#268 - Skogstomten + RikaTillsammans = ❤️ | Forumets bilguru Erik Naessén svarar på era frågor

Då ligger veckans avsnitt uppe där @skogstomten svarar på läsarfrågorna. :slight_smile:

Få kan ha missat @Skogstomten:s kompetens om bilar och bilekonomi i alla biltrådarna i forumet. Det galna är att det har gått lite mer än ett år sedan vi spelade in avsnitten med Erik:

Jag tänkte att det vore kul med ett uppföljande avsnitt. Så jag och Erik har planerat in att spela in ett uppföljande avsnitt, prata om det lite galna läget på bilmarknaden nu och ge dig en möjlighet att ställa frågor eller komma med inspel vad vi borde prata om. :slight_smile:

image

10 gillningar

När tror han att fossildrivna personbilar är helt borta och ute ur marknaden?

7 gillningar

Gärna ett segment om begagnade elbilar, batterihälsa, förväntad räckvidd etc “on a budget”. Inte för att jag själv är i köpläge, men för att jag tror det är fler som behöver pendlingsfordon som inte kostar en halv mille. :slight_smile:

6 gillningar

Företagsleasing vs privatleasing.

Kan vara intressant även för de som inte driver egna företag utan istället bruttolöneväxlar.

I mars löper vårt leasingavtal ut och jag står mellan tre val: köpa ut nuvarande leasingbil/förmånsbil (via företaget), leasa en annan förmånsbil, leasa en mindre bil privat. Det här är en djungel. Förmånsvärdena för nyregistrerade bilar är mycket högre nu än för 3 år sedan då regeringen velat sudda ut skillnaden mellan förmånsbil och privat bil. Det är därför inte lika självklart att gå via bolaget som det var tidigare.

6 gillningar

Detta!

Använder inte bilen tillräckligt mycket för att motivera en ny elbil personligen. Men jag hyr ut min fossil till vardags och har funderat på en begagnad elbil. TCO har kanske potential att bli överkomlig då, samt att den lär bli betydligt mer attraktiv för uthyrning! :slight_smile:

3 gillningar

Jag tycker det är mycket fokus på kalkyler som bygger på att man bara har bilen typ tre år. Då blir spekulationer om andrahandsvärdet helt dominerande i kalkylen.

Skulle gärna se ett resonemang kring bilägande om man behåller bilen 10+ år.

Vidare skulle jag vilja höra om ekonomi kring elbil för den som bor i lägenhet.

17 gillningar

Vi har väldigt stort fokus på att köpa / leasa bil men pratas väldigt lite kring allt som uppstår vid försäljning.
Vad ska man tänka på?
Hur får man till en smidig försäljning?
Hur får man bra / bäst betalt?
Etc.

Startade en tråd kring detta med många frågor:

3 gillningar

Tidigare var min uppfattning att privatleasing ofta var mer fördelaktigt än andra typer av köp om man är en privatperson.
Med det högreränteläget är min uppfattning att det har ändrats. Stämmer det och hur skall man tänka nu?

7 gillningar

Detta skulle vara intressant för mig också - står precis inför liknande “problematik”. För ca. 3 år sedan fick jag en mycket förmånlig hybridbil som förmånsbil (ett förmånsvärde på ca. 2500kr/månad netto). Vilket i min värld är löjligt billigt för en helt ny (då för 3 år sedan) hybridbil i storleksklassen familje-kombi.

Nu löper leasingen ut, vilket innebär att det är dags att plocka ut en ny tjänstebil. Företaget vill att jag väljer en hybrid eller elbil. Ser dock att förmånsvärdena har gått upp väldigt mycket, på de bilar som jag kikat på ligger de från ca. 8500kr/månad (brutto) och uppåt.

Vad är förmånligast - välja tjänstebil eller ev. köpa en äldre bil privat (begagnat) och äga denna under en längre period. Tänker ex. Skoda/Volvo för ca. 250.000 kr.

