475. Högre tillväxt - från 1.8 till 2.5% - skulle göra alla hushåll ca 100 000 kr rikare

Det är subjektivt skulle jag säga. Och i min mening är det värt det. Jag förstår dock om andra inte delar den åsikten.

Det är ju helt klart problematiskt om alla som är inskrivna på AF inte behandlas lika. Jag har varit inskriven på flera olika kontor, men bara en gång varit långtidsarbetslös så länge att jag fick tuffare krav på mig. Är man bara arbetslös i en månad med högsta ersättningen, som jag också varit, då är det faktiskt ganska glassigt. Som semester. Och jag tycker för övrigt det är bra att det ställs krav på arbetslösa. Det som var knäckande var de hårda kraven i kombination med den låga ersättningen. Min nettoersättning 2011 och 2012 var lägre än min hyra. 2013 fick jag det bättre dels för att mina a-kassedagar tog slut och jag gick över till försörjningsstöd via Försäkringskassan, som var högre, dels för att jag flyttade in hos min far och hans fru och slapp betala hyra.

Jag har jobbat inom byggbranschen och kan vittna om att detta inte efterlevs. Det kommer ju rapporter lite då och då om hur invandrad arbetskraft jobbar för så lite som 20 eller 30 kronor i timmen, tolv timmar om dagen. Jag har även personligen varit med om att bli ersatt på en arbetsplats av polacker. Det finns ingen svensk som kan konkurrera med lönerna som de hade.

Jag är också glad att jag har upplevt riktig fattigdom, det gav insikter och har gjort att jag uppskattar mitt nuvarande liv mycket mer. En del av mig önskar att alla skulle få uppleva fattigdom ett tag, samtidigt som jag också önskar att ingen borde behöva göra det.

Tack för att du säger detta!

Och gällande det här med politik och att vissa upplever att detta eller andra avsnitt är vinklade - jag tycker det är bra att få andra perspektiv. Jag har varit medlem i LO i halva mitt liv, så Svenskt Näringsliv är ju “fienden”, men jag uppskattade ändå detta avsnitt, för jag tror det är viktigt att höra från olika sidor. Och som du tidigare påpekade har ni ju också haft ett avsnitt som handlade om fackens historia i Sverige. Det var ett jätteintressant avsnitt!

I avsnittet om skuld med Lena Petterson var det en person som i kommentarsfältet på YouTube skrev; “Att hon kommer från SVT betyder bara att allt hon har att säga är totalt irrelevant.” Det är kommentaren med flest gilla-markeringar.
Ni har ju även tidigare intervjuat finansminister Elisabeth Svantesson. Det var säkert många som klagade på det också, men flera år tidigare intervjuades ju även Per Bolund, när han var finansminister. Så jag tycker det finns balans. Och jag hoppas att även nästa finansminister kommer att bjudas in, vem det än blir. Eller varför inte en tidigare finansminister. Magdalena Andersson kanske? Nja, kanske blir svårt. Men Göran Persson eller Anders Borg hade varit intressant.

3 gillningar

Kan bekräfta detta. Har en släkting som är ombudsman för Byggnads och som har berättat hårresande historier om hur det ser ut på byggen.

1 gillning

Jag har nu läst hela rapporten. Jag tycker över lag att den är välskriven och intressant, med många referenser till tidigare studier om arbetstidsförkortningar. Jag har dock även en del kritik. Den känns mestadels vetenskaplig och neutral, men vissa formuleringar passar bättre i en debattartikel än i en saklig rapport, som till exempel:

Svenskarna har en av de kortaste årsarbetstiderna i OECD. Trots det har frågan om

arbetstidsförkortning åter kommit upp på agendan.

Och:

Både fackföreningar och politiker har uttalat krav om att fyrtiotimmarsveckan bör

avskaffas och vissa vill gå så långt som till fyra dagars arbetsvecka.

