3 av 4:a bolån går ut i år..hur ligger ni till med era bolån?

Hur hanterar ni era bolån när detta sker?
Hur stora lån sitter ni på?

Är en av de #25% som har bundet till september 2024. Sen kommer rÄnTeSmOcKaN!11!!11 :japanese_ogre:

Jag hanterar det genom att betala gällande marknadsränta! :blush:

5 gillningar

Vi har flera lån hos banken. De som löper ut snart läggs om till rullande 3-månaders ränta istället för den längre tidshorisont de kommer från. Minskar amorteringen i motsvarande grad, så för oss blir utgiftsposten lika stor om än olika fördelad mellan amortering och räntor.

Har lite luft då vi kört runt 4,5% amortering :slight_smile: .

3 gillningar

Halva lånet bundet till november -23. Om inte bostadspriserna faller för mycket (så att det blir en orimligt stor summa) kommer jag nog i samband med det amortera en mindre summa så det kommer ner till 60% belåningsgrad och sedan minimal amortering. Kommer fortsätta med rörlig ränta oavsett. Räntehöjning kommer inte leda till annat än att sparandet minskar lite jämfört med vad det annars hade varit.

1 gillning

Våra lån gick precis ut och ligger nu på rörligt medans vi försöker hitta ett helt okej erbjudande på 1-års bindningstid. Vi är (som många unga vuxna som köpte på, eller strax innan toppen) ganska högt belånade. Cirka 5x årsinkomsten, krav på 3% amortering osv. Så vi vågar inte riktigt köra på rörligt mer än nödvändigt då marginalerna inte är så stora🙂 Kommer vi upp till 5% efter rabatter blir det knapert och där tror jag vi är snart, så försöker binda strax under 4,5% och hoppas att räntehöjningarna har stabiliserats tills Q2 2024.

5 gillningar

Har rörligt och alltid haft. Det kommer inte hända något särskilt utöver det vanliga för mig alltså.
De som haft bundet under perioden har ju haft ett tag på sig nu när de haft mycket lägre räntor än andra. Rimligtvis borde det lett till att de sparat mellanskillnaden och därmed kan få en mjuk och behaglig övergång från krisräntor till normalräntor :slight_smile:

5 gillningar

Vi har allt på rörligt och har alltid haft förutom när jag halverade lönen tillfälligt under 1,5 år. Har hyfsade marginaler och tänker fortsätta med rörligt och hoppas att det inte drar i väg alltför mkt. Det vore skönt att slippa ovissheten men tar emot emot att binda på de nivåer som erbjuds nu.

Vårt går ut nu i mars. Vi kommer att ha rörligt. Planerar att föra över motsvarande 6 % till bolånskontot för att det inte ska kännas tufft om räntan stiger mer. Har haft 1,35 % nu så blir ju en stor förändring men jag har lite högre lön så det ska nog gå bra. Vårt lån är på 1,2 M.
Blir det för mycket på bolånekontot efter ett tag kanske vi extraamorterar.

1 gillning

Vårt går ut först om ett år men jag tänker faktiskt redan på det. Återstår att se vad räntorna ligger på då. Med de närmaste åren färskast i minnet (både vad gäller räntor och elpris) lockar ju förutsägbarheten i att binda räntan på några år iaf.

Kanske blir det nån extra amortering för att göra nåt åt månadskostnaden eller i förlängningen ha möjlighet att pausa amorteringen om vi skulle vilja det.

1 gillning

Har ca 3M tillsammans med frun. Binds om nu i april och då är planen att låta det gå på 3-månadersräntan, vad den nu blir, runt 4% som det ser ut just nu. Har mindre än 50% belåning och amorterar 5k i månaden så i värsta fall kan vi sluta amortera men förmodligen skulle vi istället klumpamortera ett större belopp om räntan blev så hög. Tanken är att hålla räntekostnaderna under 100k per person för maximalt avdrag, så klarar 6,7% ränta innan vi måste amortera oss ner för komma under gränsen.

