Tack för tålamodet! ![]()
Jag tänker mest på vad som händer i en kris.
Scenario. Svarta svanen Sune slår till. Börsen rasar. Centralbankerna sänker aggressivt räntorna för att stimulera ekonomin. Captor Iris +20%. Globalt index -50%. Då vill jag sälja Captor och köpa börsen. Ombalansera när det är rea på börsen.
Frågan är då kommer Captor Iris att stå emot och gå att handla med? Alltså går det att sälja fondandelar dvs ni kan likvidera positioner trots spänningar på marknaden?
Jo, jag vet, helt omöjlig fråga att svara på men hur har det sett ut historiskt för de marknadsplatser ni handlar på vid tex 2008 och 2020 kriserna?
Höll de öppet? Eller blev det som svenska företagspappersmarknaden som stannade av ett bra tag 2020. Däremot höll väl andra fonder som jag använder öppet för business även i den krisen, åtminstone vad jag kommer ihåg. Typ AMF Mix, Storebrand Obligation.
Hur ser det ut historiskt för andra räntetilögångar? Vilka marknader har råkat ut för stopp under en längre period (1 vecka till 1 månad) och när? För vilka tillgångar från statspapper till HY?
Har ni sådan info eller kan ge något tips var man kan läsa om det?
Alltså, räntedelen i en portfölj ska ju i min mening i första hand vara motbalans mot aktiedelen i nedgång. Alltså för min del då långa AAA tillgångar. Då blir ju också kravet rätt högt på att tillgången funkar i kris. Därför ställer jag kanske lite orättvist höga krav på mina räntetillgångars trygghet att de ska (måste) gå att handla i kris med vettig sannolikhet åtminstone.
Tacksam för svar ![]()