Veckans avsnitt är årets variant på “Så investerar du 2023”. För dig som följt oss länge så är det få nyheter, det blir samma fonder, samma fondrobot och samma basportfölj.
Det som skiljer och förhoppningsvis är något bättre och förtydligat är sammanhanget, minnesreglerna och hur man själv kokar soppa på ingredienserna. Mycket inspirerat av @Jonathan.S och hans resonemang kring att skilja på problemet och metoderna.
Det som fortfarande är oklart och utestående är den förbaskade ränteportföljen. Men jag tänker att vi får lösa det under våren. Vi har ju diskussionen pågående här.
Huvudpunkterna enligt mig
- Just. Keep. Buying.
- Tre huvudingredienser alla bör ha i olika grad: bankkonto, räntor och aktier
- Rätt sak på rätt sätt: fokus på mer sparande eller bättre portfölj?
- 12-12-12-regeln
- Köp hela höstacken istället för att leta efter nålar
- Primär rekommendation: fondrobot
- Variation 1: en-fond-lösning
- Variation 2: basportföljen
- Variation 3: hållbar variant
- Bankkonto + räntor + aktier mår bra av att blandas
- Tiden är vår bästa vän
- Sparhorisontens betydelse för sparandet
- Var passiv, lat, oengagerad och oinloggad
- Du som är proffs benchmarka dig mot LYSA / Opti
Förhoppningsvis blir det avsnitt som passar främst dem som är i början av sin sparkarriär samtidigt som ni gamla rävar ger det er välsignelse. Annars får vi väl göra om det.
Här är det som utkastet på en artikel. (Avatar nu med dottern, så mer text kommer ikväll).
Här nedan följer det som video och som vanligt kan du även lyssna på det i poddform som avsnitt #284.
Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk - du bör även ha fått det som utskick via Patreon, med bildspel, mp3:a och hela paktet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet.
Trådar och diskussioner som refereras till i avsnittet
Här är länkar till några av de olika diskussioner som refereras till i avsnittet och som ligger till bakgrund för det:
- Ränteportfölj för 2023
- 12-12-12-regeln | Investera 1200 kr i månaden i 12 år för att sedan få 1200 kr i månaden resten av livet
- Basportföljen | RikaTillsammans 100 % aktier
- Motsvarande LYSA- och basportföljen hos gammelbankerna | Bästa fonderna hos de olika bankerna
- Sammanfattning för en nybörjare om tillgångsslagen - bankkonto, räntor och aktier
- Generalisering av olika typer av sparanden och sparmål | Provprat
Om jag har missat någon relevant tråd, kommentera!
Reklam för RikaTillsammans-programmet
Jag tror i och för sig ingen här i forumet har missat att jag tänkte köra RikaTillsammans-programmet där ett av målen är att jobba med denna typen av frågor för att skapa en slags kompass i livet som sedan kompletteras med en plan. Det blir som ett träningsprogram de kommande 12 månaderna där man jobbar på egen kammare, men ändå får en struktur, inspiration och konkreta övningsuppgifter att göra på egen hand eller med sin partner.
Vi har även en tråd på ämnet som finns här. Om du vill hänga på, så bokar du din plats här .
Avslutningsvis - tack till alla er som bidragit till avsnittet - @Jonathan.S, @jfb, @Alec, @axr, @Daniel_Nilsson, @nhb, @Pellepennan, @carolinebolmeson och många fler som jag säkert glömt.