267. Företagande som livsstil: att starta och driva ett eget litet företag | Del 2 av 2

Lite OT, men DET ordet trodde jag aldrig jag skulle höra @janbolmeson säga. :thinking:
Men poängen blev tydlig :grin:

4 gillningar

Haha, tror jag vet vad du tänker på. Men ändamålet helgar medlen. Det blir som du säger väldigt tydligt. :joy:

5 gillningar

Skrattade HÖGT när du sa det - var dock för tidigt på dagen för att jag skulle kunna messa dig där och då!

Så tackar för påminnelsen @Gameology! :wink:

5 gillningar

Snart börjar @janbolmeson jämföra sen teckning vid börsintroduktion utan noga påläsning med panikragg på Slagthuset fem minuter innan stängning.

Resultat: Podden blir viral (pun intended!).

3 gillningar

Det kanske låter såhär framöver:
"Du lyssnar på knullatillsamnans-podden som handlar om allt som är roligt med privatknull (hände ni med på den referensen?).

Varje vecka får du ta del av konkreta tips, råd, verktyg och inspiration för att ta ditt sexliv och ditt knullande till nästa nivå på ett enkelt sätt.

Kom ihåg att historiska ligg inte är någon garanti för framtida ligg. "
:wink::smiley:

3 gillningar

En sak som jag tidigare saknat när starta bolag i poddavsnitten är riskerna. Den här gången tog @janbolmeson upp det grundläggande när man måste upprätta kontrollbalansräkning för att inte bli personligt betalningsansvarig, vilket är bra.

Vad som inte togs upp är att man kan bli personligt betalningsansvarig för obetalda skatter mycket snabbare än så, se t.ex. Betalningsansvar för juridiska personer | Skatteverket

En annan sak som påstods var att man kunde “låna” av Skatteverket genom att inte betala, få en påminnelse med avgift på 500 kr och då ha 30 dagar till. Det stämmer inte alls. Förenklat så belastar alla skatter företagets skattekonto, dvs de skattebeslut som tas belastar skattekontot positivt om det är pengar som man ska få tillbaka eller negativt om det är pengar man ska betala in. Om saldot på skattekontot blir negativt så behöver man betala in pengar till det och om det är positivt så får man en utbetalning (om man inte begärt spärr).

Lördagen efter sista måndagen varje månad så görs en avstämning av skattekontot. Om saldot är under -10 000 kr (-2000 för privatperson) så skickar SKV en betalningsanmaning. Om saldot vid nästa avstämning (dvs ca en månad senare) fortfarande är under -10000 så går det direkt till Kronofogden. En vanlig miss wom är lätt att göra är att det är negativt saldo man går på. Jag kanske betalar in några tusen efter att ha fått anmaningen så att saldot blir t.ex. -8000 men sedan får jag ett momsbeslut eller preliminärskatt som gör att saldot hamnar under -10000 och det hamnar hos KFM direkt vid nästa avstämning vilket ger kraftigt försämrad kreditrating.

Därför bör man ta som vana att kolla saldot i slutet av varje månad och se till att saldot aldrig går under gränsen.

Om det är så att man ser att det absolut inte går att betala in pengar i tid till skattekontot så är det “bättre” att snigla deklarationen… Dvs inte lämna in t.ex. momsrapporten i tid, då är man givetvis en dålig och slarvig människa i statens ögon, men det som i praktiken händer är att man får en förseningsavgift som förr var på 500 kr men nu sedan några år är höjd till 625 kr och efter ganska lång tid får man en förslag till beslut om skönstaxering från SKV där de brukar ta i rejält på hur mycket de tror du tjänat och tycker att du borde betala i skatt. De kan då också meddela att de överväger att återkalla F-skattsedeln. Lämnar man då in deklarationen så godtar de uppgifterna och allt är lugnt, har man revisor kommer han dock att skriva en anmärkning i revisionsberättelsen att man varit sen med deklarationer.