Detta indikerar en agenda. Ett mindre laddat språk skulle göra rapporten mer lättillgänglig, speciellt för skeptiker.

Beräkningarna i rapporten pekar på att en arbetstidsförkortning från 40 till 35 timmar per vecka kan förväntas leda till en minskning av BNP med 509 miljarder kronor per år på lång sikt – motsvarande 8,1 procent av BNP.

En arbetstidsförkortning på 12,5 procent skulle alltså enligt Svenskt Näringsliv leda till ett bortfall på 8,1 procent av BNP. Om LO:s beräkningar stämmer skulle bortfallet bli bara 1,6 till 3,2 procent av BNP. En minskning av BNP är såklart inte något positivt, men man måste väga minskningen av BNP mot vinsterna med kortare arbetstid. Det är lite svårare att sätta siffror på det, men experimentet i Storbritannien 2024, där den genomsnittliga arbetstiden minskades till 34 timmar per vecka, visade att:

39 % kände sig mindre stressade,

71 % upplevde sig mindre utbrända,

62 % upplevde att det var lättare att hitta en balans mellan arbete och sociala aktiviteter,

antalet uppsägningar i de deltagande företagen minskade med 61 %,

92 % av företagen i experimentet angav att de skulle fortsätta med fyradagarsveckor.

Hur många procent av BNP är de vinsterna värda? Och hur mycket pengar sparar samhället i form av färre sjukskrivningar och förtidspensioneringar?

Varje arbetad timme räknas.

Jag gissar att Svenskt Näringsliv antar att varje timme som spenderas på jobbet är en timme av produktivt arbete, men vi vet att så inte är fallet. Här refererar jag åter igen till Roland Paulsen och hans böcker Arbetssamhället och Empty Labor, där han visar genom flera studier att de allra flesta inte arbetar alla timmar de är på jobbet. Han skriver i Arbetssamhället att sextimmarsdagen sedan länge är införd, men att det inte syns då arbetstiden officiellt fortfarande är 8 timmar. Sedan beror det såklart på vilken typ av arbete det handlar om. Inom vården till exempel kan man inte bara minska arbetstiden och förvänta sig samma resultat, som i många andra branscher. Inom vården behövs mer personal.

Det finns många studier utöver dem som Roland Paulsen hänvisar till i sina böcker som visar på samma fenomen, och jag kan också starkt rekommendera boken Bullshit Jobs av David Graeber, som handlar om arbeten som har väldigt begränsat värde och där inte ens de som har sagda jobb ser någon mening med dem.

När man tar hänsyn till sjukfrånvaro, föräldraledighet, semester, röda dagar, arbetstidskonton, med mera har svenskar en av de lägsta genomsnittliga årsarbetstiderna i OECD. Detta trots att vi har lägre andel deltidsanställda än i jämförbara länder.

Detta är dock faktorer som inte gäller universellt. Är man inte förälder har man aldrig varit föräldraledig eller vabbat. Arbetstidsförkortning finns tillgängligt för vissa, inte alla. Semester får man först när man jobbat in det. En del jobbar även på röda dagar. Av bland annat den anledningen gillar jag en generell arbetstidsförkortning eftersom den kommer alla anställda till del.

Sedan kan jag inflika, som andra gjort tidigare i tråden, att om arbetstidsförkortning nu är så dåligt, varför inte då förlänga arbetstiden? Svaret på det har varit att ingen föreslagit det. Men det stämmer ju inte. Sedan jag började jobba för drygt 20 år sedan har pensionsåldern gått från att vara 65 till att nu istället ha en riktålder på 68 (för min generation). För dem som börjar jobba idag är riktåldern 70, och det är mycket möjligt att den kommer att höjas ytterligare. Vi har alltså redan förlängt arbetstiden. Fem extra år av arbete är en nästan lika stor ökning av arbetstiden som en arbetstidsförkortning med fem timmar per vecka vore, om den gäller för ett helt yrkesliv.

