318. Pension för företagare | Med Monica Sjödin

Tack för ett bra och informativt avsnitt!

Jag har ett par funderingar som egenföretagare (ab såklart).

1. Om jag inte betalar in tjänstepension förstår jag nu att jag har rätt att göra privat avdrag på 35% av lönen. Finns några krav eller gränser kopplat till detta? Måste pengarna placeras i pensionsfond eller kan de ligga på räntekonto/ISK/AF? Det låter ju för bra för att vara sant…

2. Kan jag starta ett till AB, spara K10 som räknas upp, och sedan sälja mitt nuvarande AB till det ”nya” för att ta ut pengarna till 20% skatt? Istället för träda tänker jag. Sparar man K10 i 20 år blir det ju en slant (förutsatt att reglerna inte förändras). Eller är detta ett dåligt sätt att få ut pengar till pension?

3. Det kostar väldigt lite att ha periodiseringsfond. Det tjänar man med råge in i ränteintäkt. Jag ser periodiseringsfonden som en inkomstförsäkring som jag ger mig själv. Skulle jag bli sjuk ett år så finns det pengar att balansera med. Varför betala en utomstående försäkringsgivare? Eller tänker jag fel? Bättre att ha en inkomstförsäkring hos någon försäkringsgivare också/istället? (Lite OT jag vet)

4. Tack till Monica som bekräftar min åsikt om att tjänstepension inte bör vara förstahandsalternativet för företagare. Lite kul att se @janbolmeson bli rosig om kinderna…
    Det låter intressant med pensionskurs för företagare! När hålla den och blir det en hybrid/distanslösning?

1 gillning

Bra avsnitt! Jag har dock lite tankar kring @janbolmeson vs @Ola_Morin och @Monica’s tankar kring tjänstepension för egenföretagare. Jag håller matematiskt med Monica och Ola och att man kan optimera pengarnas framtida intjänandeförmåga genom att avstå tjänstepension, men vill nyansera det ytterligare från mitt perspektiv med en ålder närmare Jans än Monicas:

1. Kan bolagets intäkter bära en lön upp till brytpunkten för statlig skatt ta det.
    2a) Som hygienfaktor bör man trots allt ta en minimitjänstepension (säg någonstans mellan 4,5% och 6%) om man har långt kvar till pensionen, med premiebefrielse. Om man är gift så behöver man skaffa äktenskapsförord om att dessa pengar inte ska ingå vid en eventuell framtida bodelning (om ens partner har tjänstepension i paritet, annars kan man så klar jämka). Alltid bättre att komma överens om sådant när man är sams. Om man av någon anledning måste sänka avsättningen så ligg kvar med minimibeloppet för att övervintra en kortare kris.
    2b) Beroende på hur lätt man har att ställa om och ta ett jobb så tycker jag att periodiseringsfonderna ska användas i rådande ränteläge. Med den riskfria ränta som går att få idag så är det ett enkelt beslut.
  2. Maximal utdelning enligt K10 som sparas öronmärkt
  3. Eventuellt överskott placeras enligt vald lösning.

Jag ska motivera mina tankar. Att “strunta” i tjänstepension till förmån för p-fonder/gynnsamma möjligheter till utdelning eller lön vid uppnådd pensionsålder är ju att gambla på att tjänstepension (något som omfattar ca 90% av alla som har en anställning) kommer att fortsätta vara missgynnat före scenariot som är möjligt idag med “negativ skatt” om man tar ut lön efter 67. Det är milt sagt optimistiskt. Drabbar en försämring en för stor del av väljarkåren så kan det få inverkan på kommande val osv. Se bara på debatten om “57:orna”. Tycker att Gunther Mårders gamla käpphäst: “är du osäker, så sälj hälften” passar bra in i sammanhanget.

För en timdebiterande konsult så kan man klara dessa kostnader genom runt 1400h fakturerade timmar per år vid ett timpris på 800:- (räknar på en och el halv månad varje år utan intäkter). Varför jag trots allt förespråkar en “minimitjänstepension” är “Sooner or later, shit happens” och då bör man inte komma ur sitt företagande sämre än en vanlig anställd. Ju närmare pensionsåldern man kommer desto mer tror jag på Monicas rangordning.

Månad År
Lönekostnader 50 000 600 000
Arbetsgivaravgifter 15 710 188 520
Tjänstepension (inkl premiebefrielse) 2 250 27 000
Särskild löneskatt på TJP 546 6 550
FORA, företagarens egen försäkring 600
Totalkostnad 68 506 822 670
Intäktsbudget
Timdebitering 800
Debiterbara timmar 130 1 365
Intäkter 104 000 1 248 000
Resultat 425 330
Avsättning, periodiseringsfond 106 332
Bolagsskatt 65 713
Kvar att utdela 253 284
Skatt på utdelning 50 657
Nettoutdelning 202 627

Redan efter första året klarar P-fonden att bära lönekostnader etc och trygga ens SGI för en och en halv månad. År två är man uppe på tre månader.

