Veckans avsnitt är ett samarbete med och reklam för LYSA. Vi pratar i nästan två timmar med Oscar Björklund (@OscarLysa) om olika typer av räntor, hur man kan sätta ihop en ränteportfölj och han svarar på väldigt många av era frågor från denna tråd.
Lite av guldkornen från avsnitten:
De två olika typerna av risk gällande räntefonder: ränterisk (eller durationsrisk) vs kreditrisk
Vilken roll räntefonder har i en portfölj
Räntor ger en liknande avkastning till lägre risk
Olika typer av räntor - säkerställda, reala, företags- och statsräntor
Räntor i olika valutor och valutasäkring
Diversifiering av räntor i olika geografier (och övervikt mot Sverige)
Framtida förväntad avkastning just nu är ca 4 % för Lysas ränteportfölj
60 % av kunderna på LYSA har 100 % aktieexponering i sitt sparande
FRN-fonder (kreditrisk utan ränterisk)
samt något av det som vi berört i forumet att det behövs olika typer av räntor beroende på vilket mål som man har:
ränteportfölj för kapitalbevarande / FIRE
ränteportfölj för att matcha aktiedelen
ränteportfölj för att ha en hög sharpekvot
etc.
Något som jag tyckte om var ett intressant sidospår där @OscarLysa resonerade kring både en allvädersportfölj, guld och andra tillgångsslag. Det visar lite på samma sak som jag själv försöker säga - även om man inriktar sig på naturlig avkastning (aktier och räntor) så behöver man inte vara fundamentalistisk i något område.
Nedan följer del ett av två. Vi valde att dela upp intervjun som annars hade blivit på två timmar i denna del och en bonusdel.
Här kommer bonusdelen:
Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk - du bör även ha fått det som utskick via Patreon, med bildspel, mp3:a och hela paketet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet som en bonus.
Relevanta trådar och diskussioner
Nedan följer andra relevanta diskussioner i forumet som du kan ha glädje av som är relaterade till avsnittet:
Intressant graf som jag gjort om baserat på Blackrocks data i WSJ häromveckan. Den visar behovet aktie / räntor-fördelningen för en portfölj för att få en genomsnittlig avkastning på 6,5 %.
Stort tack för avsnittet! Jag sparar bonusavsnittet till imorgon så nedan handlar om det ”ordinarie” avsnittet.
Jag är inte helt nöjd med samtalet runt @Saihtam fråga
Istället för ett resonemang eller svar på frågan så utmynnade det tyvärr i ett sidospår om individuella preferenser, riskvilja/risktålighet och ett extremfallsexempel där man inte har någon buffert i sin ekonomi och inte kan bo kvar vid en räntehöjning om man betalar av för aggressivt på sitt bolån.
Jag förstår att svaret ur @OscarLysa perspektiv inte på ett enkelt sätt hade kunnat vara att rekommendera att allokera medel bort från LYSA, men jag hade nog väntat mig ett svar som fokuserade mer på frågans kärna. Det var synd på en bra fråga!
Två överkurs alternativ som jag tog med mig som jag tror vi kan utforska vidare är följande och kan urskilja i vår räntetråd - @OscarLysa du får gärna korrigera.
Min upplevelse är att Lysas ränteportfölj är ganska linjär (i förhållande till sparhorisonten). Det vill säga att om jag väljer 10/90 eller 90/10 så kommer jag få 1/10 eller 9/10 delar av samma fördefinierade ränteportfölj. Typ något enligt följande bild.
Men det som jag snappade upp mellan raderna och som vi också varit inne på i ränteportfölj tråden är att man kanske skulle vilja ha olika räntor vid olika sparhorisont. Typ:
Jag som tänker främst på hur jag ska strukturera min tjänstepension i framtiden, så har jag kommit fram till att jag kommer köpa in SPP Generation 80-tal när jag är 56 år gammal. Och hålla mig till AP7 Såfas tumregel på viktning av räntor för att sedan köpa så mycket SPP för att nå rätt allokering av räntor. Det verkar inte finnas en fondlösning på räntor (förutom kanske Lysa då) som tar hänsyn till ens sparhorisont.
STOR tack för ett kanonavsnitt! Intressant och lärorikt där @OscarLysa kan bryta ner det och förklara det förståeligt
Lite uppföljningsfrågor / kommentarer som om du orkar
Data för räntefonder. Konstigt att det inte finns lagkrav på att 2 så viktiga parametrar som kreditkvalitet och duration inte måste rapporteras och presenteras för investerare. Var skulle vi som (RT) community eller individer kunna trycka på för att det skulle bli så ? Lysa Räntor C finns på Morningstar (guldstjärna! ) trots att ni inte behöver rapportera det. Jag antar att det är den räntefonden man får hos er? (inte kund, bor utomlands så hade behövt KF för privatpersoner)
Hantering av BBB- “fallen angel” risk. En fråga som inte kom upp är hur man som förvaltare hanterar specifikt innehav med BBB- rating - alltså att en nergradering sänker obligationspriset och sedan tvingas de många fonderna med krav på att bara hålla IG sälja av den som trillat över i HY, vilket kan göra prisraset riktigt illa. Se tex denna artikeln. Såklart värst för fonder med mycket av just BBB- rated.
Hur hanteras sådan generellt sett för att inte skapa kaos på marknaden? Har man en viss tid på sig att sälja av? Eller hur funkar det?
Har väl egentligen mer frågor men håller där Stort tack igen!!
Ni missade ett vidöppet mål när Caroline frågade om man kunde lita på betygsättningen med referens till 2008.
Oscar svarade att Moody’s mfl. sätter betyg och att de är sååå duktiga.
Men de satte ju AAA på de där bolåneportföljerna som föranledde finanskrisen 2008.
Så nä, det går ju inte att lita på.
Och visst, de kanske har lärt sig en läxa. Men jag tror inte det.
Pengar trumfar allt. Särskilt i finansbranschen där gririgheten och dumheten går hand i hand.