Detta är dock i praktiken betydligt mer lindrigt än att få underskott på skattekontot och hamna hos KFM. Det är lättare än vad många tror att hamna i den här sitsen, om man t.ex som @janbolmeson nämner i avsnittet har skickat en faktura till en kund som inte betalar så måste man ändå deklarera och betala in momsen på den fakturan, och din kund får göra avdrag för den trots att de inte betalt fakturan… Momsen kan man få tillbaka när kundförlusten är konstaterad, dvs det är utsiktslöst att driva in den. Jag låg själv ute med >200 kkr i moms på befarade kundförluster tidigt i mitt företagande, innan jag hunnit bygga upp någon buffert, så det var tufft. Av dem fick jag sedemera aktier i det ena bolaget när de fick in nya investerare, och sålde dem till så pass högt pris att det betalade även det som blev konstaterade kundförluster.

Bolagets företrädarna blir personligt betalningsansvariga för obetalda skatter från och med det datum de ursprungligen skulle ha varit betalade, för att undvika det måste man försätta bolaget i konkurs senast den dagen vilket har orsakat många konkurser. Osäker på om rekonstruktion räcker för att undvika personligt betalningsansvar, men tror det.

Så, gör man rätt med ett AB så är man skyddad men det är lätt att missa så att man blir personligt ansvarig.

7 gillningar

Tyckte detta och del ett var helt fantastiskt!! Har länge funderat på att starta eget och detta avsnitt får mig att överväga det ännu mer!! Särskilt efter ditt räkneexempel på boken (trots att momsen blev fel )
Hoppas verkligen att du får fler frågor på detta så att ni kan göra ytterligare avsnitt om detta!!

6 gillningar

Tack för dina fina ord som gjorde mig glad! :blush: Det är precis det som vi önskade med avsnittet, att ge fler lite inspiration och mod att prova ta steget. Småskaligt företagande ligger ju mig supernära om hjärtat så om det kommer fler frågor så tar jag gärna upp det i fler avsnitt.

Så bara fråga på. :pray::heart:

5 gillningar

Jag skall också tacka Rikatillsammans för att ha gett mig tipsen, kunskapen och modet att starta eget bolag. Just nu jobbar jag med mitt första uppdrag. :pray:

6 gillningar

Om jag kommer på allmänna frågor så kommer dem säkert här… Just nu funderar jag mest över om man kan ha en småskalig odling och sälja av den… och hur bästa formen för det skulle se ut lika så om Livsmedelsverket måste blandas in på något sätt

1 gillning

Först “Die with zero” som var superintressant och nu dessa fantastiska avsnitt :heart_eyes:
Jag funderar på hur man gör om man behöver någon slags leverantör av något slag? Säg att du t.ex. vill starta ett klädmärke men inte kan sy själv. Eller om man t.ex. vill sälja en pryl som man inte kan bygga själv för man saknar materialet eller kunskapen. Hur hittar man någon som kan göra själva produkten?
Finns det förresten någon bra bok om att starta företag?
Tack för en grym podd!

3 gillningar

“Print on demand” för kläder är väldigt populärt och till och med Amazon har skaffat det relativt nyligen. Dock hög konkurrens och väldigt svårt att tjäna bra med pengar på.

För tillverkning av existerande produkter brukar man ofta kontakta tillverkare på t.ex. Alibaba och få dem att tillverka ock skicka produkter till en från Kina. Har för mig att det ska gå med dina egna produkter också.

Men hela detta området är sin egen vetenskap. Det finns mycket information som är väldigt viktig, men också mycket lurendrejeri. Försök att undvika t.ex. Dropshipping, då väldigt få lyckas nu när marknaden är mättad.

Riktmärke är att om du behöver betala för en kurs, eller om något verkar så lätt att vem som helst kan göra det - så är det med stor sannolikhet lurendrejeri, låg chans att lyckas eller lågavlönat.

Lycka till!

Vi köper via Alibaba i vårat lilla företag. Det har tagit nästan två år att hitta leverantörer som lever upp till kraven på kvalitet. Det kostar en hel del i utvecklingskostnader då man behöver beställa några omgångar med prover innan det blir rätt. Och varje gång tar det några veckor i tillverkning/leverans.
Man behöver också räkna med att det tar otroligt mycket tid för att kommunicera med leverantörer.
Ett starkt tips är att vara säker på sin USP innan man ger sig på detta.
Något som överraskade oss är hur svårt det är att nå ut och synas alls bland stora bolag som har enorma budgetar när det kommer till seo och marknadsföring.

