1 miljon på Avanza och ett betydligt rikare liv
Sök:

1 miljon på Avanza och ett betydligt rikare liv

En läsarberättelse om att göra det 95 % av befolkningen aldrig gör...

På fyra år har den här läsaren förändrat sitt liv, fått ihop sin första miljon på Avanza samtidigt som han sprang Stockholm Marathon och gjorde den första delen i en svensk klassiker.

För ett par dagar sedan publicerade jag ett mejl i artikeln ”Resultatet av att göra det som 95 % av alla andra aldrig gör…” från en läsare som delade med sig av sin historia hur hen förändrade sitt liv på fyra år. Det var ett helt otroligt inspirerande mejl som jag själv gick igång på. Det är ett av de mest kommenterade inläggen på bloggen och många ställde sig frågan – ”Hur gjorde personen?

Jag mejlade tillbaka till läsaren och frågade om hen kunde tänka sig skriva ner sin historia. I fredags fick jag svar och här kommer mejlet i sin helhet.

Hej,

Jag har blivit ombedd att berätta om vilka skillnader jag gjort, gör och kommer att göra för att uppnå den skillnad jag gjort. Det kommer jag försöka göra nu!

Först vill jag påpeka att alla åsikter och värderingar är mina personliga och jag ber om ursäkt utifall någon tar illa upp eller känner sig provocerad över det jag skriver. Jag kommer inte nämna några aktier/fonder eller andra tillgångsslag som jag investerar i. Detta eftersom det är upp till var och en att själv hitta sin strategi över hur man sparar.

I mitt fall koncentrerar jag mig på aktier som ger mig kassaflöde i form av historiskt god DA. Min tidshorisont på sparande är 100+år. Det är mao kassaflödet som är intressant och inte värdet på tillgångarna.

1. Vilja förändras.

Detta skrev jag tidigare om. Efter jag var på Charlies föreläsning (annonslänk) och Jans kick-off insåg jag att jag inte levde det livet jag ville leva.

2. Motivation

För att göra alla förändringar behövs motivation. För att få motivation så sökte jag motivation. I mitt fall kom den via mängder av olika håll, men framförallt från Robert Kyosakis böcker, Jans blogg , Lundaluppen, mr money mustache, Buffet, min mor, och många andra som jag säkert glömt. Att ständigt söka motivation har varit väldigt viktigt.

Det har handlat om att jag har tvingat mig själv att börja göra allting motsatt mot vad jag tidigare gjorde. Att börja tänka på ett helt nytt sätt och ifrågasätta det jag tidigare lärt mig.

Netflix är Djävulen! Allt handlar om tid. Att rensa bland företag som stjäl min tid och mina pengar var en självklarhet. Netflix, Spotify, Comhem, Tele2, etc etc är i min värld roten till mycket ont. Först tar de mina pengar sen min tid eftersom jag måste jobba för att ge dem mina pengar. Dessutom tillför de mitt liv ingeting av värde. Bli fri från frivilliga tärande kostnader var bland den första större förändringen jag gjorde.

Tiden är min nya bästa vän. Jag ville från början uppnå mina mål så fort som möjligt. Med tiden har jag insett att jag inte har några direkta mål, utan det är förändringen i sig och tiden jag uppskattar. Alla eventuella mål, såväl ekonomiska som fysiska eller familjära går att genomföra över tid. Det är detta jag älskar med tid.

3. Hälsa

Att börja träna gjorde jag i samma veva. Att ha tid till träning finns alltid. Det handlar bara om prioriteringar och eftersom djävulen (Netflix) åkte ut så fanns den tiden plötsligt som jag tidigare la på att se på detta. Jag har själv små barn och vet att det är svårt att hitta denna tid, men den fanns. Att gå ut och springa kl 22:30 eller 05:00 gick utmärkt. Att faktiskt göra det var svårt de första 20 gångerna men efter detta blev det rutin och inget jag tänker på. Här fick jag mycket motivation av Paolo Roberto och Petter (artisten). Petter gick från att vara medelålders rappare till att genomföra en av Sveriges tuffaste fysiska utmaningar som finns, allt detta för att han ville.