Bör tillägga att vi åker väldigt lite bil, har inte ens gjort över 3500 mil på nuvarande bil som snart är 4 år gammal.

Mvh,

1 gillning

Kalkyl, regler och försäkring om en Brf. skulle leasa en mindre elbil för uthyrning till medlemmarna, med målet att föreningen går plus/minus 0.

3 gillningar

Är det värt den högre kostnaden att serva bilen på auktoriserad märkesverkstad?

Oavsett behov. Subjektivt, elbilar är enligt Erik mest intressanta idag hösten 2022?

Finns det någon kommande modeller man ska utkik efter?

1 gillning

Kommer någon billig elbil till Sverige? Elbilsbonusen ger ju mindre till små, mindre resurskrävande elbilar som inte är tillräckligt dyra i inköp vilket verkar göra att billigare bilar inte ens tas hit. Dacia Spring och Renault Twingo, kommer dom någon gång till Sverige?

Finns det någon plan i Sverige att iföra ett konverteringsstöd? Har ännu inte hört något om bidrag i sverige för att bygga om befintliga bilar vilken känns märkligt, det hade ju varit det bästa för miljön.

Vi har det väldigt billigt med vårs 2005 T Corolla.
Vi använder bilen väldigt lite, högst en gång i veckan och kanske lite mer under semesterperioden. Vår familjesituation har fått oss att tänka att vi kan börja leta efter en större familje bil. Ny eller begagnad? El, hybrid eller bensin (eller behålla så länge det fungerar)? Hur man resonerar ekonomiskt.

Om man redan har ett vanligt eluttag vid parkeringen, behöver man verkligen en snabbladdare hemma om man skaffar elbil? Laddstation+lastbalanserare+eventuellt höjd säkringsavgift blir en del pengar. Är det värt det?

Ja, och kan det till och med vara så att det visat sig att privatleasing inte blev billigare om man tex valde att privatleasa för tre år sedan.
Det kan ju varit ett korrekt val då efter kunskapen man hade, men marknaden är ju som bekant svårt att förutspå.

Om man har ett bra eluttag som inte är slitet och inte går via en massa skarvar, så kan det säkert fungera. Laddningen kommer dock ta tid, så man får vara beredd på att kanske ladda varje natt.

“Laddstation+lastbalanserare+eventuellt höjd säkringsavgift blir en del pengar.” Ja, men klarar du dig utan lastbalansering och höjd säkring med vanligt uttag, så kommer du klara dig utan detta med laddboxen också.
Med laddboxen har du ju fördelen att kunna ladda med trefas (de flesta elbilar klarar detta). Då kan du tom klara dig med lägre säkring. Du kan tex köra 6A trefas, vilket ju ger mer effekt än 10A enfas.
Kör själv utan lastbalansering 10A trefas, vilket hittills har fungerat utmärkt vid laddning nästan bara på nattetid.

2 gillningar

Det pratas om att det kommer bli relativt höga timpriser även nattetid framöver.

Elpriset där jag bor har legat på 5-10kr/kwh senaste veckorna. Ibland kommer jag inte kunna välja bort att ladda bilen under dessa perioder. Det betyder att bilen jag kör kostar 20kr per mil, då har jag inte räknat med förluster vid laddning eller elnät och överförning heller.

Kommer dom ökade elpriserna innebära att folk börjar snegla på bensin och dieselbilar igen? Även om man har bonus malus så får man igen lite av den höga skatten när man säljer en bensinbil?

Många partier har dessutom lovat sänkt skatt på bensin och diesel.

7 gillningar

Kör PHEV och har under sommaren en brytpunkt på drygt 6kr/kWh (inkl. allt) på el och skulle det bli dyrare el blir det billigare med bensin.
På vintern är brytpunkten nästan 3,50kr/kWh.
Räknat mot bensinpris på 20 kr/liter.

Inte bra med tanke på utsläppen…

2 gillningar

Köp av begagnad elbil vore ett intressant ämne att ta upp.

1 gillning