1 gillning

Två trevliga avsnitt igen! @janbolmeson nämner att du som liten inte fick sälja bingolotter utan dina föräldrar betalade. Jag tänkte spontant att jag hade kunnat göra samma sak! :joy:

Men som du säger, försäljning är något bra, så hur kan man istället uppmuntra det på ett bra sätt? Så här års har jultidningsförsäljarna redan varit här och jag tycker att det är något med det upplägget som inte känns helt bra. Samma med alla bambukalsonger och kakor de försöker sälja här. Är det smart att låta barnen pröva de sakerna (låg ingångströskel) eller ska man försöka coacha dem till att skapa ett eget jultidningsförlag?

Vad tycker ni här?

2 gillningar

I mån av tid så försöker jag alltid att köpa från barn, men jag brukar utmana dem lite, varför jag ska köpa av just dem, vad som är bra med deras grej etc. :slight_smile:

1 gillning

Hej!

Väldigt intressanta avsnitt som jag lärde mig mycket av! Håller just nu på att starta upp mitt egna företag och fastnade för det ni nämnde med att anlita utländsk och billigare arbetskraft för exempelvis att bygga hemsidor och dylikt. Har ni några tips var ni söker efter dessa personer? :slight_smile:

1 gillning

Har inte provat någon själv, men dessa känner jag till:

https://www.upwork.com/

Håller med Jan om att inte lägga för mycket tid på hemsidan i början, mer att lägga tiden på annat och ha en enkel sida. Jag gjorde en själv, men la helt klart för mycket tid på den och blev inte toknöjd :slight_smile:

Grymt! Bra idé, men undrar om barnen uppskattar det! :joy: “Där bor han med de konstiga frågorna, kom, vi går vidare!”

Hur tänker du kring egna barnen? Kommer de få sälja jultidningar, bingolotter och annat? Eller hade du hellre coachat dem till att sälja för eget företag?

1 gillning

Absolut att de får vara med och sälja. Tror att eget företag är lite overkill just nu (eller mina barn verkar inte ha intresset just nu)

1 gillning

Jultidningar påminde mig om en grej vi gjorde när barnen var runt 10-11 år. Kanske kan vara en bra godnattsaga :slight_smile:

Barnen ville sälja jultidningar.
Deras pappa listade ut vilket jultidningsbolag som gav mest tillbaka. Och barnen fick välja ut något att samla till. I värsta fall blev det väl några biobiljetter och 200g godis tänkte vi. Varje dag gick de runt i byn en halvtimme. Modern hade printat ut en karta och där skulle de markera var de varit och om det var köp/nej tack/kom tillbaka. Efter en stund var det lite motigt men släkten köpte lite också så det blev ändå en summa.
Då hittade pappan ett cash-back-dokument från förlaget, som visade hur mycket poäng man fick för ett visst säljbelopp. Sedan plottade han ut den som en graf och visade var barnen låg just nu. Från den punkten såg man att det runt 20% upp från nuvarande säljbelopp blev en rejäl kick på lutningen i grafen.
Det blev ännu lite motigare, och höstkvällarna kalla och mörka. Vissa dagar sålde de ingenting, och i vissa hus hade andra barn redan varit, så där ville de ingenting köpa. Sista dagarna innan man skulle skicka in tittade vi på grafen igen. De var nu en bit över den första knixen i kurvan, men det fanns en ännu attraktivare knix i kurvan som dessutom gjorde den tidigare försäljningen ännu mer lönsam. Bara 1000 kronor bort. De gick ut en sista kväll, men sålde bara för några hundra i ett hus.

Barnen ville i grunden få ut var sin telefon (en Samsung s4 som hade funnits i något år och kostade drygt 3000kr på elgiganten, har jag för mig) samt 2000 kr att dela på. Då köpte modern upp de sista 800 kronorna mot att barnen skulle få samma mängd pengar från henne, om de “köpte” en extra telefon åt henne.

Totalt hade de till slut sålt för (helt otroliga) 14k och fick ut 3 bra telefoner och några hundralappar. För den extra telefonen fick de sina 2000 att dela på av modern.

Vi var lite extra stolta att vi inte betalat några “för fina” telefoner åt dem, som många gjorde runt omkring, och över barnen förstås!

2 gillningar