#284 - Så investerar du 2023 | Legobitar att bygga ihop sparandet med - del 2 i Ekonomisk plan

Veckans avsnitt är årets variant på “Så investerar du 2023”. För dig som följt oss länge så är det få nyheter, det blir samma fonder, samma fondrobot och samma basportfölj.

Det som skiljer och förhoppningsvis är något bättre och förtydligat är sammanhanget, minnesreglerna och hur man själv kokar soppa på ingredienserna. Mycket inspirerat av @Jonathan.S och hans resonemang kring att skilja på problemet och metoderna.

Det som fortfarande är oklart och utestående är den förbaskade ränteportföljen. Men jag tänker att vi får lösa det under våren. Vi har ju diskussionen pågående här.

Huvudpunkterna enligt mig

• Just. Keep. Buying.
  • Tre huvudingredienser alla bör ha i olika grad: bankkonto, räntor och aktier
  • Rätt sak på rätt sätt: fokus på mer sparande eller bättre portfölj?
  • 12-12-12-regeln
  • Köp hela höstacken istället för att leta efter nålar
  • Primär rekommendation: fondrobot
  • Variation 1: en-fond-lösning
  • Variation 2: basportföljen
  • Variation 3: hållbar variant
  • Bankkonto + räntor + aktier mår bra av att blandas
  • Tiden är vår bästa vän
  • Sparhorisontens betydelse för sparandet
  • Var passiv, lat, oengagerad och oinloggad
  • Du som är proffs benchmarka dig mot LYSA / Opti

Förhoppningsvis blir det avsnitt som passar främst dem som är i början av sin sparkarriär samtidigt som ni gamla rävar ger det er välsignelse. Annars får vi väl göra om det. :slightly_smiling_face:

Här är det som utkastet på en artikel. (Avatar nu med dottern, så mer text kommer ikväll).

Här nedan följer det som video och som vanligt kan du även lyssna på det i poddform som avsnitt #284.

Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk - du bör även ha fått det som utskick via Patreon, med bildspel, mp3:a och hela paktet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet.

Trådar och diskussioner som refereras till i avsnittet

Här är länkar till några av de olika diskussioner som refereras till i avsnittet och som ligger till bakgrund för det:

Om jag har missat någon relevant tråd, kommentera!

Reklam för RikaTillsammans-programmet

Jag tror i och för sig ingen här i forumet har missat att jag tänkte köra RikaTillsammans-programmet där ett av målen är att jobba med denna typen av frågor för att skapa en slags kompass i livet som sedan kompletteras med en plan. Det blir som ett träningsprogram de kommande 12 månaderna där man jobbar på egen kammare, men ändå får en struktur, inspiration och konkreta övningsuppgifter att göra på egen hand eller med sin partner.

Vi har även en tråd på ämnet som finns här. Om du vill hänga på, så bokar du din plats här .

Avslutningsvis - tack till alla er som bidragit till avsnittet - @Jonathan.S, @jfb, @Alec, @axr, @Daniel_Nilsson, @nhb, @Pellepennan, @carolinebolmeson och många fler som jag säkert glömt.

7 gillningar

Härligt!
den kom ut precis i tid till att jag ska ut och springa!

1 gillning

Blir perfekt att kolla på till morgondagens träning :slight_smile:

1 gillning

Möttes av en reklamspot för Crypto :sweat_smile:
Kanske inte den inledningen ni vill ha till er podd?

9 gillningar

Haha, suck. Ska kolla med Acast. :roll_eyes:

1 gillning

Förståeligt att det dyker upp eftersom det är en ekonomipodd men borde gå att styra lite från Acast :+1:
Hoppas du får gensvar.

Saknade guld i basportföljen. Tänker att om man ändå gör sig besväret istället för att använda en fondrobot kan man gärna göra det bästa av det.

4 gillningar

Kommer det ett “bästa fonder” avsnitt 2023? För mig är det en av de bästa avsnitten under året, och saknade det förra året (om nu inte jag minns fel?).