Genomgången av studier av arbetstidsförkortningar i andra länder är intressant, och den visar ju att det i många fall är ganska svårt att mäta hur stort genomslag en arbetstidsförkortning har. Eftersom spridningen är så stor som mellan 65 och 100 procent så känns det rimligt att anta 80 procent om detta skulle genomföras i Sverige.

Avgörande för hur mycket en arbetstidsförkortning kostar är hur produktionen per

timme – det vill säga produktiviteten – påverkas. En rimlig första utgångspunkt är

att produktiviteten är ungefär oförändrad: om vi jobbar färre timmar blir det mindre

gjort.

Det är dock inte vad experimentet i Storbritannien visade. Hela den rapporten finns att läsa här:

https://autonomy.work/wp-content/uploads/2023/02/The-results-are-in-The-UKs-four-day-week-pilot.pdf

När jag läste vidare ser jag att den rapporten är refererad till i Svenskt Näringslivs undersökning. Bra att den inkluderades! Och ni lyfter fram rimlig kritik, och jag håller med om att det är svårt att säkerställa resultatet utan en kontrollgrupp och på grund av att urvalet är begränsat, och studien inte varade mer än ett halvår. Dock tycker jag ändå studien är väldigt bra, och den uppvisar ju tveklöst positiva effekter.

Gällande kritiken att urvalet av företag inte är representativt för hela arbetsmarknaden – ja, så är det, men en arbetstidsförkortning på andra företag med andra förutsättningar kan ju se annorlunda ut. Som jag nämnt i en tidigare kommentar så kan ju en arbetstidsförkortning ta sig uttryck på flera olika sätt. I detta fall handlade det om att jobba fyra dagar istället för fem. Men en arbetstidsförkortning kan ju också vara att jobba sju timmar istället för åtta. Eller att man har fler semesterdagar.

Det är väldigt stora skillnader mellan olika branscher. En lastbilschaufför som minskar sin arbetstid kommer uppenbarligen inte att kunna kör lika långt på kortare tid, Men någon som jobbar på ett kontor och har mycket dötid har väldigt goda förutsättningar att kunna få lika mycket gjort på mindre tid. Det är ju välkänt att enligt Parkinsons lag så tar en uppgift ofta så lång tid som den tilldelas.

Detta är rent anekdotiskt, men jag har på många arbetsplatser jobbat 8,5 timmar måndag till torsdag, för att kunna jobba 6 timmar på fredag. Det har inneburit en i praktiken 2,25 timmar kortare arbetsdag eftersom att det även eliminerade en rast. Jag upplevde att jag hade väldigt mycket mer energi när jag kom hem på kvällen, så att jag hade tid och ork till annat än att duscha, äta och sätta mig i soffan. Att jobba fem till sex timmar på en dag är det jag upplevt att jag mår bäst av.

*Han (*Pencavel) fann att produktionen ökade ungefär proportionerligt med arbetade timmar under arbetsveckans första 48 timmar. Därefter avtog produktiviteten relativt snabbt, så att maximal produktion nåddes vid ungefär 63 timmar. Det innebar att vid längre arbetsvecka än så balanserades fler arbetade timmar helt ut av den lägre produktiviteten.

Detta är mycket intressant, och även helt logiskt. Men det är också begränsat, eftersom det mäter produktivitet per timme utslaget över en vecka. Men var är denna tröskel för produktivitet om man ser till ett helt arbetsliv? Det beror såklart på hur långt arbetslivet är, och vilken typ av arbete det handlar om, och en rad andra faktorer. Och hur påverkar det andra aspekter av livet? Jag drog tidigare upp Sydkorea, och menade att deras fokus på ekonomisk tillväxt har inneburit att de slutat skaffa barn, vilket antagligen kommer leda till ekonomisk kollaps i framtiden.