Vi timdebiterande konsulter brukar tala om att man bör klara sex månader “på bänken” utan att behöva avveckla och det kan man ju med “mitt” upplägg klara på mindre än cykel för p-fonderna. Hur stor lönefond ska man sträva efter som timkonsult där man nöjer sig med den riskfria räntan? Jag har valt att köra på 12 månader, därefter blir det placering i stabila indexfonder. Väljer man aktiefond-depå så är det ju väldigt viktigt att man väljer en fond som man verkligen tror kommer att leva kvar fram tills det kan bli aktuellt att börja ta ut av kapitalet. Man kan ju också minska risken för att behöva realisera vinsten i förtid genom att välja flera globalfonder från olika bolag. Här finns det säkert bra kunskap i forumet, har själv Länsförsäkringar Global Index och motsvarande från bland annat AMF.

3 gillningar

Jag skulle säga att det är precis tvärtom.

Om du istället sparar kapitalet i bolaget får du full flexibilitet och kan därmed agera på förändringar i det politiska klimatet. Köpa ifatt-lösningar för tjänstepensioner nämndes i avsnittet. Du har alltså möjligheten att ångra dig och stoppa in kapitalet i en tjänstepension om de blir mer gynnsamma i framtiden.

Sparar du i tjänstepension idag låser du kapitalet till åtminstone 55 års ålder. Det finns ingen som helst möjlighet att ångra sig. Är man orolig för politiska förändringar och inte vill gambla om framtida villkor bör man ju hålla sig till en så flexibel lösning som möjlig. Där faller tjänstepensioner bort.

2 gillningar

Man kanske ska påpeka att “köpa i kapp lösningar” tror jag främst är tänkt när man nyligen “bytt/börjat nytt jobb”. Vi valde att “köpa ikapp” när vi hade drivit AB något år. Som jag förstod det på de jag pratat med hos Avanza så kanske det inte är så lätt om man kommer på det efter att ha kört på eget bolag i säg 10 år.

Har man pluggat, varit föräldraledig, jobbat deltid osv och nu är +40 år med hyfsat hög lön jämfört med tidigare lönenivå så kan det röra sig om miljonbelopp man kan göra som engångs avsättningar.

1 gillning

Pengar som du “sparar” i bolaget har ju i regel beskattats med bolagsskatt (Om det inte är i periodiseringsfonder osv). Då vill du ju inte använda de för att ta ut lön eftersom bolagsskatten i så fall var ett extra skattesteg utöver arbetsgivaravgift och inkomstskatt.

Vi tänkte själva tokigt och det gick några år för oss själva innan vi insåg att “Eget kapital” i bolaget vill man i princip bara ta ut via lågbeskattad utdelning. Hade vi varit smartare hade vi då byggt upp maximalt med periodiseringsfonder istället.

1 gillning

@Monica mfl. En fundering om att flytta inkomster över årsskiften när pension närmar sig. (För att vara tydlig det är en slags “gråzon” som säkerligen kan diskuteras vad som gäller.)

När bolagsskatten 2012 sänktes från 26,3% till 22% blev det ju populärt använda “Tantiem” vid det årsskiftet. = En slags “årsbonus” som belastade bokslutet för 2012 men betalades ut först efter årsstämman 2013 till den anställde. Då sänktes resultatet/vinsten 2012 sen kunde man då eventuellt välja lägre lön 2013 och resultatet ökade året efter men det var ju då också lägre bolagsskatt. Skatteverket kom med prejudikat om man valde att skippade lönen året efteråt som förklarade upplägget ogiltigt Skatteplanering med tantiem | Rättslig vägledning | Skatteverket

MEN i det här fallet tänker jag ju att man fortsätter ta ut en viss/samma lön före och efter man fyllt 67 och man via Tantiem kan få ut en “extra” lön ett år i förtid med låg inkomstbeskattning. Samtidigt blir ju då arbetsgivaravgiften baserad på året innan = 31,42% och inte 10,21% som året efteråt så man kanske förlorar på det ändå? Känner att jag är för dåligt insatt i jobbskatteavdrag osv för att reda ut det spontant.

Du får räkna upp sparat utdelningsutrymme med statslåneräntan +3%. Är det så lågt belopp som 50 tusen, så spelar det ingen roll.

Om du betalar in i tjänstepension i bolaget så får du inte dra av något i din privata pension. Ett förtydligande. Försäkringarna hos Avanza kostar, men de är betydligt förmånligare än om du går till stora försäkringsbolaget.

Tanken är skattade men det finns inget uttalat som säger att du inte får sätta in oskattade pengar där.

Det är samma gränser som i tjänstepensionen, dvs 10 PBB (525 tusen 2023). Du måste placera dem i en IPS eller en privat tjänstepension.

Det kan jag inte svara på.

Instämmer.