Paolo ger mig motivation med sin super fysik och genom att han har sagt till mig:

Antingen är du i form eller så har du ursäkter.

Att mina barn ser mig som världens starkaste efter Pippi är självklart eftersom de är små. Jag vill dock inte förstöra deras bild när de blir äldre. Därför ska jag vara ”världens starkaste” även när de växer upp och inte den avdankande pappan med lite för stor mage som många pappor idag har.

4.Resultat

Att jag är där jag är idag är eftersom jag ständigt utsätter mig för nya och ibland obekväma situationer. Att få resultat kräver förändringar, stora förändringar och det är detta jag försöker göra. Allt som jag tidigare i livet trot att man inte kan har jag börjat göra. Summan pengar jag har sparat är oviktigt. Hur jag lyckats beror på att jag börjat uppskatta att inte göra av med pengar.

I min hjärna finns det alltid 0 kr under raden ”kvar att leva på”. Sjävklart lever jag, men på ett annat sätt än tidigare. Är man 2 som jobbar och går efter SCB över medlinkomst och ”raden kvar att leva på” och sedan adderar allt skit som Netflix etc och istället sparar detta så blir det detta resultat. Självklart lägger jag inte pengar på utelunch eller latte.

Att ge har jag även börjat göra. Detta är också viktigt för att inte bli girig. Jag donerar varje månad 2x100kr till 2 olika organisationer. Detta ger mig än innre frid och känslan över att jag bidrar till något mer än bara mitt eget välmående.

Jag fokuserar på att inte göra/köpa saker som inte på riktigt tillför mitt liv något.

Frågan ställdes hur jag gjort. Detta är i stora drag vad jag gjort/gör. Hur jag lever är min ensak och jag förstår att många kommer ha åsikter om detta.

Självklart blir jag glad om jag kan bidra till att någon annan börjar söka sin motivation och därmed påbörja sin förändring.

Tack för ordet!

Netflix hataren.

Min egen reflektion till följd av mejlet

Jag själv blev väldigt inspirerad av den här läsarens mejl – framförallt av hälsoprojektet eftersom det är något som jag själv jobbar med (har den där begynnande magen) och det kommer inte naturligt för mig. Min främsta reflektion annars är att det är faktiskt är en ganska vanlig historia som framgångsrika människor berättar. Det handlar inte om de stora enstaka förändringarna, utan det handlar snarare om de små stegen över lång tid. Ränta-på-ränta principen fungerar även i andra områden än pengar.

Det börjar ofta i ett område och när man börjar få framgång i det så spiller energin ofta över även i andra områden i livet. Jag tror inte det är en tillfällighet att människor som är framgångsrika i ett område ofta även är det i andra. Jag själv känner igen mig massor i mejlet. En av de första sakerna jag gjorde när jag började min resa 2008 var att slänga TV:n (Netflix fanns inte då…). Skillnaden är inte att jag har slutat titta på TV, men jag gör det mycket mer aktivt idag. Jag älskar House of Cards på Netflix men jag ser bara det och inget annat. Inget strötittande som förr.

Även om jag idag spenderar mer pengar på månadsbasis än många andra så är jag fortfarande noga med vad jag spenderar dem. Jag ogillar spendera pengar på saker som inte ger mig energi eller något annat värde tillbaka. Om jag tycker att det är värt det kan jag lägga flera tusen t.ex. på ett enda restaurangbesök men till vardags käkar jag från matlåda.