Om månadslönerna då bibehålls vid samma nivå som tidigare kommer det rent mekaniskt leda till att arbetskostnadernas del av kakan ökar medan vinsternas andel minskar om inget annat förändras. Man skulle därför kunna tänka sig att de oförändrade (reala) månadslönerna finansieras genom en permanent inkomstomfördelning från kapitalägare till arbetstagare.

Många vill nog just detta, och menar att det motsatta råder idag, alltså att vinster finansieras genom att ge mindre till arbetare.

Både stycket om effekterna på reallönerna och på sysselsättningen vid en arbetstidsförkortning är väldigt intressanta. Rapporten lyfter fram många faktorer som kan innebära en neutral eller negativ påverkan. Om detta blir verklighet om arbetstidsförkortningen genomförs vet jag inte. Dock är min utgångspunkt inte att vi bör korta arbetstiden för att det kommer leda till att fler får jobb och lönerna går upp. Varför jag vill att arbetstiden ska förkortas är att jag tror det skulle resultera i bättre livskvalité. Och det, antar jag, är även Svenskt Näringslivs mål. Mer fritid är en av en uppsjö av livskvalitetsökande saker vi kan spendera vinsten från vårt arbete och vår tillväxt på.

Uttryckt i BNP per capita innebär det att svenskarnas välstånd minskar med 48 000 kr per person och år i huvudscenariot

Detta låter riktigt illa, men åter igen så måste man betänka vad man vinner genom att arbeta mindre. För att ta ännu ett extremt exempel – mig själv: Jag har nu varit FIRE i fem år och jag uppskattar att det i snitt har kostat mig 400 000 kronor per år i förlorad arbetsinkomst plus avkastning på investerat kapital. Det betyder inte att mitt välstånd har minskat med motsvarande summa. Det har i själva verket ökat. Vad jag vill visa med detta är att allt inte handlar om pengar.

En annan tanke – om vi skulle höja vår tillväxt till 2,5 % som enligt titeln till det här avsnittet skulle göra svenska hushåll 100 000 kronor rikare, vore det då värt det att använda den ökade rikedomen till att sänka arbetstiden? Finns det någon nivå där kortare arbetstid vore värt det potentiella bortfallet av tillväxt?

På sida 7 i rapporten visas ett diagram över årsarbetstid inom OECD. På sida 29 visas ett diagram över BNP per capita inom OECD. Jag noterar att längst ner på båda listor återfinns samma fyra länder – Colombia, Chile, Mexiko och Costa Rica. I dessa länder jobbar man alltså mest, men har trots det sämst BNP per capita. Det är intressant, och visar att fler arbetade timmar inte är någon garant för högre välstånd.

En grov statisk beräkning visar att oförändrade offentliga utgifter skulle kräva en ökning av skattekvoten från åtminstone 40,7 procent år 2023 till 44,9 procent i den nya jämvikten (se tabell 7). Det motsvarar ungefär 2 400 kr per vuxen och månad i skattehöjning.

Det här resonemanget låter väldigt mycket som det som förs kring problematiken med en åldrande befolkning, och hur framtida pensioner ska kunna finansieras. Alternativen är nedskärningar, skattehöjningar och höjd pensionsålder. Inget av dessa alternativ är lockande, men vi måste välja minst ett av dem, förutsatt att inte AI eller något annat drastiskt kan öka tillväxten. Ofta hörs det ju från partier på högerkanten att vi behöver två av dessa – både höjd pensionsålder och nedskärningar i offentlig sektor, medan det från partier från vänster ofta istället propageras för skattehöjningar.

4 gillningar

Orkade bara läsa till ditt första citat ur texten och blev direkt besviken på att du inte ifrågasätter “Svenskarna har en av de kortaste årsarbetstiderna i OECD”.

Nämnde man tex något om att sverige har ett av världens högsta arbetskraftdeltagande där både män och kvinnor arbetar i hög grad till skillnad från många andra länder där det är betydligt vanligare att kvinnor är hemmafruar?

Det här är ingen fråga jag själv brinner för eftersom jag har långt gående planer på att själv lämna arbetslivet helt inom en inte alltför avlägsen framtid.

Tycker dock att om man ska beskriva läget seriöst och objektivt så ska man visa alla aspekter och inte (återigen) cherrypicka endast det som talar för ens egen agenda.

2 gillningar

Jag hittade en länk som behandlade just detta specifika ämne om hur mycket vi arbetar. Ett gott exempel hur intresseorganisationer cherrypickar sådant som stödjer ens egen agenda och hur viktigt det är att läsa på istället för att lyssna på försäljarna.

4 gillningar

Några reflektioner efter genomlyssning:

1. Om SN vill att arbetstagare skall ta ansvar för tillväxten genom att arbeta fulltid så bör man nog föregå med gott exempel genom att förbinda sig till att inte jobba med att effektivisera bort arbetstillfällen genom att exempelvis ersätta människor med AI-botar.
  2. Sedan pandemin har man oroat dig för den höga inflationen. Och tydligen blev det arbetstagarnas ansvar att motverka den genom massiva reallönesänkningar. Företagen har dock inte på samma sätt tagit ansvar genom att hålla nere sina priser. Varför tar inte SN och kompenserar arbetstagarna för denna uppoffring innan man kommer med krav på arbetstider.
  3. SN beklagar sig över att det är brist på folk med rätt kompetens. Den kompetens vi har på arbetsmarknaden idag är delvis ett resultat av det som tidigare signalerats från arbetsgivarna som ett framtida behov. Har då dessa signaler varit fel så får man väl anställa något underkvalificerad och internutbilda den. Bra entreprenörer arbetar med vad man har istället för att beklaga sig över att inte exakt rätt resurs finns tillgänglig.
  4. Om SN vill ha rätt kompetens tillgänglig i framtiden så måste man ta ansvar för att se till att anställa juniorer. Även om dessa inte är mest lönsamma just nu så är det ända sättet för att inte skapa en större brist på senior kompetens framöver.
  5. Angående ekonomisk ojämlikhet i landet. Jag håller med om att vi vill ha fler framgångsrika entreprenörer i samhället. Tyvärr förknippar jag SN mer med överbetalda direktörer vilket vi inte har samma behov av.
  6. “Talang” måste vara arbetsmarknadens cringigaste ord. Som att vissa bara är födda med en djup fackkunskap inom sitt skrå.

Utöver det ett trevligt avsnitt. Men jag håller med tidigare inlägg om att ett liknande samtal med någon från den andra sidan vore på sin plats.

4 gillningar

Jag bemöter det argumentet lite längre ner i mitt svar. Dock tar jag inte upp alla de viktiga aspekterna som din länk gör, det hade jag missat. Sedan tycker jag vi kan sänka arbetstiden oavsett om den är hög eller låg relativt till andra. Jag är väldigt trött på argumentet att vi inte behöver göra något inom något specifikt område eftersom att andra är sämre. Detta är tydligast i klimatdebatten, där många menar att Sverige inte behöver minska sina utsläpp eftersom de redan är låga (vilket de inte är).

Jag tycker frågan är väldigt intressant, men eftersom jag redan har lämnat arbetslivet påverkar den lagstiftade arbetstiden inte mig. Dock tycker jag det är synd att alla andra som fortfarande jobbar ska behöva fortsätta jobba 40 timmar i veckan och dessutom behöva jobba fler år.

I den här tråden har vi diskuterat huruvida vi ska sänka arbetstiden eller inte, men såvida jag inte missat det så är det ingen annan än jag i mitt senaste inlägg som tar upp det faktum att vi faktiskt har förlängt arbetstiden genom att höja pensionsåldern.

3 gillningar

En väldigt bra poäng!

