En typ av ekonomisk hjälp som förmodligen skulle efterfrågas borde handla om bostäder, lån, mäklare och hela den karusellen. Det skulle då kunna rikta sig till en hyggligt stor målgrupp. Jag menar att om det går att tjäna pengar på att hjälpa folk att höja sitt resultat på högskoleprovet borde det gå att göra motsvarande på bostadsmarknaden. Här handlar det alltså inte enbart om hur marknaden fungerar utan lika mycket om bostadsrättsföreningar, juridik och privatekonomi. Att det är så stort gör att det förmodligen skulle gå bra att skapa en hyfsat relevant kurs och ta något betalt för den. Det kunde göras inom ramen för ett studieförbund eller på annat sätt.
Oh ja detta kan ju bli hur stort som helst!
Bra input! Spännande! ![]()
Intressant länk! Ska läsas på eftermiddagsrasten!
“Cirka 1,3 miljoner fysiska och juridiska personer fanns vid årsskiftet
2019/2020 i inkassobolagens register.”
"Vid årsskiftet hade 402 205 personer skulder hos
Kronofogden "
Mellansegmentet, de som har det dåligt men hela tiden lyckas duka kronofogden är alltså 897 795 personer, eller 69% av de skuldsatta. En jättemarknad när tre viktiga saker sammanstrålar; en bra tjänst för individen, en bra tjänst för samhället, och en (möjligen) bra tjänst för mig att jobba extra med.
Nej nu måste jag faktiskt återgå till mitt riktiga jobb
Spånar vidare sedan.
Jag tror du skulle behöva göra en bättre analys av den här marknaden. Det är nog inte fullt så enkelt.
En hel del människor är arbetslösa, sjukskrivna eller har andra liknande problem. De är sannolikt inte främst slösaktiga, okunniga eller något sådant. När man går in i ett sådant tillstånd är det vanligt att man drar på sig skulder - innan man hunnit göra sig av med bilen, sommarstugan och allt annat som kostar. Däremot vore det kanske intressant att försöka identifiera några delsegment inom gruppen skuldsatta som det vore värt att jobba med. Jag tror på studieförbund som arena här eftersom det ligger något starkt omoraliskt över att vilja tjäna pengar på fattiga människor (sparka på den som ligger). Studieförbunden har en bra image för att syssla med sådant här och skulle inte normalt misstänkas för att vara något mygligt. Pengar är känsligt överlag men särskilt i relation till de med sämre resurser.
Intressant idé. Frågan är nog hur man hittar dessa människor? Hur många i Lyxfällan har själva anmält sig dit? Hur kul tycker dessa personer det är att vara med? Hur många gillade att vara med i Arga Snickaren när Anders ställde de jobbiga frågorna? Hade dessa själva anmält sig dit, eller var det en sambo/kompis?
Det går i de allra flesta fall inte bara att hjälpa till med de “enkla” bitarna, oftast är det beteende och psykologi som är de svåra bitarna. Sen är ju frågan, hur tar man betalt från dessa personer? En sådan tjänst måste ju kosta en del per timme om det ska gå runt´, om man inte vill göra det på ideell grund.
Kommunen erbjuder ju skuldrådgivning gratis. Enklast känns nog att låta någon som jobbar mot detta klientel köpa in tjänsten från dig.
/H
Allting händer på intenet numera. Om du börjar bygga ett varumärke som någon som hjälper folk med privatekonomi kommer folk i behov snabbt flockas till dig. Skapa material som hjälper folk med privatekonomi på flera sociala mediakanaler så som Tiktok, instagram, facebookgrupper och twitter.
Jag tror det är bättre att försöka rikta sina produkter till kunder med starkt köpkraft. Då räcker det med att kanske göra 5 försäljningar i månaden och ändå tjäna bra med pengar.
’Bottom-of-the-pyramid’-modeller kan givetvis också fungera men då behövs stor skalerbarhet.
Så mitt råd till är att satsa på hjälp till folk med pengar istället. (Budget för barnfamiljer? Matinköpsrådgivning till singlar? Vardagsförenkling för DINKs?)
Kanske kan det t.o.m. vara aktuellt för ROT?
Jo det har du nog rätt i men känslan är (kanske fel?) att folk med större plånbok vill snacka fonder mer än hur man undviker betalningsanmärkningar och jag har inte rätt licens för att ge råd om investeringar.
När jag läste igenom detta tänkt jag direkt på unga vuxna, nyutflyttade som behöver hjälp att styra upp hela sin ekonomi så att dom inte börjar med att hamna i skuldfällor och får igång en stabil ekonomi tidigt.
Kan till och med saluföras till föräldrarna: “Ska ditt barn flytta, håll dom undan från ekonomiska träsket.” eller något liknande.