Kul att du gillade avsnittet. Nästa pensionskurs för företagare startar den 4 september (tre tillfällen alla är live webinarer med uppgifter). Här är RikaTillsammans länk: Page not found

Min tanke är inte att optimera framtida intjänandeförmåga genom att avstå tjänstepension, utan att ta ut kapitalet som utdelning och spara den privat “som pension”. Vad är det du ogillar med den tanken? Den lilla detaljer du säger att om man väljer depå behöver man välja en stabil fond som man tror kommer leva kvar tror jag många glömmer. För mig personligen är det också Länsförsäkringar Global Index som gäller.

Jag tror också att det är det som är tanken men som jag har förstått det kan det göras när som. Har man tex drivit bolag i 15 år och det har gått dåligt och man inte har kunnat sätta av något/så mkt så ska det gå bra att “köpa ikap”. Har dock inte provat det själv.

Instämmer till fullo! :slight_smile:

Ledsen, har inte satt mig i det.

2 gillningar

Finns det någon nackdel med att dra av 35% av inkomstslaget? Låter ju för bra annars. Då kan jag ju ta lön över brytpunkt räkna baklänges så att jag hamnar på gränsen efter avdraget. Men då förutsätter jag en pension under brytpunkten för att tjäna på det.

En dum fråga på samma ämne:

Om jag har 1 000 000 i lön får jag alltså dra av 350 000:-.

Måste jag då lägga in 350 000:- i fondförsäkringen? För det är väl inte skattebesparingen man lägger placerar!?

Vid avsättning till en tjänstepension får man avdrag på bolagsskatten men nackdelen är att du istället behöver betala en särskild löneskatt (24,26 %).

1 gillning

Jo, men det här handlar väl om avdrag i den privata deklarationen?

Jag tänker också så som @htguy utifrån aspekten av premiebefrielse som säkerställer att inbetalningarna till TJP fortsätter om jag blir sjuk med mera. Den aspekten försvinner om man inte lägger in pengarna i en TJP. Jag ser det som en grundtrygghet, då det rör sig om mindre delen av bolagets överskott om man fakturerar heltid.

2 gillningar

Du tänker nog på enskild firma eller privat pensionssparande här (kanske det du syftade på?). Avdraget sker på bolagssidan annars.

Nej, jag tänker inte bolagssidan utan att jag som anställd inte får tjänstepension och därför har rätt att göra 35% avdrag på inkomsten för att avsätta till pensionen själv.

Eller har jag fått allt om bakfoten? Det är ju så det står på Pensionsmyndighetens hemsida. För övrigt är ju avdraget för privat avsättning inte längre avdragsgill.

Ah ok. Trodde du syftade på tjänstepension och inte ett privat pensionssparande.

Ursäkta, det är jag som använder vokabulär utanför mitt kompetensområde.

Frågan skulle alltså vara: finns någon nackdel att dra av 35% för att sätta av pension privat?

För utom den självklara att du blir av med 35% av din lön.

Största nackdelen är att företaget får betala arbetsgivaravgift istället för särskild löneskatt. Vilket i teorin innebär att du betalar extra för avsättningen. Risken är även att tar man en anställning och börjar få tjänstepension så får man inget avdrag för avsättningar samma år.

Fördelen är att du kan placera mer fritt men man är ändå låst till åldersgränser för uttag precis som tjänstepension.

1 gillning

@Monica, du med flera påtalar ju att spara i bolaget med eller utan Direkpensionslösningen ger maximal med framtida frihet/möjlighet (kanske främst med DP). Och i samband med detta nämns ofta även den framtida möjlighet till löneuttag utav dessa pengar (iaf för DP-lösningen).

→ Men det jag verkligen inte kan förstå med detta är att man aldrig vill betala ut lön med redan skattade pengar - och det är det väl fråga om med DP-lösning (där bolagsskatten redan betalts för insatta medel?), även om pensionsutfästelsen rivs upp och sen betalas ut som lön (helst då efter 67 år).

Detta är den springande punkten för mig med DP och som jag trots idogt läsande inte lyckats förstå. :blush:

I övrigt tack för ett bra avsnitt! :star2::+1::muscle:

Ah, då är jag med hur du tänker.

Precis, det kräver att du cashar upp det själv av skattade pengar. Om du gör det i bolaget eller privat får lite olika effekter men nackdelen är väl främst att det är mkt pengar som du inte kan göra annat med.

Nej, arbetsgivaren är inte alls involverad i detta, så inga arbetsgivaravgifter. Däremot är risken att man skaffar en arbetsgivare som betalar in till tjänstepension, då faller konceptet.

Precis, det är grundtanken, men den kan tas ut på annat sätt än bara vanlig lön med 31,42% i arbetsgivaravgifter.

Jag hävdar du har fel. Någon måste ha betalat ut lönen du tänker avsätta till IPS så någongång har arbetsgivaravgifter betalats eftersom man får avdrag för Max 35% av sina arbetsinkomster. Hade man då direkt fått tjänstepension skulle man allt annat lika fått 6% mer avsatt.