ska ha för ”krockkudde”. Jag funderade först på Spp obligationsfond som du tipsar om i nybörjarportföljen, men nu lutar jag mer åt AMF räntefond lång då den har lägre avgift och har gått bättre de senaste 5 åren. Jag undrar om det finns någon anledning till varför du har med Spp obligationsfond isf AMF räntefond lång i ditt tips till nybörjarportfölj? Något jag som nybörjare inte tar med i beräkningen.

    Tack för en trevlig blogg
    //Emma

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Emma
    1. Vit pil

      Hej, om du har möjlighet att ta båda, så ta båda. :-) Annars skulle jag nog gå på den långa om jag bara kunder välja en.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
    1. Vit pil

      Känner inte till den och tyvärr faller den för att den i min värld är för ”ny”. Men visst verkar den intressant med den höga direktavkastningen. Den får hamna på bevakningslistan.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  44. Vit pil

    Hej Jan,
    Trevlig blogg, hittade precis hit!
    Jag har en fundering kring index-ETFer, som ju i flera fall är väldigt billiga. Men man köper ju så att säga in sig i en underliggade fond som lär ha en del kostnader och förmodligen även någon förvaltningsavgift. Är det så att de kostnaderna är medräknade i den låga förvaltningsavgiften i ETFen eller är det en dold avgift (jag tänker då framförallt på underliggande fonds förvaltningsavgift) som inte blottläggs. Ungefär som att det går att köpa fond-i-fonder med attraktiva 0% förvaltningsavgift, men de underliggande fonderna kan ju kosta en hel del i alla fall. Falsk marknadsföring enligt min mening. Jag har försökt läsa in mig på det här utan att begripa. Kanske du har koll?
    Mvh
    Stefan

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Stefan
  45. Vit pil

    Har en fråga angående hur du gör med sparande månadsvis samt hur man bör göra beroende på marknaden. Jag har autoöverföring från min bank till Avanza varje gång lönen kommer, och dessa investeras sedan oftast i någon indexfond på Avanza. Men ibland, som t.ex senaste lönen i Januari, så hade marknaden gått väldigt bra och så också mina favoritindexfonder AvanzaZero och Spiltan Aktiefond Investmentbolag som låg väldigt högt och gått bra under ett tag. Bör man då avvakta och köpa mer när marknaden gått ner lite då man inte vet om det kommer fortsätta upp eller gå ner? Eller ska man ha en månadsvis insättning på någon av dessa och inte bry sig om hur högt eller lågt de ligger?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Anton
    1. Vit pil

      Rent tekniskt borde ju indexfonden vara ett bättre kap vid lägre än högre kurs. Rent spekulativ sett.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Mathias
    2. Vit pil

      Nej, hela poängen med en mekanisk pengamaskin är att man inte ska behöva tänka eller omvärdera sina beslut (läs: försöka förutsäga framtiden eller ha en åsikt om nuläget).

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  46. Vit pil

    Hej!
    Du har här lagt upp Vanguard Total Stock Market ETF (VTI) och Vanguard Total International Stock ETF (VXUS) som bra globala index fonder. Men i din shareville har du obligations fonderna? Vanguard Total Bond Market ETF och Vanguard Total International Bond ETF. Både sorter finns i avanza men vad är skillnaden?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Agust
    1. Vit pil

      Fonderna med ”bond” i namnet är obligationsfonder medan de andra är aktiefonder.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  47. Vit pil

    Hej, tack för en bra blogg.
    Tittar en del på indexfonder just nu. Vet inte om du läst Tony Robbins nya bok men han skriver bl.a. att indexfonder rent generellt slår 96% av de aktivt förvaltade fonderna.
    Tänkte höra om du har några tips på indexfonder för råvaror och guld samt olja för att diversifiera portföljen ytterligare?
    Mvh
    Tord

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Tord
    1. Vit pil

      Det finns tyvärr inga bra alternativ för just de tillgångsslagen tyvärr. Kolla gärna min artiklar om RikaTillsammans-portföljen där jag diskuterar det lite.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  48. Vit pil

    Hej!

