En kritisk motfråga som kanske borde ha grävts lite i. Lyssnade på dagens avsnitt under morgonens löptur och avsnittet var grymt, ledsen om jag uttrycker mig lite felaktigt nu, men i varje fall:
David var själv något fundersam här och någon förändring har ännu inte skett, men jag blir redan lite irriterad på förhand. Sättet som man nu räknar in bostädernas prisökning är som nämns först då en försäljning genomförs. Till följd av att bostäder ofta ägs över många år och hur prisutvecklingen har fått pågå så har man med det här sättet att räkna fått en abnorm ”ackumulatortank” av inflation som ännu inte har kommit in i beräkningarna. Skjutet från höften…får vi stillastående priser från nu, eller rent av sjunkande kommer detta fortfarande resultera i inflation in i kpi under decennier frammåt.
Om man skulle få för sig att byta sätt att räkna som diskuterades (följa inflationen på nybyggnation). Vad f-n gör man av den stora eftersläpningen som ännu inte hunnit komma med?
Sopar man ackumulatortanken under matten och låtsas som att det aldrig hände och börjar på ny kula? Det skulle inte förvåna mig att man gärna låter den inflationen bara falla i glömska, för det är nog inte många som skulle reagera. Det här är helt enkelt lite för krångligt (och ointressant) för de flesta att följa med i.
Hoppas att min fundering (trots lite tvivelaktig formulering) går att följa.
Överlag är följer jag resonemangen, men jag är lite fundersam kring att man emellanåt genomför justeringar på sätt som råkar passa rätt bra.