Mitt förslag: börja smått.
Erbjud gratis rådgivning, ett antal timmar utan motkrav. Släng upp annons på det där skuldforumet där alla har smslån etc och se om det är kul. Roligt = bygg en business. Inte roligt = du har iaf hjälpt någon som behöver det.
Du lär dig nog snabbt mycket också
Spenderade lunchen med att skicka epost och CV till ett par studieförbund se om det blir napp där.
Som någon sa så kanske man ska lära sig att lära ut först innan man börjar att skjuta från höften. ![]()
Du borde få positiv respons på detta. Jag tycker att idén om den tas via studieförbund är attraktiv. En utmaning kan vara att målgruppen blir heterogen. Jag menar då att vissa personer kanske har hygglig ekonomi och är pigga på att tjäna pengar och andra har väldigt begränsade resurser och behöver hjälp att klara vardagen. Det är svårt att hålla en kurs som passar så olika grupper. Att prova med en kurs först med en målgrupp och sedan eventuellt utöka till andra målgrupper är nog det enklaste.
Egentligen en upprepning av vad @Adde skrev: om du tänker dig en Lyxfällan-kategori av människor, är troligen inte ett utvecklingsbehov av ekonomisk kompetens inte det största behovet, utan du kommer att brottas med saker som sociala problem, impulskontroll, självkännedom, missbruk eller låg utbildning. Även om du bara tar dig an klienter med lite misskött ekonomi finns risken att dina utmaningar ändå kommer tangera andra saker än ekonomi och du behöver en bredare kompetens. Du kan naturligtvis bara ta dig an kunder i en kategori som ibland hittar till det här forumet: folk med tillräcklig kompetens och eget driv som kan söka lösningar och fixa sina egna problem, men kan ha en fördel av en ekonomi-coach. Alternativt kan du begränsa dig till en lägre ambition, att ge klienten alla nödvändiga verktyg och hjälp för att förbättra sin ekonomi här och nu, och ignorera att personen sannolikt kommer att sänka sin ekonomi igen i framtiden p.g.a. en bristande förståelse, belöningshantering, impulskontroll etc.
Edit: Kom på att du också kan nicha dig mot invandrare. Där handlar dålig ekonomi ofta om språkkunskaper, utbildningsnivå, sociokulturell kompetens, dålig matchning mot arbetsmarknadens behov - flera stora utmaningar alltså men också om dålig kunskap om det svenska samhället och hur svensk ekonomi fungerar. Där skulle du kunna göra en skillnad för det är sannolikt mycket mer framgångspotential där än i gruppen impulsiva/svagbegåvade/Lyxfällan. Är du flerspråkig?
Edit: Antar att du tänkt på att du du kommer att behöva anpassa ditt arvode till en ganska köpsvag grupp.
En kompromiss här kan ju vara att redan initialt konstatera att området är stort och handlar om även annat än ekonomiskt kunnande. Det kan då vara värt att ha kontaktuppgifter till skuldrådgivning, psykolog och andra instanser som eventuellt kan vara nyttiga för målgruppen. På det sättet friskriver du dig från alla sådana behov samtidigt som du ändå är öppen med att även dessa aktörer kan ge byggstenar för den nya och ekonomiskt mer välordnade framtiden.
Det är förstås bra att ta det här med referenser seriöst så att du faktiskt pratat med aktörerna i fråga så att du inte lovar saker som inte stämmer. En del typer av hjälp kan man få gratis medan annat kostar pengar.
“Ge för att få” har jag läst någonstanns är nyckeln till framgång.
Ett exempel. Jag har lagt en större summa pengar på en utbildning i privatekonomi som lovade mig både mer pengar och mer energi. Det hade jag aldrig gjort om jag inte först “fick” en gratis inspirationsföreläsning från samma utbildningsföretag. Utbildningen förändrade mycket i mitt liv till det bättre, exempelvis hänger jag ju här med er i det här forumet (för inre beundran
)
De gav något för att få mig att köpa utbildningen. Vad kan du ge bort för att dina potentiella kunder ska våga ta steget? Att öppet inför en annan människa säga (indirekt eller direkt) jag fattar inte hur man hushåller med resurser - hjälp mig.
Sen hakar jag på något jag såg där uppe, frikoppla köparen från mottagaren. Kan du få bygdegården eller liknande plats att ta in dig på en föreläsning? Lova tre tips som kommer ge besökarna garanterat pengarna tillbaka för kvällen. Kvällen blir gratis! Men egentligen så kanske de kan signa upp till din webbkurs på 8 veckor där du hjälper hela byn till en bättre ekonomi? För dem som vill såklart. Se till att börja ge för att få.
Lycka till!! Hör av dig hur det går!