    Och tack för en riktigt bra hemsida!

    Jag är en fullständig nybörjare när det gäller sparande av det här slaget. Något jag har stött på i flera andra sammanhang på andra platser men inte hos dig är så kallade ”Mega fonder” (den fula särskrivningen måste tydligen vara med…). Jag lyckas dock inte riktigt begripa vad de ens är – hade varit kul om du som är duktig på att beskriva i lekmannatermer hade kunnat skriva något om dessa.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Thomas
  49. Vit pil

    En annan mycket trevlig ETF är Vanguard S&P 500 ETF (VOO). Följer S&P 500 med 0,03% förvaltningsavgift.

    Dessutom går det som Nordnet-kund att månadsspara utan courtage i ETF:er numera! Får väl hoppas att Avanza kontrar med något liknande…

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Piratekonomen
  50. Vit pil

    Kul med en uppdatering av läget för 2015. Som jag tolkar dig så behöver man som ”småsparare” inte göra några större förändringar i sitt lågrisksparande på grund av att vi för närvarande har nollränta? Kommer snart att få in en större summa pengar (ca 150000) som ska investeras, och jag har försökt läsa mig till vad som kan vara en klok nivestering för de % som ska läggas på lågriskfonder. Har inte hittat något bra svar, är dock lite orolig för vad som kan hända med t.ex. SPP Obligationsfond om räntorna sticker iväg från t.ex. 0 till 4%.

    Har du några tankar om detta?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Henrik
  51. Vit pil

    Hej Jan,
    tack för bra uppdatering!
    Har du funderat på att placera en del av räntepengar i realränteobligationer? För att vara garderad ifall inflationen sticker iväg framöver. Om bra/inte bra: varför.
    http://www.morningstar.se/guide/quickrank?sort=TrailingReturns.ThreeYear&sortdir=asc&maincategory=77&mscategory=EUCA000773&company=&freetext=&categorize=true&categorize=false&ppm=false&fivestar=false&tr=TrailingReturns.ThreeYear&stdev=StandardDeviations.ThreeYear

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Stellan
    1. Vit pil

      Jag brukar resonerar att Guld och råvaror är bättre skydd mot inflation än realränteobligationer. Men det kan vara ett alternativ…

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  52. Vit pil

    Tack för svar Jan! Jag tänker att de är lite dyra som indexfonder men gillar och sparar b.la. i deras europafond. Amf hävdar hursomhelst att detta är aktivt förvaltade fonder. Jag vill bara veta vad de är men här finns olika definitioner. Jag påpekade för amf att deras fonder är lite dyra jämnfört med dnd, länsförsäkringar m.fl. då sade de att de inte går att jämnföra då jag jämnförde var indexfonder. De hävdar alltså då att de har aktiv förvaltning.
    Jag släpper nu detta något förbryllande spörsmål och tackar igen för svar och bra blogg!

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Johan
    1. Vit pil

      Frågan att ställa dem – så om den är aktivt förvaltad, varför är den inte väsentligt bättre än index eller en passivt förvaltad fond?

      Det är ju det som är myten – att aktivt förvaltad skulle vara bättre än passivt, men det är helt enkelt inte sant.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
    1. Vit pil

      Nej, den är inte missad. Jag tog med den under kandidater som inte kom in på listan. Den har inga data än så länge, men jag håller koll på den.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  53. Vit pil

    Hej Jan.

