Dagens avsnitt är en kombination av min erfarenhet från 25 års sparande - där de första 10-15 åren var i det närmaste bortslösade utifrån ett pengaperspektiv - och en frustration där jag på senare tid upplever en stor skillnad på:
- berättelsen om att bli rik genom investeringar och hur det faktiskt brukar gå till.
- mellan tron om hur rika människor investerar och hur de faktiskt investerare
- vad som är värdeskapande och inte
- hur finansbranschen tjänar pengar på att sälja (flow) snarare än att investera (price)
Samt hur mycket av det här som egentligen kanske grundar sig i en otålighet att bli rik snabbt. Warren Buffett lär ha fått frågan:
Om det nu är så enkelt att bli rik, varför gör inte fler det?
Varpå han lär ha svarat:
För att de flesta inte vill bli rika långsamt.
Investeringstrappan som blir sämre ju högre upp man kommer
Det gör att vi - vilket i allra högsta grad inkluderar mig själv (därav frustrationen) - ständigt jagar den mytiska ständigt bättre investeringen. Där hela tiden nästa nivå, nästa investering är bättre än den vi redan har eller hade när vi började. Jag beskriver det i nedanstående bild som jag valt att kalla “investeringstrappan”. Den beskriver till stor del min egen resa och så som jag upplever att “inkrementella resan” ser ut för många.
Tron är att ju högre upp man kommer på trappan, desto bättre är det. Desto mer kapital krävs och desto mer exklusivt är det. Problemet är att jag upplever att det faktiskt blir sämre och svårare ju högre hopp man kommer, inte bättre.
Avsnittet
Som vanligt kan du titta på avsnittet via Youtube nedan. Är du medlem på Patreon så finns det en reklamfri version i Ρatreon-delen av forumet.
Du kan självklart lyssna på det som poddavsnitt 277 där poddar finns. På tisdag kommer transkribering upp. Jag och @carolinebolmeson är lite sena då vi unnade oss två dagar i Danmark i veckan.
För dig som hänger här i forumet så ser jag det här avsnittet som början på en diskussion eller ett provprat. Jag upplever att jag är något viktigt på spåret men att det fortfarande är något oslipat. Så låt oss hjälpas åt att hitta guldkornet.
Tack på förhand och ser fram emot era tankar.
Jan
PS. Avsnittet är även en fortsättning på diskussionen här: “Finns det ens någon känd investerare som har investerat sig riktigt "känt" rik?” och @Kimarite:s kommentar här om att Kiyosaki i boken “Rich Dad, Poor Dad” avråder från indexfonder.
Uppdatering och en väldigt relevant kommentar till investeringstrappan:
Hittade denna illustrativa bild: