100% räntor | RikaTillsammans modellportfölj 2025 för räntefonder

Men vad har du för aktieandel och buffert i ett sådant case @jfb? Jag tror vi pratar förbi varandra för att vi står på olika startplatser och egentligen har mer lika åsikt en diskussionen låter påskina.

Om jag tar min egen situation, så är ju mitt case en 50/50-portfölj som lever sitt eget liv parallellt med min vardag, utan uttag och anledningen är att jag inte pallar volatiliteten / behöver pengarna i en större aktieexponering. Således blir det mer naturligt för mig att vilja ha en 50% aktier + 50% diversifiering / avkastning på räntedelen. Då är jag okej med en outlier som 2022 där båda backar. I en sådan har situation kan jag till och med gilla HY-räntor eftersom det är avkastning med mindre volatilitet.

Utifrån ditt case så låter det nästan som 50/50 men jag vill kunna leva på uttag på t.ex. 4%. Då köper jag helt att man vill tilta räntorna mer mot skydd. Drar man denna till sin extrem så tänker jag att man ligger på aktier + bankkonto, eller i specialfallet 5 + 25-principen med 5 års utgifter på bankkonto och därefter en 50/50-portfölj (med tilt på avkastning / diversifiering) eftersom man har skydd i form av bankkontot med 5 års utgifter.

Det är ju därför jag upplever att det blir så knökigt när vi ska göra one-size-fits-all ränteportfölj och gillade mitt eget förslag med olika nyanser som kan kombineras.

• skydd
  • diversifiering
  • avkastning

som i sin tur kan ge

• balans = skydd + diversifiering + avkastning
  • skydd + diversifiering
  • avkastning + diversifiering

Jag köper helt och hållet att man får kriga med de fonder man har, inte de man önskar att man hade.

4 gillningar