Bilkalkyl: En skillnad på 140 000 kr mellan bästa och sämsta sättet köpa bil

Bilrådgivaren Erik Naessén går genom hur vi ska finansiera vår Tesla Model Y på bästa sätt

I det här bonusavsnittet går bilrådgivaren Erik Naessén genom hur man kan tänka när man ska finansiera ett bilköp. Han använder riktiga siffror för vår beställda Tesla Model Y och vi konstaterar att det skiljer över 140 000 kr beroende på hur man väljer att köpa bilen. Alltså inte olika bilmodeller, utan samma bil, bara olika sätt att köpa den på(!).

Vi köpte tjänsten ”Hjälp vid bilköp” från Erik så det du ser i viden är vårt riktiga uppföljningsmöte. Vi hade inte fått se kalkylen i förväg och det var inte förberett. Du hittar Eriks hemsida på elbilsexpert.com. Erik är en läsare i vårt RikaTillsammans-forum (som: @skogstomten) och han har inte betalat för att vara med i avsnittet, snarare vi som betalade honom för nedanstående hjälp. 😂

Bakgrunden till det avsnittet är att när vi väl hade valt bil, så insåg vi att det fanns många sätt hur man kunde finansiera det på. Min fördom – och mina kompisar – sa att vi skulle köpa privat och ta ett billån (så att man behåller utrymmet på huset). Men eftersom Erik hade hjälpt oss tidigare lät vi honom räkna på de olika alternativ som fanns tillgängliga:

  • Privatperson – kontantköp
  • Privatperson – finansiell leasing (billån eller lån på huset)
  • Privatperson – privatleasing
  • Företag – finansiell leasing
  • Företag – operationell leasing
  • Företag/privatperson – tjänstebil eller förmånsbil
  • Företag/privatperson – nettolöneavdrag

Vad jag inte hade någon aning om var att det kunde skilja så mycket beroende på ens egen situation. Det finns nämligen inget ”rätt svar” som fungerar alltid. I vårt fall handlade om att vi tar ut en lön på ca 45 000 sek per månad brutto och inte har något utdelningsutrymme. Det blev överlägset mest förmånligt att ta det som finansiell leasing på företaget. Det sjuka var, som du kan se nedan, är att det skiljde 140 000 kr på 36 månader mellan det bästa och sämsta finansieringsalternativet.

Det är ganska intressant att se hur Erik resonerat när han går genom kalkylen. Hur han börjar med jämföra vår befintliga V70 från 2009, till hur han sätter in alla värden och sedan räknar baklänges på restvärdet och resonerar kring det. Därefter tar han hänsyn till lön, utdelningsutrymme och så vidare.

Vi hoppas att det här avsnittet var givande och lovar att veckans två avsnitt om bil blir de sista. Det har varit lite mycket bil även för vår smak. Imorgon kommer den nya bilen så då blir äntligen allt klart. Förhoppningsvis. 😂

Tack än en gång för ditt tålamod och att du följer och prenumererar.
Jan och Caroline Bolmeson

De tidigare avsnitten om att köpa bil och bilekonomi

Om du inte har läst, sett eller lyssnat på de föregående avsnitten som rekommenderar vi dessa:

220
19 september, 2021
Bilekonomi och bilköp: Vanliga frågor och svar

Idag svarar bilrådgivaren Erik Naessén på era frågor kring bilköp, andrahandsvärde, batterier, saker att tänka på, om man ska sälja sin bensin/dieselbil idag och många fler. Han delar även med sig av sina bästa tips och avslutar därmed vår serie om att köpa bil. 🙂 De senaste veckorna har bilekonomi och bilköp varit ett återkommande […] Läs mer.

Visa mer information
Läs mer
217
29 augusti, 2021
Tips vid bilköp och privatleasing

Idag fortsätter vi temat bil och intervjuar Erik Naessén som är expert på elbilar, han har arbetat i branschen i 20 år, han har ägt över 100 bilar, varav 11 elbilar och idag är en oberoende rådgivare vid bilköp. I avsnittet pratar vi om privatleasing, hållbarhet, elbilar, tips, fördelar, nackdelar och mycket annat. Erik är […] Läs mer.

Visa mer information
Läs mer
216
22 augusti, 2021
Bilekonomi: Köpa ny bil och myter vid bilköp

Att köpa bil är, jämte att köpa boende, ett av de största köpen vi gör. Det är många saker att tänka på, särskilt när saker man har tagit för sant inte är det. Som när vi var nära att köpa en begagnad bil, i tron att det är billigare och ekonomiskt smartare än att köpa […] Läs mer.

Visa mer information
Läs mer

De olika offerterna som vi fick

Nedan finner de olika kostnadsförslagen som vi fick för de olika alternativen:

Kalkylen i sin helhet enligt våra förutsättningar

De förutsättningar som vi hade var att vi kunde fritt välja mellan de olika alternativen att finansiera som fanns. Vi kunde köpa den privat eller på företaget. Vi kunde köpa den kontant eller med lån. För att ge rätt förutsättningar för företaget så plockar både jag och Caroline ut 45 000 SEK i månaden i lön och vi tar ut full utdelning och har inget utrymme för utdelning utöver det.

Erik Naesséns (mastodont)-bilkalkyl som beräknar den totala kostnaden för de kommande tre åren (TCO-kalkyl).
Erik Naesséns (mastodont)-bilkalkyl som beräknar den totala kostnaden för de kommande tre åren (TCO-kalkyl).

De olika kolumntitlarna anger:

  • FI-lease – Finansiell leasing på företaget. Typ ett billån på företaget.
  • OP-lease – Operationell leasing på företaget. Företaget hyr bilen av en firma som löser allt.
  • K-Lease – Konsumentleasing eller det som vi kallar för privatleasing
  • Privatköp ny – köp av bilen kontant eller via privatlån.