Jag märker också hur jag mer och mer uppskattar resursen tid. Jag påstår att tiden är den mest värdefulla resursen vi har, för den går inte att få tillbaka när den väl har passerat. Om jag tar min fredag som exempel så var jag i Stockholm på morgonen och skulle till Göteborg på kvällen. Det naturliga skulle vara att ta flyget från Stockholm till Göteborg, men eftersom jag varit iväg hela veckan så prioriterade jag att flyga till Malmö och vara hemma ett par timmar med familjen. Jag fick en fin stund med min fru där vi var på promenad och käkade lunch på hennes favoritställe, samtidigt som jag fick egentid med Freja på simskolan.

Sedan håller jag också med i analysen att det handlar om den personliga utvecklingen – att se sig själv som orsaken till allt som händer och inte händer. Jag skulle vilja generalisera läsarens ena citat till:

Antingen har du resultat i ditt liv eller så har du ursäkter. Så välj!

Det är nämligen helt omöjligt att både ha ett resultat och en ursäkt till att inte ha resultatet samtidigt. Därför är det upp till var och en av oss att välja vad vi vill. Antingen är vi i form, har pengar på banken, fantastiska relationer, drömjobbet eller så har vi ursäkter och förklaringar till att det inte är så. Så är det naturligtvis även för mig, från tid till annan har jag också ursäkter. Skillnaden är att jag vet innerst inne att det är upp till mig att göra den förändring som jag vill ha.

Det sista som jag skulle vilja betona i mejlet är att ta hjälp och inspiration av andra. Ingen människa har någonsin blivit framgångsrik på egen hand. Läsaren beskriver det i form av böcker, författare, familj, min blogg, Paolo Roberto med flera. Jag kan bara hålla med. Inget är så effektivt som att kopiera andra människor som har de resultaten som man själv vill ha. Att titta på hur de gjorde och sedan göra samma sak själv.

Vad tar du med dig från det här mejlet?

Relaterade etiketter och ämnen

aktier, avanza, fonder, Mina mål, SCB, sparande, strategi

Kommentera

27 kommentarer finns till denna artikel:

  1. Vit pil

    Den viktigaste förändringen man kan göra är att hela tiden ställa sig själv frågan ”Vilken mängd lycka får jag av detta köp och hur länge håller denna lycka i sig?”
    Mäter man allting i lycka istället för pengar blir nämligen många produkter helt onödiga då det trots allt är ganska få produkter som ger någon långvarig lycka.

    Har dock börjat handla frukt i större utsträckning då detta var något som jag fann gav mig ett visst vardagligt välbehag samt för att jag också aldrig äter varken frukost eller lunch vilket påverkar prestandan. Frukt blev en lösning på det.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Tommie
  2. Vit pil

    Känner igen mig på de onödiga grejorna som man bara betalar för utan att få någon glädje av dem.

    Gick direkt efter att jag läst igenom artikeln igenom mobil, TV/bredband för att se om det går att ändra villkoren.
    Vissa abonnemang är låsta till nästa år, surt och vissa andra går säkert att nedgradera sig i redan iår.
    Bara mobilen med 600 samtal o 6000 sms, 6gb surf ingår varje månad. Vem behöver denna mängd, inte jag iaf.
    Så fort det går att byta så gör jag det och skickar över min vinst till mitt sparande istället.

    Glad Påsk
    Johan

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Johan
  3. Vit pil

    Jag tycker det var inspirerande att få insikt i hur man lyckas med saker. Att han ändrade kurs till att ta tag i sitt liv och urskilja vad som var viktigt för honom. På köpet fick han pengar över. men det viktiga för mig är inte om man blir miljonär på X antal år. Om man lyckas med något eller inte kan inte avgöras med någon allmän måttstock. Det viktiga för mig är hur man spelar de kort man fått på hand och att komma underfund med vad som är viktigt för en.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Kaktus
  4. Vit pil

    Imponerande att se någon vända en trend man inte är nöjd med till något man kan visa upp och vara stolt över som skribenten bevisligen har gjort. Ändå får jag en lite sur eftersmak i munnen efter att ha läst det, då jag nästan anar något fanatiskt i texten. Säga upp Spotify, Netflix, ja allt så inte ger ett hands-on resultat och istället bara lite förströelse ska sägas upp och är roten till allt ont.

