#284 - Så investerar du 2023 | Legobitar att bygga ihop sparandet med - del 2 i Ekonomisk plan

LFs globala indexfond och tillväxtmarknadsfond är numera ”hållbara” fonder. DNBs alternativ finns till samma avgift och utan avvikelse från forskningskonsensus. Saknar en rationell rationalisering kring den förändrade riktningen.

4 gillningar

Men va?! Har du inte hört? Det är ju Rikatillsammans nya sammarbetspartner! :wink:

Hursomhelst. En sak jag tyckte var positivt var att Jan var tydlig med aktieindexfonder. Det är så lätt till att slänga sig med 100% aktier, det har hänt många gånger tidigare. För oss redan inbitna lyssnare är det självklart att det är aktieindexfonder som avses, men nya sparare och lyssnare kan lätt missuppfatta detta som att det menas att man skall köpa enskilda aktier.

Sen kan jag också hålla med om att det kunde kanske nämnts att Opti har sina råvaror. Sen får väl var och en avgöra om det är värt avgiften.

Men det kanske kommer ett avsnitt om fondrobotar 2023? :slight_smile:

Bra jobbat som vanligt!

6 gillningar

Bra avsnitt! Enkelt att dela med partnern för att förhoppningsvis få med hen på tankegångarna.

Önskar bara att jag hade lyssnat på det för 12 år sedan… :smile:

4 gillningar

Ah, tack! Försökte lyssna noga under gårdagens cykelpendling och tänkte “har vi övergett 4-hinkars-prinicpen”, “vad hände med alla väder-portföljen” osv.

Lite konstruktiv feedback så hade det gärna hjälpt med att berätta ex. att under början på året kommer det att göras uppföljning på 2022 och genomgång av portföljer.

Fortsätt med det goda arbetet, mycket bra och uppskattat! Tror inte att jag hade haft så bra koll på privatekonomi om det inte varit för den här rörelsen/sekten/forumet/podden.

6 gillningar

Nu har guld diskussionen tagit över totalt. Finns det ingen annan tråd det kan diskuteras i?

5 gillningar

Håller med.
Nu har jag lyft ur detta till en ny tråd.

4 gillningar

Kommer det komma en ombalanserings-excel likt tidigare år eller kanske fanns den redan men jag missa den?

1 gillning

Ja det finns väldigt få fonder som inte är esg och klimatkompenserade nu. Det är störande. Men Avanzas och Dnbs fonder verkar följa index ganska bra. (och nordea global passiv som är lite dyrare men som går bra). Senaste året gick ju oljebolagen bra så det missade man ju med dom flesta fonder t.ex…

Satt och lyssnade på avsnittet och byggde lego under tiden. :smile: (lego är det nya guldet, ungefär samma inköpspris och båda håller värdet…)
Så, metaforen med legobitarna gick in.
Bra avsnitt som vanligt, som passiv sparare så känner jag att jag typ går rätt väg. Sen är det alltid kul med lite lek ibland.

2 gillningar

Hur skulle förslaget se ut för ett ”passivt” företag med Kapitalförsäkring?
Där tar Lysa ut högre avgift (0,6%).

Jag väntar fortfarande på när Rikatillsammans avsnitt om bästa fonderna i år och hur man sätter samman dem till Rikatillsammans portföljer kommer?

Det brukar vara i början januari varje år, men förra veckans avsnitt 284 “Så investerar du 2023” hade inga genomgångar av fonder, etf-er, guld-etfer etc och gav inga praktiska förslag på hur man sätter ihop en bra RT-portfölj i år.

Avsnitt 285 har en rubrik om marknadsläget och vikten av att fortsätta investera, men det är inte genomgång av fonder och inneha och inte förslag på proportioner för att sätta ihop bea portföljer.

Slutar Rikatillsammans med sina grundliga uppdateringar av portföljerna varje år?

2 gillningar

Jag tror att modellportföljerna kommer se i princip exakt likadana ut som de gjorde förra året.

Angående avsnitt om bästa fonderna så tror jag inte det kommer något sådant. Troligen pga att det ej har tillkommit några nya fonder som är bättre än de som fanns med senast på listan.

2 gillningar

Ska göra ett bonusavsnitt på modellportföljerna / bästa fonderna. Men som skrivs ovan så är det typ inga förändringar. Det enda som är lite uppe i luften är guldet enligt Alec:s tråd på ämnet.

Sedan har vi även:

Har inte landat i något där än.

2 gillningar

Blev det verkligen rätt länk nu? Du har länkat till någon artikel om fastighetsaktier. Jag tror du menade att länka till den här tråden som är Alecs tråd om att investera i guld vara eller icke vara.

1 gillning

Sorry, lite trött idag. :man_facepalming:

I Det senaste avsnittet kommenterade Jan till Carolin att man kunde få 3% ränta om man band under 3 års tid. Vill notera att flera banker med insättningsgaranti har sparränta 2,5% utan bindning, tex bluestep bank. Då med 12 fria uttag per år och 1 års bindningstid ger tex bluestep 3,45%. Tips att inte ha pengarna på ett vanligt sparkonto på storbank då det bara är att flytta fram och tillbaka ett antal ggr per år för att få ut lite mer medel.

1 gillning

Finns det någon motsvarande fond till Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK som inte har samma hållbarhetskrav och potentiellt hämmas av det?

Dimensional Global Target Value, men finns bara hos Handelsbanken tyvärr.

Okok, har bara avanza i nuläget…

Då finns tyvärr inte mycket annat om du inte kan tänka dig ETFer

1 gillning