Siffrorna är skarpa siffror på vår Tesla Model Y som vi har fått på offerter. Nedan är omräknat till kostnad privat efter skatt med hänsyn tagen till 3:12-regler.

Finansieringssätt Belopp per månad Belopp på 36 mån
Företaget – finansiell leasing 7 507 SEK/mån 270 252 SEK
Företaget – operationell leasing 8 451 SEK/mån 304 236 SEK
Privat – finansiell leasing (billån) 10 157 SEK/mån 365 652 SEK
Privat – privatleasing 11 602 SEK/mån 417 672 SEK

Vi tänkte först finansiera det privat (365 652 SEK) men tänkte efter Eriks genomgång om till att ta den på företaget som förmånsbil (270 252 SEK). En differens på nästan 95 000 SEK!?. Eller för den som räknar pris per mil så är det en skillnad på 60 kr/mil vs 80 kr/mil.

Lätt värt att betala Erik 3 600 SEK (2000 kr för privatperson) för att få ett proffs att räkna genom det. Det läskiga är att utan honom hade vi gjort en dum grej…  Därav att jag mer än gärna bjuder på lite gratisreklam och en av få fakturor man betalade med glädje. 

Den efterföljande diskussionen hittar du i forumet. Där går det självklart även bra att ställa egna frågor. 👍

Läs gärna även mer om bilköp på Eriks hemsida:

Många hälsningar,
Jan Bolmeson

Kommentar, fråga eller fundering? Skriv gärna!

Fyll i dina uppgifter för att kommentera. E-postadressen publiceras ej. Du som skriver ansvarar själv för innehållet i din kommentar.

Gravatar ikon för användaren

11 kommentarer finns till denna artikel
Kommentarerna nedan förhandsgranskas inte och varje skribent ansvarar för sitt eget innehåll.

  1. Fanns det ett resonemang kring att köpa Tesla kontant eller på avbetalning då de har ett högt andrahandsvärde och att leasingavtalen oftast räknar med en högre värdeminskning än vad som är fallet i verkligheten för just Tesla?

    Gravatar för användaren
    David
  2. Hej Jan!

    I fully agree that it can be true that for very expensive luxury cars like V90 you can find alternative within leasing electric car. But what if you are satisfied with a cheaper family car, where you have 3 full seats in the back and have a lot of space for luggage? For example citroen C4 picasso 3 years old can be bought for 150 000 SEK or even larger one C4 grand picasso for around 180 000 SEK. Is there alternative electric car that is still the same size for family of 5 and still cheaper to lease car than to but one 3-years old? I doubt.

    Gravatar för användaren
    Vladimir
  3. Tack för bra blogg! Superbra avsnitt och bra ämne att djupdyka i! En liten korrigering då det gäller Vinterdäcken från Tesla: Vid finansiell leasing via företaget (Har ej kollat andra finansieringsalternativ) så läggs inte hela avgiften upp på 3 år utan man betalar av till satt restvärde proportionerligt med bilen, t.ex 50% av värdet på tre år, det gäller även vinterdäcken och andra tillbehör. Tror detta resonemang med hela vinterdäckskostnaden relaterar till operationell leasing. Kollade upp detta efter att jag sett avsnittet och själv beställt samma bil men redan hämtat ut min bil och vinterdäck till! Supernöjd med Model Y hittills!

    Gravatar för användaren
    Knivmakarn
  4. Inför ditt bilköp hos tesla. En vanlig kontantinsats brukar ligga på 20%. Som Eric nämner så välj bort vinterdäcken och jämför däcken på pricerunner/prisjakt.

    Obs!
    Den röda Tesla model 3 som står inne på Tesla i Malmö har just dom mellanrummen som även Eric nämner. Förardörren är inte rätt justerad, framskärmarna sitter inte i linje vid strålkastare, spoilern på bagageluckan sitter inte fast i ytterkant för att nämna några fel.

    Gravatar för användaren
    Pengabyxan
  5. Med 45k/mån (eller upp till brytpunkten) skulle ni väl kanske räkna med 32% marginalskatt. Du har ju möjlighet att anpassa lönen för att hamna under brytpunkten. Fast det är klart…har du mycket uttagen vinst och inget utdelningsutrymme så kanske du oavsett tvingas ta ut lön över brytpunkten förr eller senare(?)

    Gravatar för användaren
    Martin
      1. Ja, nettolöneavdrag blev min slutsats också. Då upprätthåller man löneunderlaget för utdelning samt kan tillgodoräkna sig pensionsdelen arb avg. Jag är i samma sits…har också en MY på väg in som ska leasas via eget AB. Får hoppas den kommer före årsskiftet annars blir kalkylen väldigt mycket sämre :)

        Har även funderat på en liten, ”billig” elbil som andrabil och märker att det skiljer väldigt mycket mellan lönsamhet FÖRMÅNSBIL vs PRIVATLEASE vilket jag tycker är lite märkligt när CO2-delen är satt ur spel. Kia e-niro t ex är svår att räkna hem som förmånsbil när privatleasing kostar 3350/mån. MY (och även ID3,ID4) är en av de bilar som är väldigt mycket billigare att företagsleasa.

        0
        Gravatar för användaren
        Martin
  6. Vart kan man hitta excel-filen?

    Gravatar för användaren
    carl
  7. Om du däremot hade gjort din kalkyl över de senaste 3 åren (7-10 år) så hade kalkylen visat något helt annat. Värt att ha i åtanke om man nu ska byta bil. Är ju möjligt att köpa den bilen också :)

    Gravatar för användaren
    Jimmy

Fråga, få svar, hjälpa andra, diskutera och träffa likasinnade i vårt forum. Besök