292. Fondförvaltare: "Jag skulle inte rekommendera min egen fond..." | Intervju med två brittiska professorer

Jo men uttalandena han och du gjorde omfattade väl inte bara förvaltare av hedgefonder? Hedgefonder har mycket hög risk dessutom, jag kan mycket väl förstå att man som förvaltare av en hedgefond av många olika skäl väljer att lägga sitt eget kapital i en annan fond. Jag ser inte det konstiga alls i detta.

Nu säger du något annat. Jag håller med om att absoluta majoriteten (betyder rent matematiskt “mer än hälften av”) inte lyckas speciellt bra med egen förvaltning. Men det du sa var något helt annat.

Jag tror att uppgifterna visar bland småsparare slår praktiskt taget ingen marknaden.

Så är det inte bland småsparare, där pågår helt galna saker. Så om dessa supersmarta killar och tjejer som vi pratar med ett institutionellt utrymme kan inte slå marknaden, då kan ingen annan egentligen.

Du överdriver helt enkelt å det grövsta och så försvarar du detta senare med något mycket mer nyanserat. Så varför inte hålla dig till mer nyanserade uttalanden från början? I så fall kommer jag nog inte finna anledning att bemöta det du skriver. Det är överdrifter jag bemöter från dig i de flesta fall.