Jag reagerade på ett inlägg ovan, som jag tyckte uttryckte en omedvetenhet om verkligheten för en stor grupp människor.
Du känner inte att dagarna blir… långa och torftiga? ![]()
Även vid seriös träning finns en gräns för hur mycket kroppen orkar, god mat har en bortre gräns för omtanke och puttrande på spisen etc.
Fint att läsa att du besöker din dementa mamma nästan varje dag
Väl använd tid enligt mig.
Inte bara dig!
Det är fortfarande rätt tydligt att det är svart eller vitt. Du nämner liv i “överflöd”. Jag ser det inte så. Jag menar att du kan leva precis som vanligt och ändå spara till FIRE. Drar du på dig väldigt mycket utgifter behöver du mycket riktigt tjäna bra för att kunna spara 50%.
När du räknar med 10+ miljoner, inkluderar du din pension också?
Nej utöver pensionen.
Varför? Blir inte det väldigt mycket?
Mycket och mycket, det beror ju på vilken livsstil och frihet man vill ha. Även hur tidigt man vill sluta lönearbeta spelar ju roll. Vi slutar långt innan pensionen och vill kunna fortsätta samma livsstil.
Motsvarar det inte en lön på 40-50tkr ungefär? Är livssitilen anpassad efter det så…
10msek * 0,04 / 12 blir * 1,32 (lägger till inkomstskatten) = 44 tkr brutto
De flesta borde väl kunna gå ner lite i utgifter, men det är såklart individuellt vad man värderar. Kanske säkerhetsmarginal har betydelse för hur man upplever FIRE?
Var får du 60000 ifrån? Du kan bara (2025) tjäna 24 873 kr skattefritt.
Men den där beräkningen blir jag inte klok på, även om jag vet att det är etablerat. Jag vill inte sitta med (i vårt fall 10 miljoner) när jag är 68 år.
För risken/chansen är ändå VÄLDIGT stor att jag inte behöver 10 mille när jag är i den åldern.
Kan bara se på mina egna föräldrar hur litet behov av pengar de haft sen de var i den åldern till nu tio år senare när de är 88.
I den fasen av livet så kanske det är rätt skönt att börja lugna ner sig lite.
Man borde kanske räkna bakifrån och tänka vilken summa man behöver i olika åldrar för att kunna leva det liv man vill just där och då.
Inte helt enkelt ![]()
Fast i det här exemplet har du ju inte kvar 10 mille. Pengarna i exemplet är slut runt 68. Men investerat blir spridningen större pga risken. Det kan vara noll och det kan vara tredubbelt.
Nej, men lättare om man bara tänker räntepapper el dyl som håller skatt och inflation på avstånd. Då kan man göra prognos för sin förbrukning och helst strunta börsutvecklingen i stort.
Marginalskatten är bara 9% upp till 80.000 enligt ekonomifakta. Dessutom får du ju 18% i avsättning till allmän pension för allt du tjänar om du tjänar mer än 25.000kr/år så då är det ju att betrakta som negativ skatt fast med viss fördröjning om man tjänar under 80.000kr/år.
Lönen i kr spelar inte speciellt stor roll om du lyckas leva på 50% av den.