    Hur fungerar det med avkastningen på de fonder du förespråkar? För att kunna leva på, eller i vart fall använda avkstningen/del av avkastningen till trevlig konsumtion av olika slag, måste ju utdelningen betalas till ett konto varifrån jag kan använda pengarna. Det vanliga verkar ju annars vara att utdelning på fonder reinvesteras i fonden och om det är så så är man ju tvungen att delvis montera ner pengamskinen för att ”få loss” pengar till konsumtion. Vid direktinvestering i aktier får man ju alltid tillgång till ev. utdelning att göra vad man vill med.
    Så min fråga är: Om man ska bygga en pengamskin med hjälp av fonder av olika slag, hur bär man sig åt fär att få tillgång till avkstningen utan att sälja av fonder/nedmontera pengamaskinen?
    /Håkan

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Håkan Uusimäki
    1. Vit pil

      Håkan, svaret är att det inte sällan är ackumulerad direktavkastning det handlar om (som du också påpekar). Jag har också undrat hur man kan överleva, månatligen, på fonder (vad det än må vara för typ av fond). Jag förstår själv inte hur riskaverta personer kan hylla fonder så som de gör och samtidigt peka på, exempelvis, preferensaktier som riskablare placeringar. Rent logiskt sett borde man väl tycka att risken minskar i takt med utbetald nettoavkastning (då utbetald nettoavkastning i praktiken minskar din insats/risktagande. Utan att för den skull göra dig tvungen att sälja innehavet på något sätt och vis)?

      Fonder är dessutom, som jag ser det, en extremt lågrörlig spekulationsmöjlighet. Så inte ens i den aspekten är de intressanta (enda egentliga undantaget för tillfället är väl potentiellt en Rysslands fond där kapitalvärdena har dykt med extrema mått mätt). De enda som sannerligen tjänar pengar på fonderna är utfärdarna av de. Så om ni nu ska hålla på med fonder, starta då hellre en fond själva och få sedan folk att investera i den och ta hyggligt med betalt för samma arbete som vilken normalbegåvad människa kan göra på egen hand.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Mathias
    1. Vit pil

      Ja, missade den i kandidatlistan. Men den kvalar inte in med bara 3 stjärnor – marginellt sämre än Swedbank Robur Europa.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  54. Vit pil

    Hej!

    Tack för bra och innehållsrik läsning!
    Vet att du har skrivit om Spiltan aktiefond investmentbolag innan och att den är riktigt bra, men vad är det som gör att den inte platsar in bland 2015 års heta kandidater?

    Mvh,
    Anton

    0

    Gravatar ikon för användaren
    ANton
    1. Vit pil

      Ja, jag gillar den och man skulle ju kunna argumentera för att det är en indexfond som följer ett index av investmentbolag – men det finns inget sådant definierat. Tittar man på Morningstar så jämför de sig med MSCI Sweden (som de piskar), men jag håller med dig att den borde få ett hedersomnämnande här i alla fall. Lägger till den!

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  55. Vit pil

    Lägger du upp en uppdatering på alla Portföljerna i ett nytt inlägg ? eller du gör uppdateringen i samma inlägg som dom är i nu ?
    Din blogga är väldigt lätt läst, och bra förklarad så att även någon som inte har en aning om vad det handlar om förstår en ganska stor del efter lite läsning,
    Tack för bra blogg

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Philip
    1. Vit pil

      Jag kommer skriva nya artiklar OCH uppdatera de gamla. Återkommer i veckan på det.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  56. Vit pil

    Jag ser nu att man kan köpa Sbab Fri hos Nordnet. Man kan undra vilken av Sbabs Fri och Nordnets Superfond som kommer ha bäst avkastning? De har ju något olika sammansättning.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    John L
    1. Vit pil

      Ja, jag kör dock bara Nordnet Superfonden Sverige. Jag har uppdaterat artikeln också.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
    1. Vit pil

      Det stämmer, men den går att köpa via Nordnet. Jag har dock tagit bort den från listan eftersom jag hade missat det. Tack!

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
    1. Vit pil

      Det beror på hur man definierar indexfonder – vad jag har förstått så har de en aktiv förvaltning men den är ändå så pass låg och korrelationen med index:et är så pass hög att jag skulle kvalificera det som en ”index-nära” fond om inte annat. De fonderna jag har i listan tycker jag kvalar in. Vad tänker du?

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson