#271 - Intervju med Patrik Adamson, VD på LYSA som svarar på era frågor

Hej!

Här kommer äntligen intervjun med Patrik från @Lysa som svarar på frågorna i denna tråden, resonerar kring att det t.ex. inte är börsrea just nu, räntefonder och mycket mer. Vi hade så mycket spännande att prata om att det faktiskt blev ett ordinarie och ett bonusavsnitt. Hoppas att du gillar det! :slightly_smiling_face:

Här är de två avsnitten på Youtube (finns så klart även som podd).

Ordinarie avsnittet

Bonusavsnittet

Missa inte hur vi kommer in att prata om allas vår @Jacke77 i slutet vid 37:28 :heart::slightly_smiling_face:

18 gillningar

Skulle vara intressant att veta om Lysa märker av den oroliga omvärlden i sin statistik på insättning samt uttag.

3 gillningar

Då jag vet att Patrik kommer läsa tråden innan tisdag, så kommer här några av mina egna tankar:

• Deras syn på räntor och LYSA Räntor?

• Hur är ränteportföljen uppbyggd? Vad ingår, vad ingår inte?

• Patriks take på inflationen?

• Hur går det med app?

• Hur går det med likviditetshanteringen?

• Kommer de kunna erbjuda tjänstepension? (dvs. bli försäkringsbolag)

• Syn på valutor - t.ex. blivit räddade av SEK/USD-valutaparet detta året (kan/kommer vända)

• Som @Thomas86 skriver om inflöden och utflöden

(kompletterar mer senare)

4 gillningar

Om Lysas sparkonto:
Fick igår erbjudande om 1,05% på Lysas nya sparkonto. Tycker att produkten är en klar förbättring från erbjudandet i april då de fått upp räntan i erbjudandet, men skulle gärna se att satt ränta ligger och med en justerad ränta till 1,29 så att produkten efter kostanden på 0,24% inte är “sämre” än konkurrenter som exemplevis Lunars om man väljer att behålla avgiftsstrukturen. Erbjudande om 1,05% är ju i praktiken 0,81% efter deras “standard-kostnad” på 0.24% om jag förstått det hela rätt? Varför har ni valt att schablonisera alla kostnader oavsett er egen arbetsinsats…och när kommer ni ändra på det? Väntar otåligt. :nerd_face:

7 gillningar

Deras syn på räntefonder i dagens klimat med ökande räntor. Tex, se min räntedel ut hos en tysk “konkurrent”. Hur ser LYSAs plan ut för räntedelen?

4 gillningar

Varför ska investerare välja Lysa framför andra liknande fondrobotar så som nordnet one och Avanza auto?

9 gillningar

Varför kan de inte sätta upp en allvädersportfölj? Gärna med hävstång även. Allt de behöver finns att tillgå här för uppsättning:

13 gillningar

Kan man inte erbjuda en produkt med hävstång typ att man kan välja 5, 10, 15 eller 20 procents hävstång mot kreditprövning?

5 gillningar

Fråga om guld och råvaror.

Just det! Fråga om valutasäkring också. Fördelar, nackdelar, kostnader, utbud, med mera.

4 gillningar

Fråga om de hedgear valutor för sina räntebärande papper. Om man köper dollarnominerade obligationer med en ränta på 1% (som det ju varit ett tag), då har man ju i princip tagit ett valutabet, då ju avkastningen fa kommer variera med valutan då avkastningen är så låg.

Mvh

F

Är själv intresserad av deras syn på SEK / USD frågan. FED som håller i ratten ser bara till USAs väl och ve, inte alls samma globala samsyn som gällande t.ex inflationen.

1 gillning

I dagsläget härleder Lysa kundens riskpreferens via frågor och (antar jag) optimerar förväntad avkastning utifrån denna riskpreferens med Lysas extra bivillkor (så som home bias).

Man vill vara transparent med avgifter som betalas, men i övrigt ber dom en att lita på att fonden investerar enligt “Nobelprisvinnande forskning” vilket för mig inte känns så transparent.
Jag saknar viss transparens i deras white paper angående hur exakt optimering utförs (t.ex. vilka antaganden, bivillkor, koviarians/förväntad avkastning använder man?). Vore det inte häftigt att vara så pass transparant mot kunden att man ger kunden tillräcklig information för att själv kunna replikera deras fondvikter?

I dagsläget hänvisar Lysa till gammal Nobelprisvinnande forskning via referens till exempelvis Markowitz gamla papper. Detta optimeringsproblem kräver t.ex. väldigt bra estimat av förväntad avkastning för att kunna funka bra i praktiken (en vanlig invändning mot modellen).

Både Avanza Auto och Opti är öppna med att dom använder Black-Littermann modellen (en slags vidareutveckling av Markowitz teori där man utgår fån en framtagen marknadsvy för förväntad avkastning givet en viss konfidensgrad). Från vad jag kan utröna från Lysas white paper låter det som man valt att inte gå samma väg som andra robotinvesterare som Opti och Avanza Auto i detta avseende? Finns det planer på att erbjuda en billig Black-Littermann-portfölj i framtiden?

Vore också häftigt om man kunde utgå från kundens preferenskrav angående förväntad avkastning och erbjuda en portfölj som ger den avkastningen till minimal risk. Är det något som man funderat kring?

7 gillningar

Kommer man kunna öppna ISK till sina barn via Lysa? Alternativt kapitalförsäkring med förmånstagare?

Deras syn på räntor också intressant. Har ju inte varit någon vidare krockkudde i år… :frowning:

4 gillningar

Kommer de att erbjuda ombalansering mot sparkonto?

EDIT: eftersom det (väl?) kommer att trigga skatteeffekter så kan man ju tänka sig någon form av långsammare/trögare ombalansering

5 gillningar

+1 på denna!

3 gillningar

Skulle gärna vilja ha möjligheten att välja bort home-biasen. Är detta något som finns på bordet/diskuteras?

1 gillning

+1 på denna framför allt

“Erbjudande om 1,05% är ju i praktiken 0,81% efter deras “standard-kostnad” på 0.24% om jag förstått det hela rätt?”

+1 på denna!

1 gillning

Sparkontot. Jag tycker deras lösning är sämre än andra aktörer och därför har jag inte valt deras sparkonto. Jag ser ingen anledning att välja Lysas sparkonto med avgiften när jag lätt kan ha pengarna hos någon annan utan avgift.

När jag testade gick det heller inte att ombalansera/flytta pengar mellan isk-sparkonto utan jag behövde i så fall ta ut pengar och sen sätta in dem igen. Gjorde också att det inte ens var värt besväret att testa det då jag ändå behövde ta ut pengarna, så kunde jag lika gärna stoppa in dem någon annanstans där räntan är bättre.

1 gillning

Jag håller med. På 5 år är det på -3,75%, ingen krockkudde alls:

Och faktabaldet är lite fel också: