Bilkalkyl: En skillnad på 140 000 kr mellan bästa och sämsta sättet köpa bil
Bilrådgivaren Erik Naessén går genom hur vi ska finansiera vår Tesla Model Y på bästa sätt
I det här bonusavsnittet går bilrådgivaren Erik Naessén genom hur man kan tänka när man ska finansiera ett bilköp. Han använder riktiga siffror för vår beställda Tesla Model Y och vi konstaterar att det skiljer över 140 000 kr beroende på hur man väljer att köpa bilen. Alltså inte olika bilmodeller, utan samma bil, bara olika sätt att köpa den på(!).
Vi köpte tjänsten ”Hjälp vid bilköp” från Erik så det du ser i viden är vårt riktiga uppföljningsmöte. Vi hade inte fått se kalkylen i förväg och det var inte förberett. Du hittar Eriks hemsida på elbilsexpert.com. Erik är en läsare i vårt RikaTillsammans-forum (som: @skogstomten) och han har inte betalat för att vara med i avsnittet, snarare vi som betalade honom för nedanstående hjälp. 😂
Bakgrunden till det avsnittet är att när vi väl hade valt bil, så insåg vi att det fanns många sätt hur man kunde finansiera det på. Min fördom – och mina kompisar – sa att vi skulle köpa privat och ta ett billån (så att man behåller utrymmet på huset). Men eftersom Erik hade hjälpt oss tidigare lät vi honom räkna på de olika alternativ som fanns tillgängliga:
- Privatperson – kontantköp
- Privatperson – finansiell leasing (billån eller lån på huset)
- Privatperson – privatleasing
- Företag – finansiell leasing
- Företag – operationell leasing
- Företag/privatperson – tjänstebil eller förmånsbil
- Företag/privatperson – nettolöneavdrag
Vad jag inte hade någon aning om var att det kunde skilja så mycket beroende på ens egen situation. Det finns nämligen inget ”rätt svar” som fungerar alltid. I vårt fall handlade om att vi tar ut en lön på ca 45 000 sek per månad brutto och inte har något utdelningsutrymme. Det blev överlägset mest förmånligt att ta det som finansiell leasing på företaget. Det sjuka var, som du kan se nedan, är att det skiljde 140 000 kr på 36 månader mellan det bästa och sämsta finansieringsalternativet.
Det är ganska intressant att se hur Erik resonerat när han går genom kalkylen. Hur han börjar med jämföra vår befintliga V70 från 2009, till hur han sätter in alla värden och sedan räknar baklänges på restvärdet och resonerar kring det. Därefter tar han hänsyn till lön, utdelningsutrymme och så vidare.
Vi hoppas att det här avsnittet var givande och lovar att veckans två avsnitt om bil blir de sista. Det har varit lite mycket bil även för vår smak. Imorgon kommer den nya bilen så då blir äntligen allt klart. Förhoppningsvis. 😂
Tack än en gång för ditt tålamod och att du följer och prenumererar.
Jan och Caroline Bolmeson
De tidigare avsnitten om att köpa bil och bilekonomi
Om du inte har läst, sett eller lyssnat på de föregående avsnitten som rekommenderar vi dessa:
Idag svarar bilrådgivaren Erik Naessén på era frågor kring bilköp, andrahandsvärde, batterier, saker att tänka på, om man ska sälja sin bensin/dieselbil idag och många fler. Han delar även med sig av sina bästa tips och avslutar därmed vår serie om att köpa bil. 🙂 De senaste veckorna har bilekonomi och bilköp varit ett återkommande […] Läs mer.
Idag fortsätter vi temat bil och intervjuar Erik Naessén som är expert på elbilar, han har arbetat i branschen i 20 år, han har ägt över 100 bilar, varav 11 elbilar och idag är en oberoende rådgivare vid bilköp. I avsnittet pratar vi om privatleasing, hållbarhet, elbilar, tips, fördelar, nackdelar och mycket annat. Erik är […] Läs mer.
Att köpa bil är, jämte att köpa boende, ett av de största köpen vi gör. Det är många saker att tänka på, särskilt när saker man har tagit för sant inte är det. Som när vi var nära att köpa en begagnad bil, i tron att det är billigare och ekonomiskt smartare än att köpa […] Läs mer.
De olika offerterna som vi fick
Nedan finner de olika kostnadsförslagen som vi fick för de olika alternativen:
Priset vid kontantbetalning och själva beställningen Finansiell leasing för oss som privatpersoner (dvs. billån) Operationell leasing på företaget (företaget hyr bilen) Privatleasing
Kalkylen i sin helhet enligt våra förutsättningar
De förutsättningar som vi hade var att vi kunde fritt välja mellan de olika alternativen att finansiera som fanns. Vi kunde köpa den privat eller på företaget. Vi kunde köpa den kontant eller med lån. För att ge rätt förutsättningar för företaget så plockar både jag och Caroline ut 45 000 SEK i månaden i lön och vi tar ut full utdelning och har inget utrymme för utdelning utöver det.

De olika kolumntitlarna anger:
- FI-lease – Finansiell leasing på företaget. Typ ett billån på företaget.
- OP-lease – Operationell leasing på företaget. Företaget hyr bilen av en firma som löser allt.
- K-Lease – Konsumentleasing eller det som vi kallar för privatleasing
- Privatköp ny – köp av bilen kontant eller via privatlån.
Siffrorna är skarpa siffror på vår Tesla Model Y som vi har fått på offerter. Nedan är omräknat till kostnad privat efter skatt med hänsyn tagen till 3:12-regler.
Finansieringssätt | Belopp per månad | Belopp på 36 mån |
---|---|---|
Företaget – finansiell leasing | 7 507 SEK/mån | 270 252 SEK |
Företaget – operationell leasing | 8 451 SEK/mån | 304 236 SEK |
Privat – finansiell leasing (billån) | 10 157 SEK/mån | 365 652 SEK |
Privat – privatleasing | 11 602 SEK/mån | 417 672 SEK |
Vi tänkte först finansiera det privat (365 652 SEK) men tänkte efter Eriks genomgång om till att ta den på företaget som förmånsbil (270 252 SEK). En differens på nästan 95 000 SEK!?. Eller för den som räknar pris per mil så är det en skillnad på 60 kr/mil vs 80 kr/mil.
Lätt värt att betala Erik 3 600 SEK (2000 kr för privatperson) för att få ett proffs att räkna genom det. Det läskiga är att utan honom hade vi gjort en dum grej… Därav att jag mer än gärna bjuder på lite gratisreklam och en av få fakturor man betalade med glädje.
Den efterföljande diskussionen hittar du i forumet. Där går det självklart även bra att ställa egna frågor. 👍
Läs gärna även mer om bilköp på Eriks hemsida:
Många hälsningar,
Jan Bolmeson