49 år gammal låginkomsttagare med hyfsat startläge, vad tycker ni jag ska göra?

Hej,

Av rädsla för misstag och att förlora pengar har jag inte rört min ekonomi men nu måste jag det. Mitt mål är att spara och investera så mycket som möjligt samt spara för pensionen

Så här ser det ut:

• Handelsbanken sparkonto ca 500.000 kr
  • Handelsbanken Sverigefond ca 70.000 kr
  • Bostadsrätt utan lån (arv), ensam ägare värde ca 1,5 mkr
  • Inkomst ca 9000kr mån
  • Låginkomsttagare och deltidsarbetande hela vuxenlivet
  • Hyra 5600 kr mån
  • Ingen bil
  • Basutgifter
  • 49 år Ensamstående med 3 barn
  • Öppnat ett ISK konto på Avanza Ej börjat överföra ngt men vill investera via ISK
  • Möjlighet till hyresrätt i samma område

Frågor:

• Vad ska jag göra med sparkontots kapital?
  • Vad ska jag göra med fonden?
  • Vad ska jag göra med Bostadsrätten- sälja och investera eller behålla?

Ska jag ta studielån för att utbilda mig till en högre inkomst? ( har blivit antagen till en lärarutbildning)

TACK!
Hälsningar
Räddis

Vad vill du göra med pengarna, är de till dig själv eller barnen? Eller ett mellanting? Ålder på barnen är också intressant.

CSN-lån är en självklarhet vid studier, att utbilda sig är dock inte självklart ur ren ekonomisk synvinkel i din ålder.

1 gillning

Hej!
13 11 o 10 år
mestadels spara för mig och mina drömmar samt pension Mindre Ca 50tusn t barnen ppå ISK konto

Tänker utbildning för att det är svårt att ens få ett heltidsarbete annars Har ej högre utbildning

Om du behöver plugga för att få ett heltidsarbete är det bara att tuta och köra. Bra förebild för barnen också. Tycker du ska lägga pengarna till barnen i en kapitalförsäkring istället så att de inte får dessa få fort de blir myndiga.

Gällande boendet kan det bli svårt för dig att få lån pga. den låga inkomsten, men om du får lån ska du låna upp den till åtminstone 50% och investera det frigjorda kapitalet. Att flytta och sälja kan kanske vara ett alternativ när barnen flyttat? Är ju deras hem trots allt.

Hur du ska placera pengarna är svårt att säga eftersom du närmare pension än 30-årsdagen, så det kan kanske någon annan svara bättre på. Något att hålla i åtanke är bostad till barnen, men folk tänker väldigt olika där gällande att hjälpa till med detta.

TACK Erik för att du tog dig tid att svara!

Behåll en buffert på sparkontot i övrigt kolla Rika tillsammans avsnitt 99.

Behåll lägenheten. Avgiften verkar ju ganska ok. Sälj den eventuellt när du blir pensionär. Då kan du använda pengarna att förstärka din pension som förmodligen blir rätt låg om du bara jobbat deltid. Förhoppningsvis har lägenheten stigit i värde också. Ställ dig i kö för hyreslägenhet i tid.

Vad gäller utbildning så kolla på YH-utbildningar. Ofta ganska korta och en del leder till jobb med rätt bra lön. Man har praktik på företag under utbildningen vilket kan leda till en anställning om dom tycker att du gör ett bra jobb.

1 gillning

Tack för att du tog dig tid att svara!

1 gillning

Anders nämnde YH-utbildningar och jag vill bara ge ett exempel. Utbildningen till lokförare är under 1 år och genomsnittslönen är runt 36.000 kr. Det kanske kan vara nåt?

1 gillning

Tack för tipset…!

1 gillning

Jag håller med kring det som har sagts i tråden. Det enda som jag skulle säga är:

• Utbilda dig så att du kan få ett arbete med en ordentlig lön

Jag har extremt svårt att se att något annat skulle göra en större skillnad för din ekonomiska framtid. Med dina utgifter så kommer du också framgent kunna spara väldigt mycket pengar. Använd en del av pengarna på sparkontot för att fylla ut den förlorade arbetsinkomsten medan du pluggar. Det är precis dessa livsomställningar en buffert ska användas till.

Det vill säga att om du utbildar dig, känn inget dåligt samvete för att du inte har investerat pengarna. Sätt dem på ett sparkonto med insättningsgaranti, använd dem för att fylla ut och sova gott om natten. Lärare är ett ypperligt val då det kommer behövas framgent.