478. Hur mycket tjänar svensken 2026? | Tjänar du mer eller mindre?

Lätt att få en felaktig bild att man har bra lön för sitt yrke.

Ålder:30

Lön: 50500

Yrke: Civilingenjör / Projektledare

Erfarenhet: 5 år ingenjör, halvår projektledning

Län: Stockholm

Visst, jag tjänar mer än 89% i min ålder samt 79% av alla löntagare enligt datan för landet. Räknar man dock in utbildning, stad samt yrke så känns det som att jag ligger runt 50e percentilen max.

Enligt SCB är medianlönen för privatanställda tjänstemän i ålder 30-34 runt 51-52k/mån. Kollade upp en kollega på ratsit som har identisk roll samt erfarenhet, låg på 57k/mån..

Comparison is the thief of joy. Fomo på att veta att man hade kunnat spara 5k mer per månad vid bättre löneförhandling vid jobbstart. Får leta nytt om 1-2 år!

1 gillning

Frågan om hur mycket man har kvar av lönen dagen innan nästa löning är klurig. Min vanligaste summa är 0kr men då har jag flyttat bort alla pengarna till sparande eftersom det kommer nya dagen efter. Den minimala bufferten finns på ett annat konto.

1 gillning

Jag läser många som har svårt att tolka frågan. För mig är det givna svaret att har du pengar att tanka in i olika sparande då har du inte noll kronor kvar dagen innan lön. Det blir lite bokstavligt tolkat att det skulle vara just lönekontot pengarna ska ligga på för att räknas.

3 gillningar

Är du säker på att din tolkning är den rätta? Med den tolkningen kan man inte ha några pengar någon annan stans om man svarar 0. Jag kan inte avgöra hur frågeställaren har avsett frågan.

Jag minns inte att jag skrev att min tolkning är sann. Ingen människa kan avgöra hur en annan människa tänker.

Med det sagt så är min tolkning att frågan avser fånga upp hur stor andel som inte har något kvar av lönen på grund av räkningar och konsumtion, dagen innan nästa lön. Inte att man slänger in över stående tusenlappar på sparkonto och därför har tomt.