364. Problem när pengar inte är ett problem | Hur väljer man när allt är möjligt?

Vad var anledningarna till att du inte berättade tidigare om att du skulle sluta för tex kollegorna och andra?

Jag tror att många inte har urskiljt känslan skam. Det är ju bara kolla på alla trådar kring:

Det är ju 100 procent skam om man inte kallar en spade för en spade. Vi har många gånger bara inte identifierat känslan som skam. Särskilt inte vi män.

För det var den första reaktionen för mig när jag fick feedback om att mitt beteende handlar om skam. Jag kunde på riktigt inte se skogen för alla träden. Hade aldrig identifierat det som skam tidigare.

Skam handlar i grunden om känslan att inte sticka ut för mycket från gruppen - antigen ekonomiskt, beteendemässigt eller på något annat sätt. Känslans skam:s uppgift är att hålla gruppen intakt, då ökar överlevnadsmöjligheterna för alla.

Så med risk för kontroversiellt påstående:

• Alla som inte har berättat för sin viktiga omgivning om sina FIRE-planer, sin ekonomiska situation har med stor sannolikhet inte gjort på grund av skam

Sedan är det lätt att skylla det på “varför ska de veta”, “de är avundsjuka”, “de skulle inte förstå”, “det skapar bara osämja” eller något annat. Men i grunden är det skam, skammen kan dock döljas av någon annan till ytan närmare liggande känsla.

Ping @tankespjarn som är grym på ämnet.

7 gillningar