Surt med höga bostadskostnader förstås men tycker bostadsmarknaden varit sjuk länge och blivit väldigt tufft för förstagångsköpare att komma in med priserna som varit med den låga räntan. Vore inte fel med en reset.

8 gillningar

100% rörligt. Det gäller att ta tjuren i hornen :joy:

5 gillningar

Är en av de 25% vars lån går ut 2024, låst till 1.5% tills dess. Rätt stort lån med hög belåningsgrad, så kommer svida om räntorna är på nuvarande eller högre nivå. Planen är att bygga upp en rejäl buffert på sparkonto fram tills dess så möjligheten finns att köra in en större klumpsumma beroende på hur läget ser ut då, i värsta fall vore det trevligt att i alla fall kunna få ner belåningsgraden under 70%.

1 gillning

Har 2m lån, sambo är arbetslös. Bunden till November med 2.1%. Skicka era bästa krossad tomat recept tack.

19 gillningar

1 stor hackad gullök
2 klyftor vitlök
stek ovan, tillsätt
2,5dl belugalinser
1 burk krossade tomater
5dl vatten
1dl creame fresh
1 grönsaksbuljong
Lite oregano
2 rivna morötter
Låt puttra i 20min

Servera med pasta.

5Mkr och rörlig ränta…

43 gillningar

Som kontrast då mot forumets snedvridenhet med att alla här är super rika och kunde förutse allt.

Eftersom vi tog bolån i slutet av sommaren förra året var det inte mycket till alternativ än att köra rörligt på allt. Ca 3 70000kr i lån med nästan 4% ränta nu (ca 12 000kr) och 6000kr i amortering. Sambon är föräldraledig med 9k i månaden.Blöjor & välling gått upp 25% på nåt år, barngrejer som behövs, eluppvärmd kåk, leasad bil med ständiga räntehöjningar på månadsavgiften. Jo man är ju lite svettig om man säger så men det ordnar sig nog. :hot_face:

38 gillningar

Har alldeles för stora lån på nästan 8 miljoner. 3 % amortering. Dock bundet i tre delar, första går ut om ett år, andra om två år och tredje om 4 år. 1.5% ränta i snitt just nu.

Planerar för att ha amorterat tillräckligt för att kunna gå ner till 1% amortering ifall det behövs när den tiden kommer.

8 gillningar

Drygt två miljoner. Själv. Halva har gått ut i början på året. Andra halvan om någon vecka. Tråkigt. Det är bara förhandla och sedan betala.

4 gillningar

6.2MSEK lån rörligt 0SEK amortering då lånen är tagna innan reglerna skärptes, ca 54% belåning baserad på senaste värdering som även är amorteringsgrundande värde 5år.

Just nu 3.22% inte kul men inte svettigt.

Vid 8.5% skulle ca 50% av vår netto inkomst gå åt räntan, där går smärtgränsen, detta är utan ränteavdraget, vill helst inte jämka men kan bli aktuellt om vi närmar oss dessa nivåer.

1 gillning

Cirka 2 miljoner bundet till 1.07 % fram till september. Sätter av lite extra just nu i månaden och har funderingar på att betala en klumpsumma så vi når 70% belåning när vi sen hoppar på den rörliga räntan.

Håller väl tummarna att räntan åtminstone ska toppa under detta året :melting_face:

4 gillningar

Tog lån under våren förra året, allt ligger rörligt. 3,4 miljoner och ca 3,8% nu, men gör som många andra och lägger undan mer. Funderar för första gången på att kanske binda under 1 år för att ”ladda om” typ. 1 år är kort tid såklart och vi klarar högre, men det är lite slagigt med höjningarna så jag är nästan beredd att betala för det att slippa det ett år. Jag tror inte jag är smartare än marknaden, bara latare typ. När jag kollat ser det ut som att ex ICA kan ge förhållandevis nära på ett år mot vad jag tror nuvarande kommer ge i nästa 3 månaders period.

2 gillningar