#284 - Så investerar du 2023 | Legobitar att bygga ihop sparandet med - del 2 i Ekonomisk plan

Kan inte minnas att de prata om de fasta portföljerna, bara ”legobitarna” till att bygga dom.

Krångligt och onödigt komplicerat änligt mig men jag är småsparare amatör💁

Och rekommenderade storlekar på olika delar i aktiefondportföljen nämndes.

Storleken på räntedrl och guld är ju personlig utifrån riskbenägenhet, hur snabbt man behöver pengarna, intresse och livsmål.

Men guldet är bara ute ur diskussionen utan kommentar.

2 gillningar

@janbolmeson har du tappat tron på guld?

Och när man snuddar vid Betterwealth i avsnittet så nämns inget om deras strategiska portföljer.

Lysa all over the place.

2 gillningar

Var inloggad står det på bilden som visas, men du säger oinloggad @janbolmeson

Hur ska du ha det? :grinning:

Propagerar du för oinloggad lär du inte läsa detta…
Är du inloggad bryter du mot det du sa och agerar enligt texten på bilden.

I alla fall jag köper mig lite bättre nattsömn med en guldandel i portföljen…

Visste inte att så lite guld kan påvärka sömnen positivt :joy::joy::joy:. Så mycket bättre

1 gillning

Märker missförstånd! Notera att vi inte pratat om de olika modellportföljerna - detta gäller bara 100 % aktier portföljerna. RikaTillsammans, globala barnportföljen och de andra nämner vi ju inte i avsnittet. :roll_eyes:

Guldet kommer vara kvar i dem…

7 gillningar

Fast halva avsnittet handlade ju om räntedelen… :thinking:

1 gillning

31 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Utbruten tråd om att ha guld i portföljen

Tack! Då väntar jag på de avsnitten.

1 gillning

Ja, för att den för första gången på 10 är med i matchen tänker jag…

Inleder dagen med promenad. Startar Spotify och som den ekonomiskt sparsamme jag är har jag ju Spotify free. Drar igång avsnittet och…

…får reklam för en j-la crypto trading platform! :rage:

Det stod i sanning i kontrast till de två ljuva stämmorna som sedan tog vid och pratar räntor, index och sparkonto. :sweat_smile:

5 gillningar

Reklamen är relaterad till podden och finns även för den med Spotify premium (så vitt jag förstår)

Aha, jag hann inte så långt. Ett tag tänkte jag att det var algoritmen som spökade och tänkte “Legobit → bit som bitcoin”. :sweat_smile:

1 gillning

Som den ekonomiskt vidlyftige har jag youtube premium, där hörs ingen reklam (men jag antar att reklamintäkter ändå betalas ut till kanalen).

Janne svarade tidigare i tråden apropå Bitcoin-reklam.

Humorn var just vilken sorts reklam det var. Inget Lysa, Avanza, Nordnet eller storbanker för den delen.

nynnar “Fly me to the moon” :see_no_evil:

1 gillning

Du behöver inte oroa dig, humorn gick mig inte förbi. :wink:
Jag bara nämnde det andra som ett sidospår i form av torr fakta.

1 gillning