Fint avsnitt! Min golden nugget var runt att öva upp behovstillfredställelse i det privata som man idag tillgodoser genom jobbet. Tror många kanske tänkt på frågan runt identitet och mindsetet av att slå av fördröjd tillfredsställelse av att gå från spara till att konsumera; men upplever inte att man pratar lika mycket om frågan att tillgodose behov som att få använda sina analytiska förmåga, leda arbete, lösa problem, etc och att man faktisk kan behöva öva på att hitta utlopp på det i privat sfär lika mycket som att hitta balansen mellan spara/livsnjuteri och att hitta sin identitet post arbete. ![]()
Det bygger i stora drag på resonemanget som låter så här:
- Prisutvecklingen de senaste 30 åren lär vi förmodligen inte se igen på grund av engångseffekter (minusränta, sänkta skatter etc)
- Med det sagt, så tror jag att bostäder är en tillgång som kommer att hålla sitt värde - dvs. utvecklas i linje med löner och inflation. Det är också det historiska långsiktiga snittet.
- Utifrån ovan upplever jag att risken att inte köpa sitt boende blir att man hamnar efter ekonomiskt eftersom man inte exponerar sig mot en tillgång med hävstång i ung ålder. (Man lägger 100k i handpenning och lånar 900k, det klarar man inte med en indexfond).
Sedan finns det fler anledningar som vi t.ex. diskuterar i avsnittet med Henning Hammar om att bostaden är den mest missförstådda tillgången.
Ska se, känner inte till många som gjort Fat-FIRE som vill vara offentliga om det. Men jag skulle säga att det beror lite på hur mycket det handlar om. Vet folk som lagt 1 MSEK på en Thailand-semester, jag och dottern unnade oss lite extra på vår resa i Skottland nu, t.ex. att köra en bättre hyrbil och betala bort en hel del bekymmer.
Funderar på om det egentligen inte handlar om någon slags förhållande mellan förmögenhet och spendering. För t.ex .jag tar ju inte första klass biljetter på flyget, där går ju någon slags gräns för mig, men däremot kan jag utan problem ta bättre hotell, undvika fakir-flighter etc.
Undrar om sånna som gjort vad vi här kallar “fat fire” ens vet att det begreppet finns?
Är det inte bara folk som sålt företag eller liknande o sen inte behöver jobba mer, visst dom är enligt vår definition i fat fire men tror inte dom själva ens har hört begreppet
Min upplevelse är att i princip ingen av dem som vi ser som FAT-FIRE (företagare som gjort exit, fått arv eller fått pengar via bodelning), relaterar till det som FIRE. ![]()
Första gången jag pratade med finansiella rådgivare så var de till och med frågande till begreppet då det typ aldrig dykt upp. Så FIRE är nog mest sådant för oss normalbemedlade. ![]()
Blir lite OT men typ framgångsrika idrottare, dom slutar ju ofta tidigt i åldrarna. . och är enligt vår definition i fat fire men undrar hur det funkar egentligen? Om du är en idrottare som slutar innan 30år o lever på pengarna sen. . . .har dom också det problemet att dom har ingen inkomst och inte kan ta abonnemang och sånt eller har dom “rådgivare” som hittar vägar runt sånt?
De flesta idrottare har aktiebolag så det löser dem via lön.
Fusk-FIRE ![]()
Är det bara hos mig det inte tycks finnas i RT-patreon-podden på apple podcasts?
Kan det kanske handla om återuppladdningen @Oliver.Allemog ?
Jag provade att uppdatera avsnittet nu. Ge det 1h så borde det fungera @rydan ![]()
Det är ju väldigt godtyckligt men om man normalt sett kallar de som betalar statlig skatt för höginkomsttagare borde ju fat FIRE i en svensk kontext kunna vara +40k netto. Dvs. vad man får ut netto vid brytpunkten för statlig skatt.
34 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Bryter FIRE mot ”samhällskontraktet”?
Äntligen är det måndag igen.
Tack för ett nytt avsnitt, här dracks det nybryggt kaffe under tiden jag tittade på dagens avsnitt.
När jag jobbade på mitt första fasta arbete under 80 talet var där ett “tips bolag (V65)” på företaget där varje deltagare som var med satsade 100 kronor i veckan. Det var roligt när det kom in vinster som gjorde att man kunde vara med i en månad eller så gratis. Men för det mästa så var man tvungen att skjuta till mer pengar. Vid den tiden hade Expressen en ekonomi bilaga och allemansfonder kom på modet. Så jag lämnade V65 tipset och placerade 500 i månaden i några allemansfonder. Att se tillbaka och undra varför jag nöjde mig med 500 i månaden är inte värt grotta ner sig i. Det gäller att ha tiden på sin sida med sig. Även om börsen skönk kraftig så var min inventering i bättre förvar en några gratis veckor i V65.
Diskussionen om FIRE och samhällskontraktet får gärna fortsätta här