Här kommer veckans avsnitt som är en reflektion på många av era kommentarer på förra veckans avsnitt. Framförallt är det trådarna:
- #277 - Sanningen om jakten på den bättre investeringen och myten om den rike investeraren | Investeringstrappan
- Vad har en indexfond levererat de senaste 5, 10 och 20 åren?
som jag har tänkt mycket på. Som vanligt vill jag säga tack för tiden och engagemanget, för det gör oss bättre och jag tror att det i ett framtida avsnitt 277 kommer göra det bättre, med fler nyanser. Det finns många guldkorn för mig i detta avsnitt framförallt med:
- Alla trappsteg har olika förutsättningar
- Det kommer alltid finnas en Orpheus eller Odysseus (tack @EvidaPer för metaforen här)
- Man skapar ofta sin egen bild av andra (t.ex. 100miljonerkronorsmannen)
- Andra förutsättningar kan absolut motivera underprestation mot index
- Alla har en roll i det kapitalistiska systemet
- Ibland är risk valfritt - t.ex. då man har vunnit det ekonomiska spelet eller har ett högt kassaflöde i förhållande till de investeringar man gör.
- Stor risk med att blanda ihop ett resultat och tro att det berodde på skicklighet om det berodde på tur
Sedan är det här avsnittet viktigt för mig utifrån perspektivet som vi diskuterar i tråden om värderingskonflikten:
- Jag sitter inte på alla svar och jag hoppas att det inte är så jag dyker upp i avsnitten
- Jag vill inte bli satt eller sitta på någon piedestal för jag har inte koll på allting
- Det är bra att det blivit ännu tydligare att det är från lägre utgifter än inkomster, lång tid och företagande som våra pengar kommer från snarare än hög avkastning på indexfonder
- Det måste få vara okej för mig/oss att vara trevande, inte ha koll och få göra misstag
Som vanligt kan du se avsnittet här eller lyssna på det som avsnitt 278. För dig som är medlem på Patreon så kan du se det eller lyssna på det utan reklam via denna länken.
Här kan du läsa min lite längre introduktion. Tyvärr ingen transkribering denna gång på grund av brist på tid tyvärr.
Andra relevanta trådar: