Hej!
Idag ringde min jurist och revisor att de hade blivit kontaktade av Max Jedeur Palmgren, en journalist på Affärsvärlden som hade frågor om mig, vår relation, Storskogen och framförallt We Own Big Forest i Malmö AB (“Wobf”) dvs samvinsteringsbolaget vi hade på Patreon för att investera i Storskogen 2020.
Professionella som de är så ringde de till mig och frågade om de kunde prata med honom (ni vet det där med sekretess med klienter). Då jag alltid försöker vara så transparent som möjligt, sa jag att det självklart var okej. Så jag vet att minst juristen ringde upp och svarade på de tekniska frågorna.
För en stund sedan fick jag mejlet från Max där det stod:
Hej Jan,
Pratade nyss med er jurist XXXXXX.
Jag skulle vilja skriva något We own big forest, och vill därför ställa några frågor.
Går man bara på årsredovisningen för 2021 så hade WOBF ett enormt eget kapital. 1,455 MDKR!
Det studsade vi på Afv såklart till på när det först så ut som du och Danaliv i dagsläget äger ca 50% var.
Men det har såklart hänt mycket mellan slutet av 2021 och idag. Inte minst har det underliggande tillgångarna tappat mycket i värde, men framförallt har ni, vad jag förstått, avvecklat bolaget från den struktur och syfte som fanns innan.
Jag förstår det nu som att alla B-aktieägare blev inlösta i juni 2022, och att bolagsstrykturen innebar att b-aktier hade relativ stor fördel i vinstdelningen.
Frågor jag har:
vad blev egentligen vinsten som det delades på juni 2022?
hur stor del tillföll er som A-aktieinnehavare (inräknat ert innehav av B-aktier)?
Vad är nuvarande EK i WOBF?
hur stor del av investeringskollektivet gick plus på sin investering?
hur väl lirar egentligen den här investeringen med din generella investeringsstrategi?
Ring mig gärna om du vill bolla.
Tack,
Max Jedeur-Palmgren
Redaktör
Affärsvärlden
Varpå jag svarar:
Hej Max,
Du får gärna börja en tråd i forumet så kan vi ta frågorna offentligt. Presentera dig själv, din vinkel, din tanke om nyhetsvärdet och ditt mål med artikeln så att jag och de andra i communityn förstår och kan bedöma om och hur vi kan hjälpa dig.
https://rikatillsammans.se/forum/
Du får gärna pinga mig i tråden på @janbolmeson så jag får en notis om det.
Många hälsningar,
Jan
varpå jag får svaret:
Hej,
Du får gärna klistra in mina mail i ditt forum, men jag kommer inte att skriva där.
Det är ju inte ditt community, utan dig som jag har frågor till.
/Max
Vilket var ett svar jag inte riktigt förväntade mig på flera olika sätt. Det har jag ännu inte svarat på och vet inte riktigt hur jag ska svara.
221124 2303: Uppdatering och förtydligande: Jag har svarat på frågorna i replik #8 i tråden och mejlat journalisten att han imorgon (fredag) kan hitta svar i tråden:
Nu ligger artikeln ute:
Samlat omdöme i tråden är “saklig” och jag själv tycker att det mesta är rätt även om jag hade omformulerat några saker.
Fortsatt utveckling
221128 12:30: Fler följdfrågor från Affärsvärlden.
Jag har postat dem och svarat på dem efter bästa förmåga i kommentar 132:
Tack till alla er i tråden som gett feedback och hjälpt mig framåt.