Förbud mot bensinbilar - ett populistiskt och kortsiktigt alternativ
Sök:

Förbud mot bensinbilar – ett populistiskt och kortsiktigt alternativ

Läste ett inlägg om det här att KD vill förbjuda bensindrivna bilar till 2015 och ersätta dem med bilar drivna av biobränslen.

Debattartikel hos DN finns här.
Liten artikel hos SVD finns här.

Problemet med ett sådant förbud är att vi ser väldigt kortsiktigt. Vi kan förbjuda bensinbilar – absolut. Men vad ska vi driva våra bilar med – etanol?

Etanol är bra på det sättet att om man bara tittar på själva förbränningen så är den ”miljövänligare” än bensin – MEN:

1. Effektgraden på etanol är lägre än på bensin och diesel – dvs du behöver nästan 1.5ggr mer etanol än bensin för att komma samma sträcka med en bil. Dvs därför är det missvisande att jämföra en liter bensinförbränning med en liter etanolförbränning.

2. Etanolen produceras i länder som t.ex. Brasilien och sedan skall denna transporteras över hela Atlanten till oss – under den här transporten spyr ju fartygen ut väldigt mycket föroreningar. De behöver ju dessutom gå oftare än motsvarande bensin-fartyg (jmf punkt 1). Den indirekta miljöpåverkan är alltså större på etanol än på bensin.

3. Vidare produceras ofta biobränslena under vidriga förhållanden för dem som arbetar och man t.ex. skövlar regnskog för att kunna odla palmer och utvinna palmolja, eller andra biobränslen. Tar man då hänsyn till den miljöpåverkan som denna skövlingen ger så är det ytterligare en ökning.

4. En fjärde miljöaspekt är ju det här med t.ex. batteribilar – inse vilka kemikalier som dessa batterier består av. Om en sådan krockar och batteriet rinner ut så har vi nite bara en tråkig olycka men även en lokal miljökatastrof där mark kommer att behöva saneras.

Trots ovan så är jag ingen jättefantast av att vi förbrukar resurser som vi inte får tillbaka – men jag ser inte att vi har något alternativ idag. Tyvärr – och jag tycker att diskussionen är väldigt kortsiktig och vinklad.


Ansvarsbegränsning: Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Samtliga analyser och all annan information som tillhandahålls lämnas uteslutande i informationssyfte, för allmän spridning, och ska under inga förhållanden användas eller betraktas som rådgivning, uppmaning eller rekommendation för att köpa eller sälja aktier eller andra finansiella instrument. Åsikter och analyser som presenteras är personliga och informationen ska inte ensamt utgöra underlag för investeringsbeslut. Du bör inhämta råd från andra rådgivare och basera dina investeringsbeslut utifrån egen erfarenhet. RikaTillsammans frånsäger sig därmed ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av analyser, dokument och övrig information som härrör från RikaTillsammans. Läs mer i de fullständiga villkoren.

Kommentera

2 kommentarer finns till denna artikel:

  1. Vit pil

    En sak som kritiker mot Etanol glömmer är att förutom tillverkning och frakt av Etanol ta med samma faktorer för bensin. Både tillverkning och frakt av Bensin innebär klimatpåverkan.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Bolli
  2. Vit pil

    Jag tror mycket på vattendrift av bilar och andra fordon. Fast även här, liksom med etanol, måste förbränningseffekten bli bättre. Det går inte så snabbt med vatten. Inte så snabbt som du kan driva en bensindriven bil i alla fall. Effektutvecklingen kallas det väl, eller? Inte hemma i motorteknik:).

    0
    Gravatar ikon för användaren
    denenvise

Få månadens bästa tips och artiklar!

Få de bästa tipsen, videoklippen och artiklarna från bloggen
till din mejl ungefär en gång i månaden. Tack! /Jan :-)

Genom att prenumerera godkänner du villkoren för nyhetsbrevet. Du kan avsluta när du vill.