    Samhället idag är så fruktansvärt fokuserat på resultat. Förut var det mest på jobbet, men nu ska människor producera varenda vakna minut. Man ska helst vara mest fit, ha bäst ekonomi, ha flest vänner på facebook och helst ha en egen blogg också. Självklart ska man göra det bästa man kan av sin situation, men ibland känns det som det går lite till överdrift…

    Nä, jag själv låter min pengamaskin tuffa på och tänker även fortsättningsvis njuta av mitt Spotifykonto. Vem vet, imorgon kanske kan blir överkörd av en buss?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Hank
    1. Vit pil

      Ja, jag tror också att det handlar om balansen mellan att ha långsiktiga mål samtidigt som man njuter här och nu också.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
    2. Vit pil

      Man kanske finner något annat är mer meningsfullt att fylla sin fritid med istf att parkera sig framför dumburken? Att avstå från TV för att man kommit till insikt att den mestendels handlar om slentriantittande på såpor som man egentligen inte uppskattar – det tycker jag är något som man bör kunna komma fram till utan att bli betraktad som extremist.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Skyking
  5. Vit pil

    Det jag tar med mig från detta mail är att inte fokusera på 1 miljon.
    Mitt fokus ligger på vad just JAG kan få i hopa på 4 år dvs ca 250 000.- (om jag använder mig av Jans kalkylator).
    Lite? Beror på vad man jämför med. 250 000.- är tvåhundrafemtiotusen kronor mer än 0:- :)
    Har precis börjat min löpträning, det är samma där. Springer-går-springer-går…..mest går, men jag springer mer än jag gjorde förra veckan och 3 kilometer är mer än 0 kilometer.
    ”Antingen så är du i form, eller så har du ursäkter”, den tog var den skulle…;)

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Maria
    1. Vit pil

      Ja, precis det handlar om att hitta det som är intressant för en själv. Jag själv som är en väldig periodare i området träning och hälsa har mer än en gång noterat likheterna mellan bygga en pengamaskin och träna… :-)

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  6. Vit pil

    I motsats till kommentarerna nedan tycker jag inlägget var inspirerande oavsett den sparade miljonen. Resultatet kunde varit 10000 på banken eller att komma tillbaka i arbete som långtidsarbetslös och inlägget hade vart lika intressant och inspirerande. Den Jan jag följer på denna bloggen är, som synes från gamla inlägg, resultatet av år av reflektioner, chanser och val i livet. Jag uppskattar att läsa om andra som kanske nu bara påbörjat sin resa mot det liv man vill leva eftersom jag själv anser mig nyss har börjat min. Netflix är ondska men en väl avnjuten latte är livskvalité :)

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Jonas Hertz
  7. Vit pil

    Mathias, en enklare modell än vad du snackar om med utdelningar osv är att välja konstant månadssparande s och -ränta r/12 och räkna ut s \sum_{k=1}^48 (1+r)^k = 1000000. Här på bloggen ser man ofta siffran r=8%, använder vi den siffran behöver man spara drygt 16000 i månaden, varje månad, i fyra år. Kanske rimligt för ett par, men för en ensamstående motsvarar det att man har en nettolön på åtminstone 25000. Vad motsvarar det, mer än 40000 i lön före skatt? Som vi kan se, återigen via Jans blogg, är det få som tjänar så mycket. Summa summarum, en miljon på fyra år är inte rimligt antagandes snittlön och snittavkastning på börsen.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Erik
    1. Vit pil

      Man kan få mer än 8% i snittavkastning på börsen. Om du dubblar snittavkastning till 16% (om jag har förstått din ekonomiska formel) så bör 16.000 kr bli 8000 kr per månad (som investeras)? Rimligare? Mitt svar: ja.