3 gillningar

Tyvärr har det inte hänt så mycket på den fronten. Det har varken kommit nya eller bättre fonder på ett par år. Det senaste tillskottet är väl Plus allabolag Sverige index som ersatte SEB Sverige index som bästa sverigefond.

3 gillningar

En helt Off-topic reflektion :man_facepalming:;
Men jag har helt (vilket förvånar mig givet tiden som spenderas på Forumet :roll_eyes:) missat tråden “Ränteportfölj för 2023” och kommer nog inte att följa den heller :sweat_smile:
MEN då jag ser att den har 256(!) kommentarer, på 9(!) dagar så blir jag påmind av kraften i detta privatekonomiska forum, dessutom givet utsnittet av Sveriges befolkning som engagerar sig här :scream:

All credd @janbolmeson - keep up te good work :facepunch:

10 gillningar

En fundering angående bankkonto med insättningsgaranti och riskfri ränta. Om jag skulle säga riskfri ränta till någon så tänker jag mig den nominella räntan och inte realräntan. När man pratar om “risk-free rate” i USA brukar man ju referera till 3 månaders T-bill som mig veterligen inte är indexerad till inflationen? Motsvarande i Sverige skulle jag då mycket väl kunna anse vara sparkonto med insättningsgaranti eller någon kort statsskuldväxel (1-3 månader).

1 gillning

Alltid lika trevligt att lyssna på era avsnitt!

Konstruktiv kritik:

• Ni tappade bort mig några gånger i avsnittet.
  • Jag tycker att förra årets summering inför nytt år var mer överskådligt. Så jag önskar att ni fortsätter mer som ”förr” på just det avsnittet.

Tack för ert arbete!

2 gillningar

Jätte bra jobbat @janbolmeson :+1:

1 gillning

Jag måste säga att jag är ytterst förvånad att @janbolmeson ännu en gång inte nämner den stora poängen med opti jämfört med Lysa, dvs råvarudelen när han pratar om fondrobotar.

Nä det stämmer, riskfri i det här hänseendet har inget med inflationen att göra (isf borde det nämnas på alla typer av sparande) utan borde istället ses som volatiliteten och motpartsrisken är extremt låg.

Det är svårt motivera 10-15 % extra råvaror för att betala dubbla års avg! :+1::partying_face:. Du är så smart och prismedveten @Ola_Morin att du fattar det även om du vaknar mitt i natten :joy::+1:. Annars liknar Opti ganska exakt en bred global indexfond Storebrand Global All countries som kostar 0,32% i total avg :+1: . Då väljer jag bredaste global indexfonden alla dagar i veckan och slipper betala 0,40% extra för Opti. Det är bara jag småläning och vanlig arbetare. Har inte råd med dyra års avgifter tyvärr och snål som fan är jag med :joy::+1:

7 gillningar

Ja @Jacke77 den kostar mer, men så är det också en liiiiiite annan produkt - eftersom den har råvarudelen…

Men den är inte värd den avg liiiite annan produkt kompis. Mer än 100% dyrare för lite annorlunda produktsom knappast gör stor skillnad i avkastning . Bara kostar extra dubbelt som vi vet idag :+1::joy::partying_face: . Lite finare förpackning bara kolega min . Om det hade behövs extra råvaror hade de funnits redan i bredaste global indexfonden :thinking::+1: . Men det är fritt val för alla var de vill investera pengarna :person_tipping_hand:

2 gillningar

Jag hade oxå önskat en förklaring varför guldet har fallit bort i portföljen.
Det är en stor oförklarad förändring.

Jag förstår det nog, nu när räntorna stiger kommer obligationer ge ränta!

Och när konjunkturen försvagas kommer inflationen minska och tillslut kommer räntorna sänkas så räntefonderna får högre värderingar.

Det är nog bra att köpa in sig i ränta nu, medan guld kommer vara bra slutet av nästa högkonjunktur.

5 gillningar

Portföljerna är fasta på 10-20 års sikt inte för marknadstajmning :person_tipping_hand:

2 gillningar

Så, varför har guldet utgått ur de fasta portföljerna?

1 gillning