En myt bland "fattiga" om pengar...

En myt bland ”fattiga” om pengar…

På sistone har det hänt att jag suttit en del framför tv:n på kvällen (tyvärr) med datorn i knäet och igår satt jag och titta på Numbers där en insikt slog mig. Rätt många människor som inte är vana att göra affärer eller som kvalificerar sig på den vänstra sidan i Kiyosakis inkomstkvadrant – dvs anställda eller självanställda – har ofta inställningen att om någon tjänar pengar så är där någon i andra änden som förlorar pengar.

Även om detta är sant i vissa avseenden så anser jag att det är till stora delar en myt. Själva grundtanken med en affär är ju att det ska vara en win-win affär där båda parter tjänar pengar. Det är ju vad de flesta företag går ut på – att hjälpa sina kunder. Som kund har jag ingen anledning att vara kvar i ett kund-förhållande om jag skulle förlora pengar på det…

Kommentera

5 kommentarer finns till denna artikel:

  1. Vit pil

    Håller med.

    Kolla på skattedebatten som pågår varje år när regeringens politik presenteras. Den ”sanning” som presenteras i media är med en dåres envishet att det finns vinnare och förlorare för varje åtgärd. Underförstått kommer en halvan av folket få betala för den andra halvans nytta eller vinster.

    Men det stämmer ju inte. Ett lands ekonomi är inget nollsummespel. Politikernas mandat är det, men inte vad åtgärderna leder till.

    Ett kanske övertydligt exempel är Zimbabwe, där alla är förlorare. Utom möjligtvis den gamle motståndskämpen själv och hans ministrar och deras familjer. De tjänar på vansinnet. Alla tolv.

    Gravatar ikon för användaren
    Ingemar
    1. Vit pil

      Tack för kommentaren Ingemar – är så trött på att varje gång förändringar av skattesystemet presenteras, skall media gräva fram ”förlorarna” och måla dem i offerfärg. Det talas alltid som om det som finns att fördela alltid är statiskt och aldrig kan växa.

      Gravatar ikon för användaren
      Petter
  2. Vit pil

    Det allra bästa sättet att leva upp till sitt ”goda rykte” är att i många fall minska antalet kunder och höja priserna. Folk betalar då för den extra goda kundservicen.

    Försök klara av att leverera god kundservice till 100 tals eller 1000 tals kunder. Det kostar pengar som inget annat (räkna på kundservice kostnaden). Enklare med färre och mer välbetalande kunder som uppskattar exklusiviteten.

    Enda problemet: Alla branscher fungerar inte under denna paroll (läs: branscher där det låga priset är det enda som är av värde för kunderna. Man får vad man betalar för).

    Gravatar ikon för användaren
    Mathias
  3. Vit pil

    De som förlorar är väl konkurrenterna som inte fick affären, men de får väl bli bättre eller lägga ner…

    Gravatar ikon för användaren
    Martin, Malmö
  4. Vit pil

    I goda affärer vinner båda. Helt rätt. Men inte alltid pengar eller besparingar utan även vinst i form av uppnådda drömmar och andra intellektuella värden som inte riktigt kan mätas i rena kontanter eller andra ekonomiska värden.

    Gravatar ikon för användaren
    Mathias