Det där ni diskuterade gällande förväntningar utifrån, att hur mycket det påverkar en kan ha med åldern att göra, stämmer bra om jag tittar på min omgivning. Folk blir helt enkelt mindre brydda om det med åldern. Själv har jag aldrig brytt mig och tänkt ”är det något jag missar?”, så ganska skönt att åldern hinner ikapp den inställningen
Lyssnade till detta avsnitt idag och funderar över att ‘lekhinken’ som koncept helt enkelt bara är hur ‘investering blir en materialsport’. Eller?
Dvs - det GÅR gå frisbeegolf-rundor på Bulltofta med 15 kronors frisbee köpta på macken. Eller… så går du med en hel rygga (eller tom liten vagn…) full med 20 olika frisbees som garanterat kostar en rejäl slant.
På samma sätt som det GÅR att spela golf med ett set golfklubbor införskaffade på loppis, med bollar som kostar ett par spänn, utan dyrt medlemsskap i en golfklubb. Eller… så har du delux-settet med golfklubbor med tillhörande vagn (och privat caddie) med bollar för hundratals spänn och guldpläterade pegs (inte en susning om sådana finns, men i min fantasi går det garanterat att hitta sådana. Eller pegs i titaaaan typ?!).
Så.
Är inte bara ‘lekhinken’ eller motsvarigheten till ‘allt utöver sparkonto och indexfonder’ motsvarigheten?
Och det är ju FINE - om man verkligen njuter av det, har glädje av det, får ut nått av det? Fritt val, tänker jag.
Dessutom… hela den här ‘kan man investera sig till rikedom utan att jobba för det’-reflektionen… blir ju som ett moment 22. Nä, klart du måste tjäna stålarna du investerar på ngt vis, så frågan ‘är det lönen eller investeringen du blir rik på’ ställer kanske dessa två i polariserad motsats till varandra, fast de eg spelar i samma ringhörna. Ta bort lönen = har inget att investera, ta bort investeringen = då måste du tjäna löjligt bra med stålar för att kunna bli monetärt rik, och då faller nog de flesta bort där. Så. För att bli rik på dina investeringar behöver du jobba och tjäna stålar OCH investera dessa (på ngt smart sätt…).
Eller är jag ute och seglar nu?
Ja det tror jag. Eller i alla fall sportmetaforerna. I många sporter (inklusive diskgolf och golf) så är resultaten positivt korrelerade med kvalitén och priset på utrustningen.
Det i mångt och mycket till motsats mot indexfond vs lekhink.
Ja… Alltså om en hobby inte kostar pengar utan man tjänar pengar på det är det ju ingen hobby längre, då är det ju ett jobb…
F.ö. tycker jag att “hobbyhinken” som någon föreslog (sorry, kommer inte ihåg vem och var) är ett mycket bättre namn än “lekhinken”.
Om man nu måste ha något namn på det, själv tänker jag buffert och indexfonder som grunden som som det andra står på. Så länge den är stadig och stabil kan man bygga vad man vill ovanpå det.
Undrar om @janbolmeson har kollat med skattemyndigheten om det går byta namnet bara så där ? Då kommer affärsvärlden journalisten på honnom igen
!
Helt rätt tänkt. Jag skulle ändå våga påstå att sparandet är viktigast av dessa två. Bara det faktum att man lägger undan pengar varje månad är ett stort steg för många. Problemet blir när de där pengarna lockar att användas till en resa, en bil eller något annat som man inte behöver just där och då. Så var det länge för mig när mitt sparkonto fylldes på.
Det var först när jag började investera som sparpengarna fick ett syfte. Plötsligt var det inte samma lockelse att sälja aktierna för att köpa något som man egentligen inte behöver. Det är detta som jag tror är det ultimata receptet på förmögenhetsuppbyggnad: kombinationen av månadssparande och investerande. På så sätt är de beroende av varandra.
Jag har samma resonemang. Även om det är en kul metafor har jag aldrig brytt mig så mycket om fyra hinkar. För mig finns bara två: buffert och börsinvesteringarna. Keep it simple.
Ja, det kunde jag ju varit tydligare med, att jag inte eg tänker på resultaten utan snarast på att det går att ‘nörda ner sig’ i allt. Och att det inte är något fel med den önskan/drivkraften, och att hobbyhinken (som jag också tycker är ett bra namn @Esko, fast jag tycker lekhinken funkar det med) ger utrymme för at uttrycka den drivkraften, helt enkelt.
Hm. ÄR det så? Eller är det snarast en mental inställning? Kan jag tjäna stålar på min hobby utan att jag tänker på det som ett jobb?!
Helt med dig på det!
Har inte mantrat hela tiden under alla år varit “enligt forskning” jada jada och avviker man från forskningen så tar man en risk man inte får betalt för.
Jag förstår inte riktigt vad som är nytt här?
Lekhinken kan få namnet Gamblinghinken för att vara tydlig om vad det handlar om.
På vilket sätt skiljer då lekhinken/hobbyhinken sig från de övriga? Samtliga “hinkar” går ju att grotta ner sig i fördärvet.
T.ex. passiva hinken kan man börja jobba med faktorinvestering genom att grotta ner sig brutalt i akademisk (och för den delen annan) data. Därefter utforma en för en själv optimal risknivå i passiva hinken med lagom hävstång (belåning någon stanns i ens ekonomi).