      Att få ner snittkurs i förhållande till utdelning/utbetalning förbättrar, som du säkert vet, procentuell snittavkastning (det är själva målet om man inte har gigantiska inkomster eller kapital från start). Addera sedan, som jag nämnde tidigare, potentialen i kapitalvinsterna.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Mathias
    2. Vit pil

      Visst kan man ju ta siffror ur luften, men då kan man lika gärna anta att det kommer en snäll farbror på julafton och ger dig en miljon. Att det inte kommer hända är en annan sak.

      Anledningen till att siffran 8% antas är för att den ligger i linje med vad som kan förväntas i avkastning utan att förlita sig på en massa tur och lycklig tajming i sitt sparande. Visst lyckas vissa ibland få avkastningar som överskrider detta, men då kommer just frågeställningen om hur det är med exemplen på alla de som inte är lika lyckosamma i sitt sparande (som det var någon som påpekade för en tid sedan).

      Sen har du nog räknat lite fel i dina beräkningar. Räknar man ränta-på-ränta med 8% så kommer det krävas närmare 18tkr/mån medan det med 16% avkastning krävs ”bara” 15tkr/mån. Det är bara att konstatera att de mesta av sparkapitalet efter fyra år kommer just ifrån sparandet och bara en mindre del av kapitalet kommer ifrån avkastningen (även om man antar att man kommer ha tur med avkastningen) – det är först när man sparar längre tidsperioder som man kan förvänta sig att avkastningen står för en mer betydande del av sparkapitalet.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Skyking
    3. Vit pil

      Skyking, jag tror på att aktivt skapa min tur. Inte på att ”tursamt” hoppas på att ett index ska rädda mig i längden. Även ett index kan krascha. De flesta här verkar missa det potentiella faktumet. Ett index är inte immunt ifrån verkligheten. Det talas här om indexfonder som om de vore gudomligt beskyddade från kursfall. Låt oss se.

      Att sedan få 16% per år (eller högre) i utdelning är långt ifrån ”fantasi siffror”. Warren Buffett lyckas med det och inte bara han bör påpekas. Det krävs inget geni för att uppnå de siffrorna. Visst, en viss tursamhet krävs (i e att en aktiekurs faller). Då och då tenderar aktiepriser faktiskt att falla (ibland rejält) och då tar man, normalt sett, chansen att köpa mer. Detta har värdeinvesterare hållit på med sedan urminnes tider. Inget nytt egentligen. Old news.

      Långsiktighet sedan. Jag är helt för långsiktighet. Så länge jag får utdelning/utbetalning under tiden.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Mathias
    4. Vit pil

      Sedan pratas det mycket om ”genomsnittliga spararen” här på bloggen. Jag trodde folk läste finansbloggar i syfte att bli en ”mer än” genomsnittlig sparare. Eller? Genomsnittlig kan vi alla vara utan läsa något överhuvudtaget relaterat till bloggar eller tidningar.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Mathias
    5. Vit pil

      Några tankar och inspel till kommentarerna – vi (inte jag heller) vet om läsaren började från 0 eller inte. Parametrarna i en pengamaskin (om vi fixerar parametern ”tid”) är ju:

      • Avkastningen per år
      • Insättningen per månad
      • Startbeloppet

      Det andra är ju också att vi räknar ju ofta 8 % som Skyking säger som ett rimligt genomsnitt över lång tid. Däremot om vi tittar specifikt på de senaste årens avkastning (AFGX):

      • 2010 +23,15 %
      • 2011 -16,47 %
      • 2012 +11,89 %
      • 2013 +23,37 %
      • 2014 +12,02 %
      • 2015 (hittills) +15,60 %

      Jag själv gjorde en bit över 30 % förra året. Hade personen lite tur och kom in rätt 2011 så köpte han också på botten vilket skulle öka avkastningen reellt. Särskilt med ett antal väl valda företag.