2 gillningar

Får jag ställa den kontroversiella frågan om ni inte hade givit mest tillbaka till Sverige genom att använda era dyra och avancerade utbildningar ni redan hade? :grinning_face_with_smiling_eyes::face_with_peeking_eye:

Dock! Ni har ju givit jättemycket tillbaka till Sverige redan genom ert arbete med RikaTillsammans etc.

Tycker det känns knepigt att karaktärisera arbete inom det offentliga som att ge “mer” tillbaka, det känns ju galet vänster och kanske väger upp den högerobalans som folk hävdar att detta avsnitt givit. :rofl:

Hm, är inte det allra mest genuina det folk gör för sig själv? “Om jag inte är för mig själv, vem ska vara för mig?”

1 gillning

Ja, det är en tanke som jag också har haft. Dock svårt att skilja det ena från det andra. En anledning att jag inte varit “rädd” att läsa massa forksningsrapporter och sätta mig in i ämnet sparande är ju att jag har en syn från min utbildning som låter: “Har jag klarat denna tenta i Elektromagnetisk fältteori” då kan jag klara vad som helst. Har aldrig stött på något lika svårt före eller efter (förutom kanske kursen i fasta tillståndets fysik). :joy:

Tröstar mig med att min utbildning var helt teoretisk så att den kanske inte kostade sååå mycket. :see_no_evil_monkey: Men ja, det är en poäng.

Sedan hoppas jag att bidraget varit större på det här sättet än om jag varit en senior programmerare någonstans. Jag vet ju att jag bidragit till några som startat företag, några som behållt sina företag och det i sig borde vara ett ganska stort samhällsekonomiskt bidrag. Sparandet i indexfonder, egna ganska stora skatteinbetalning, kanske. Vet inte. Vill ju gärna tro att jag varit ett nettobidrag till det svenska samhället.

7 gillningar

Varit lite off grid från forumet ett tag. Men kanske ska närma mig tillbaka nu när det är valår.

min önskan är att få en från exempelvis vänsterpartiet att kommentera det Sven-Olof säger. Jag måste förstå vad de är oeniga i knutet till hans antaganden eller logik.

för min känsla är som din Jan - varför genomför vi inte bara detta?

5 gillningar

Men den viktigaste frågan, kan du fortfarande Maxwells ekvationer?

1 gillning

Kortare arbetstid handlar inte om att jobba mindre, det handlar om att hålla längre. Ingen ska behöva offra sin hälsa och offra sina bästa år bara för att klara av sitt jobb. Vi som bär upp industrin, serverar maten och kör bussarna förtjänar ett arbetsliv där kroppen håller hela vägen till pensionen, men tyvärr han verkar inte ha fattat det.

3 gillningar

Genom att satsa på företagande och tillväxt kommer behovet för olika kompetenser att öka.

Olika roller passar olika i livet - och genom en flexibel arbetsmarknad kan kompetenser och erfarenheter flytta under ett långt arbetsliv.

20-35: Truckförare

35-50: Busschafför

50-65: Arbetsledare

(och säkert olika roller inom varje däremellan)

Ingen företagarvänlig och liberal person tänker att en människa ska göra samma uppgift varje dag i 45 år.

3 gillningar

Detta är ju det absolut mest ideala, att man kan ha flera olika yrken genom livet. Dock är det väldigt lätt att fastna i det yrke man har. Att byta till något annat innebär ju att man lämnar något man kan och antagligen är väldigt bra på, för att göra något man inte kan och behöver lära sig, vilket leder till en lägre lön. Många vill inte vara med om det där lönetappet.

Sedan är dina exempel på truckförare och busschaufför inte de bästa, eftersom de sliter på kroppen på samma sätt - för mycket stillasittande. Det mest hållbara tror jag hade varit om man kunde växla mellan fysiskt och teoretiskt arbete, men jag tror de flesta blir fast i ett av dem i hela livet.

1 gillning

Bra input. Mitt exempel var mer att det borde gå att utvecklas under livet.