Jag tycker det absolut viktigaste med lekhinken är just att resultatet i den har negativ korrelation arbetsinsatsen i den. Att det inte är därför man har den
Så ÄR det.
Mnja, det är väl kanske inte så svart eller vitt.
Men jag kan utgå från mig själv, där min hobby blev mitt jobb, vilket gett mig tid och medel att skaffa mig andra hobbies. För jag är av den meningen att man måste ha någon hobby som inte har några som helst krav på avkastning, utan den skall utövas bara för nöjets skull.
Sen är min fru tvärtom, hon tycker att man ska tjäna pengar på alla ens hobbies…
Inte svart eller vitt med andra ord.
Jag har sagt det förr och kan även säga det till @tankespjarn, gå inte vägen mot sportmetaforer är ni snälla, det blir inge bra
Det verkar helt slumpmässigt. Av någon anledning så blir ingen rik på frimärkssamling, modelljärnvägsbyggande, mangasparande eller vandrande-pinne-uppfödning. Samtidigt verkar det som om programmerare, elektronikentusiaster, snickargalningar och biltrimmare kan starta bolag och lyckas.
Har nu lyssnat på avsnitten och lite snabbt läst igenom kommentarerna. Viss risk för dubblering men ett par reflektioner har jag.
-
Är @janbolmeson och @carolinebolmeson “velande” inte bara ett uttryck för existentiella funderingar. Nu är villan, Teslan och ekonomin på plats och vad händer sen? Varför är jag inte lycklig hela tiden? Livets tomhet när målet är nått? Meningen med livet (förutom 42 då såklart)? etc etc
Och svaret handlar vanligen inte om ekonomi utan om sociala relationer och ett meningsfullt liv med god hälsa. När jag lyssnar på avsnitten ur detta perspektivet så faller allt på plats enligt ovan. Livet är så mycket. Upp och ner för alla, alltid. Man gör ofta misstaget att jämföra andras yta med sitt eget inre. -
Det diskuteras en del om att man blir rik på företagande, inte investerande och att RT skulle oavsiktligt “mörkat” detta faktum. Jag håller inte riktigt med. Grund"löftet" på RT har jag aldrig uppfattat som något annat än Ränta-på-räntakalylatorn att:
Om börsen i framtiden går som den historiskt gått över lång tid och om du sparar X kr regelbundet under väldigt lång tid så kommer du med god sannolikhet att kunna ha Y kr efter Z år.
Dvs 1000kr/månad i 29 år med 7% årlig avkastning ger 1 miljon. Kanske. RT löfte är inte större än så.
Sen är J och C inte journalister eller oberoende från sitt budskap. Bloggen speglar deras liv. I botten ligger XYZ men efterhand som lekhinken växt ökar fokus på annat. Kärnan finns kvar men bäddas efterhand in i så mycket annat så man lätt glömmer bort var RT kommer ifrån.
Mycket fascinerande avsnitt. Stort tack!
Tack @T-bear för ovan. Jag blev nästan tårögd när jag läste det. Det är exakt det här som det är.
Nej. Ja. Ja. @Esko brukar vara klok, men här har han fel.
Men jag köper att blir den ens huvudakliga inkomstkälla (i storleksordningen att det går att leva på den) då köper jag att det blivit ett jobb. Är det mer en bisyssla (oavsett om pengarna till uppehälle kommer från börsavkastning eller vanligt lönearbete) är det en hobby, eftersom man kan välja bort det.
Blandad känsla kring sista två avsnitten. Lite terapi, lite upprepning, lite öppna dörrar som slås in - men ändå ruskigt nyfiken vad som kommer ut efter de här avsnitten. Och var ni är på väg väg med RT.
De flesta här köper nog primärt index-linjen ni snackat om under dessa avsnitt. Och även promotat hårt genom åren. Om vi är överens om att det är ett av två ben som krävs för att bli rika tillsammans, kan ni inte dela mer framöver kring (än vad ni redan gjort historiskt) kring det andra benet; eget företagande. Inte lyckats ta mig dit än men är riktigt taggad att öka farten på den biten.
Dessutom har jag fastnat för er podd. Förr läste jag allt, men att lyssna är perfekt när man viker tvätten. Även om det typ var omöjligt att hänga med på alla skånska orter sist.
Jag backade ju lite i mitt svar till @tankespjarn redan
Ja, jag håller med, och någonstans går det väl en gräns. Det kan ju vara så att man råkar spara pengar på sin hobby, då är det ju inget jobb, även fast man “tjänar” på den.
Poängen är väl just det där “man kan välja bort det”, så länge det inte existerar något slags krav på prestation för betalningen kan det väl fortfarande klassas som hobby.
Jag skulle nöjd mig med att skriva det som var min egentliga tanke när jag lyssnade: lekhinken blir investeringarnas materialsport… utan att försöka exemplifiera det mer och avslöja min totala okunskap och tillika ointresse.
Me too!
F*n vad klok du är! Bra skrivit.
Jag är mest nyfiken på om jag får rätt ang teslan till slut…
Det skulle rimma väl med makarna Bolmesons diskussion om att skala ner å inte öka livsstandarden, men ökningen gällde kanske bara från nuvarande situation?(om Snårskogen varit mer av en tät skog)