      Det andra är ju att vi inte heller vet hur stort kassaflödet är per månad. Tittar jag på min egen ekonomi, om jag skulle leva enligt konsumentverkets riktlinjer så skulle jag ha många tusen över varje månad. Det är det som jag tror att läsaren också syftar på. Vi tenderar ju nämligen att ha utigfter på exakt samma nivån som våra inkomster…

      Det sista som jag dock egentligen tycker är mest fascinerande i den här diskussionen är ju hur fokus istället blir på att bevisa hur det inte ska gå eller hur det inte fungerar. Precis samma sak när jag fick skriva på Avanzas hemsida om Frejas pengamaskin där fokus snabbt hamnade på hur det inte är möjligt…

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
    6. Vit pil

      Att förvänta få avkastning som till den grad överstiger snittet låter som hybris. Jämför man sig med buffet så skall man ha klart för sig att han även har tillgång till billiga krediter och den hävstång som det för med sig.

      När man några år lyckats få exceptionellt hög avkastning så är det lätt att få för sig att man är ett geni, men det är mer troligt att man är en medelmåtta som lurar sig själv.

      Men du jag visade att det knappast ens hjälper om man förväntar sig kunna generera avkastning på 16%, skall du bli miljonär på fyra år så får du likväl räkna med att merparten av pengarna får komma från pengar du stoppat undan.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Skyking
    7. Vit pil

      @Skyking – jag håller med. Det går inte förvänta sig de avkastningarna som vi har haft de senaste fyra åren som snitt. Däremot har ju de avkastningarna funnits och då är det lättare att komma upp i summan. Samtidigt som jag håller med att ett det behövs att majoriteten av pengarna kommer från ett högt sparande vilket läsaren också antyder.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
    8. Vit pil

      Jan

      Jo, men inser man inte att detta kan vara en del till förklaringen att det gått så är ju risken att man blir besviken ifall man uppfattat det som en bli-rik-snabbt-metod. Med tanke på att det kan gå lite si och så med börsen de närmaste åren så kanske man inte ens skall räkna med något alls.

      Det jag påpekat är att det krävs att man sparar rätt mycket ifall man skall bli rik snabbt. Var och en borde kanske använda kalkylatorn som länkats för att se hur det skulle bli – för vi har ju alla olika förutsättningar och då blir ju resultatet olika.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Skyking
  8. Vit pil

    ”Således, att man skulle behöva ha gigantiska inkomster för att nå miljonen är inte ett rimligt påstående.”

    Ehh, jo. Att nå miljonen på 4 år kräver gigantiska inkomster. Hur skulle det annars gå till?

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Piney
    1. Vit pil

      Återinvestering av utdelningar kanske? Med ökade utdelningar samt ökade återinvesteringar (+ fortsatta tillägg från inkomster utanför depån) är det fullt rimligt att skapa en miljon även om man inte har en hög inkomst. Visst, 4 år kanske är i snävaste draget, det kan jag absolut hålla med om. Men omöjligt? Nej.

      Allt börjar med hur mycket som stannar kvar i fickan efter totala utgifter varje månad. Nästa steg är till vilken procentuell direktavkastning du kan investera ditt överskott. Tredje steget är hur mycket av direktavkastningen du återinvesterar och till vilken procentuell avkastning.

      Sedan verkar du också glömma bort att med lägre snittkurs, i ett finansiellt stabilt bolag, ökar chanserna till realiserbara kapitalvinster (något som i högsta grad förbättrar rutten till miljonen). Så åter igen, det är inte alls orimligt att nå miljonen även om man inte har astronomiskt höga inkomster.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Mathias
    2. Vit pil

      Om du kollar in denna kalkylator:
      http://www.rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

      …så kan du se att om du sparar 17542:- varje månad i 4 år, med 8% avkastning så har man 1 000 050 SEK tack vare ränta-på-ränta effekten.

