Så kan det absolut vara och är det ett medvetet val så är jag den siste att ha en åsikt om det. Då är det bara att köra på. Har en kompis som har en bra bit över 100 MSEK och för honom är det genuint ett spel / lek.
Men samtidigt träffar jag också ganska många som har har både mer pengar än de kommer att göra av med i livet och som fortsätter att jobba för att det är det man gör. Eller det man har gjort hela livet. När jag sedan sätter det i relation till vad äldre säger, eller det vi gick genom i avsnitt 294:
Så är det ju extremt få som känner:
Tur att jag jobbade så länge som jag gjorde, jag kanske till och med borde ha jobbat mer.
Det var även det som jag försökte kasta ljus på i avsnitten med Moa:
- Problem när pengar inte är ett problem | Hur väljer man när allt är möjligt? #364
- Stealth wealth eller komma ut som förmögen? | Med Moa Diseborn #369
Senast i veckan hade jag ett en coach-klient med fantastisk karriär, en möjlighet att nu vara ledig medan barnen är små och det var något som hen verkligen ville göra, men som tog så mycket emot av anledningar såsom:
- Det är ingen annan som gör det
- Alla andra arbetar och springer i ekorrhjulet
- Vem är jag att göra det?
- Om jag fortsätter jobba så kommer vi ha mycket mer pengar
- Kommer jag vara attraktiv på arbetsmarknaden om jag vill tillbaka
- etc.
I en sådan situation kommer alla - inklusive en själv - att rationalisera beslutet att fortsätta jobba. För det är det enkla, det naturliga och som vi alla vet, så är ju mer pengar bättre… ![]()