Jag antar att det finns möjligheter att avancera till andra roller inom de flesta yrken. Har svårt att se att det inte dyker upp nån möjlighet under exempelvis 50 års karriär på McDonalds eller ett helt yrkesliv på IKEAs lager.

2 gillningar

Vad ska det vara bra för? Med tanke på hur mycket det pratas om FIRE här verkar många föredra att jobba 40 timmar i veckan i 30 år framför att jobba 30 timmar i veckan i 40 år.

1 gillning

Håller på att lyssna igenom Jonathan Haidt: The Righteous Mind och man förstår ju verkligen varför det blir så. Men det är väldigt mänskligt.

Vi har neurobiologiska, undermedvetna mekanismer som får oss att inte vilja förstå andra sidor hela tiden. Det är en överlevnadsmekanism att hitta fel på andra sidan och hitta moraliska förträffligheter hos vår grupp. Det hade varit oerhört destruktivt och energimässigt dyrt för våra hjärnor om vi inte fick dumma ner oss och tänka “Jag är vänster/höger”, eller vilken politisk och moralisk identitet vi nu resonerar med.

Jag är lika felbar. Men jag tycker inte att politik online är dödsdömt. Det kräver bara en otrolig vilja till medveten Steelmanning från involverade parter och att de har grundläggande förståelse för våra kognitiva bias och genvägar. Samt att vi i regel endast övertygas av andras åsikter om de uttrycks med en vilja till empati och förståelse. “Fakta” biter inte mot någon sida inom politiken.

Det är inte internets signum direkt :sweat_smile: Men det är inte av illvilja, utan av instinkt hos oss alla.

Håller dock verkligen med om att RT har en genuint konstruktiv och välvillig ansats i många samtal som är uppfriskande. Även i den här tråden tycker jag. Det viktiga är inte att folk har sina bias eller inte, det viktiga är att man är transparent och genuint lyhörd. Som Jan faktiskt är!

Så även @SODaunfeldt måste jag säga. Även om det såklart blir stor slagsida just i det här avsnittet.

Du har ingen plikt att göra ditt digitala vardagsrum till public service @janbolmeson :zany_face: Men om du ska föra in mer politik alls så är det nog för det bäst att presentera alla sidor för balansen och sammanhållningen i forumet, som annars är mer apolitisk.

4 gillningar

Nu har jag lyssnat på avsnittet och jag är faktiskt mer positivt nu. @SODaunfeldt beskriver det Sverige som jag känner, plikten, känslan. Inte vara rädd att skita ned händerna. När jag flyttade till Stockholm 2005, efter 3 år på högskolan och inget examensarbete avklarad. Listan på jobb som jag tog var dataregistrerare på DHL, Ambulerande brevbärare på Posten uthyrd av Adecco. Fastfood på Gröna Lund. Sen hamnade jag på kollektivtrafiken och där har jag varit i 20 år nu. Hade 0-kontakter och man krigade på. I bekantskapskretsen så känner jag till några hemmasittare. De har gått ut gymnasiet och sitter hemma och spelar spel, arbetslösa och lever på föräldrarna. Så jag tycker inte att man ska enbart skylla på ungdomarna. Föräldrarna är ju medberoende. Som uppvuxen i restaurang då föräldrarna kom från Hong Kong så sa farsan helt enkelt, antingen kommer du och jobbar gratis på restaurangen, pluggar eller så får du flytta. Vad nog 19-20 år då.

Sen kommer det till tillväxten. Jag har ju möjlighet att jobba extrapass och med en lön på 52250 kronor så räcker det att jag tar några extra pass för att hamna över gränsen och börja betala statlig inkomstskatt. Då tappar jag ju motivationen att ta ut det i pengar, utan jag sparar övertiden i tid och en timme blir två timmar. Det främjar ju inte tillväxten, men jag kan helt enkelt inte motivera att jag ska slita extra och ge staten hälften.

7 gillningar