      Säg att du har levnadskostnader på 7000:- varje månad (som jag har i dagsläget). Då måste du få in 17542+7000 = 24542:- netto, eller 31668:- brutto*.

      Jag är snart utbildad programmerare. En kompis till mig jobbar redan som programmerare. Han får ut 32000:- som nyexaminerad. Alltså kan han bli miljonär inom 4 år enligt ovanstående beräkning.

      Om man lägger överskottet från lönen på en indexfond utan förvaltningsavgifter, säg Avanza Zero, kommer man att över tid att ligga på svenskt index. Svenskt index har ökat med 12,2% i snitt per år sedan 1990**. Det är alltså fullt möjligt att få en avkastning på 8% över 4 år.

      Om du ändrar beräkningen till historiska 12,2% avkastning behöver du ”bara” spara 15941:- i månaden för att bli miljonär inom 4 år.

      Det är alltså inga ”gigantiska” inkomster vi snackar om här, utan vanliga inkomster som går att få genom akademiska utbildningar, hantverksutbildningar eller inom handels (jag fick in ca 22000 netto vid heltid på en livsmedelsbutik).

      Du är dock inte garanterad denna avkastning, men det är inget Jan säger heller. Han förespråkar långsiktighet och visar att med enkla medel, dock med livsstilsförändringar, är det fullt möjligt att som ”vanlig dödlig” bli ekonomiskt oberoende om man sparar över tid.

      *enligt http://statsskuld.se/berakna-bruttolon
      **https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2013/05/10/hog-realavkastning-pa-borsen-de-senaste-24-aren.html

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Bella
  9. Vit pil

    För de allra flesta är detta inte möjligt. Miljonen uppnåddes med väldigt hög inkomst och/eller väldigt riskabla investeringar, det senare stick i stäv med denna bloggs investeringsfilosofi. Jag för min del blir alltså inte alls inspirerad.

    0

    Gravatar ikon för användaren
    Erik
    1. Vit pil

      Det går att motbevisa att du delvis har fel i ditt påstående. Låt oss säga att du köper en utdelningsaktie som ger dig 4% pre-tax utdelning per år. Låt oss nu säga att samma aktie faller i kapitalvärde (snittvärde per aktie faller) och du köper igen. Blir procentuell avkastning då större eller mindre? Blir risktagandet då större eller mindre än tidigare?

      NOTE: Nu förstår jag mycket väl att man bör begrunda konkursrisk samt huruvida utdelningen är stagnant, ökande respektive sjunkande. Båda faktorer påverkar så klart reellt utfall. Men låt oss för enkelhetens skull utgå ifrån att bolaget är finansiellt sunt och att utdelningen åtminstone stannar på samma nivå som tidigare.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Mathias
    2. Vit pil

      Således, att man skulle behöva ha gigantiska inkomster för att nå miljonen är inte ett rimligt påstående. Inte heller är påståendet att man måste involvera sig i högriskaffärer. Det är inga rimliga påståenden då det så enkelt går att motbevisa.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Mathias
    3. Vit pil

      Erik

      Beräkningen visar ju att man måste spara en 17tkr i månaden. Detta är ett faktum som dina egna beräkningar tycks vara i linje med.

      Sen är det väl upp till var och en att göra bedömningen ifall detta sparutrymme finns utan en hög lön eller inte. Vad som utgör hög lön är ju tämligen subjektivt.

      Jag har noterat tidigare att detta kräver att man sparar närmare en miljon. I räkeexemplet blev det drygt 800tkr man behövde spara för att nå miljonen.

      0

      Gravatar ikon för användaren
      Skyking

Få månadens bästa tips och artiklar!

Få de bästa tipsen, videoklippen och artiklarna från bloggen
till din mejl ungefär en gång i månaden. Tack! /Jan :-)

Genom att prenumerera godkänner du villkoren för nyhetsbrevet. Du kan avsluta när du vill.