Blir bara fascinerad när det kommer frågor som redan är besvarade. Problemet blir att i tråden om jag inte svarar på det, att det framstår som att jag duckar.
Kanske borde låsa tråden istället. Kanske gör det imorgon.
Blir bara fascinerad när det kommer frågor som redan är besvarade. Problemet blir att i tråden om jag inte svarar på det, att det framstår som att jag duckar.
Kanske borde låsa tråden istället. Kanske gör det imorgon.
Tio tecken….
Det har jag redan rek innan i tråden. Stäng boken och gå vidare. Annars ber jag moderator stänga den på en gång flaggar bara . Vill inte den ska vara lika lång som Storskogen tråden
. Blir som en Mexikansk såpa till slut
Ok! Taget. 3 … 2 … 1… Låst!
Uppdatering, fler frågor från Max idag:
Hej igen,
Hoppas helgen varit fin.
Nu när denna artikel är ute så har jag en fråga.
Kan jag inte få ringa dig med frågor om WOBF på temat:
- Vad var bakgrunden till den här investeringen?
- Så här med facit i hand, hur tyckte du det gick? Lärdomar?
- Kan du tänka dig liknande upplägg i framtiden? Dvs andra bolag?
Vänligen,
Max Jedeur-Palmgren
samt mitt svar:
Vad var bakgrunden till den här investeringen?
"Många av oss som investerar i indexfonder i vårt bassparande har en mindre lekhink för spekulationer. Beloppet i lekhinken räcker sällan till att på egen hand komma upp i de summor som behövs för att få tillgång till de möjligheter som normalt bara ges till väldigt förmögna private bankingkunder, family offices och institutioner.
Genom att gå ihop ett antal personer blev det intressant och lönsamt för finansbranschen att låta oss vara med och vi fick metaforiskt en möjlighet att besöka de fina salongerna. Storskogen med sin breda diversifiering (likt en liten indexfond), storlek, ägarlista, dåvarande pandemivärdering, lönsamhet, marknadsföring av de stora finansaktörerna och tydliga väg till börsnotering kändes som ett bra case att prova på eftersom risken då upplevdes hanterbar."
Så här med facit i hand, hur tyckte du det gick? Lärdomar?
“Not great, not terrible för att citera Internetmemen. Den stora lärdomen är att gräset inte är grönare på den andra sidan. Lite som att börja i standardlösningen i PPM med AP7 SÅFA, aktivt byta från den för att man tror att man kan hitta något bättre, för att sedan efter flera år aktivt byta tillbaka till den för att man insett att man underpresterat.”
Kan du tänka dig liknande upplägg i framtiden? Dvs andra bolag?
“Nej, jag tror inte det. Det är jättemycket jobb, mycket ansvar, en hög personlig risk till en begränsad uppsida, ingen till liten kontroll på utvecklingen i det underliggande bolaget och slutresultatet blir uppenbarligen inte nödvändigtvis bättre än en indexfond över tid.”
Hälsningar,
Jan
Vidare kommunikation idag:
Hej – tack. Ska jag tolka nedan som att du inte vill höras över telefon?
Det är alltid min preferens. Blir betydligt enklare att reda ut saker då med följdfrågor etc.
Vh,
Max
mitt svar:
Ja, precis. Min policy är att om jag inte kan få reda på vinkeln, få möjligheten att påverka och godkänna publiceringen då svarar jag skriftligt i den mån det går. Jag har tyvärr varit med om att jag har misstolkats, fått artiklar och löpsedlar som jag inte kan stå fö. I enstaka fall har det till och med lett till hat och hot (vilket för övrigt tyvärr är en av anledningarna till att jag postar mina svar till journalister offentligt).
Normalt svarar jag inte på följdfrågor efter att artiklar gått till publicering, men då jag upplevde att din artikel var saklig och mestadels rätt så tänker jag att du kanske är en av få journalister som faktiskt vill göra rätt för sig, skriva sakligt och inte bara är ute efter klick. Flera i forumet bekräftar den bilden och tycker att ni är den enda kvalitativa ekonomitidskriften i Sverige vilket är ju ett gott betyg (då de är kräsna
). Vissa i forumet tyckte till och med att jag skulle bjuda in dig till podden för att prata om ekonomijournalism i allmänhet, vilket kanske vore kul vid något tillfälle.
Jag håller med dig om att telefon är enklare, men hjälp mig med vinkeln och ge möjligheten att påverka och godkänna innehållet så tar vi intervju på Zoom som vi båda kan spela in.
Hälsningar
Jan
Läste artikeln i Afv för några dagar sedan. Den verkade vederhäftig, vilken nu bekräftas av Jan.
Min spontana tanke: Skönt att Jan kom ur detta med fötterna ned. Grattis till den vinst som du ändå gjorde!
Jan! Just nu har du kanske blandade känslor inför vad som har hänt. Inom några år är jag helt säker på att du inte skulle vilja vara utan denna resa. På ett sätt är den ju “ett minne för livet”.
Ok, då är jag med i vändorna om och hur och för vilka det blev mer eller mindre bra affär, grattis till de som hoppade på tidigt och gick med vinst efter att lockup släppte.
Jag hoppas på att kursen vänder upp när börklimatet samt kommunikationen från Storskogen bättrar sig. Jag håller mina aktier i företaget och har inte bråttom. Om det inte händer något positivt framgent och över tid så får jag sälja surdegen och gå vidare…
Tack @Nestor, jag uppskattar alltid dina kommentarer.
Ja, det har verkligen varit en resa. Särskilt när man medvetet/omedvetet tog ut en del i förskott i början av året. Det var svårt att se -87 procent nedgång som ett alternativ.
Jag är på sätt och vis tacksam redan att det hände. Det värsta som kan hända en investerare är att blanda ihop tur med skicklighet. Hade detta varit en 8x affär som det ett tag var, så är ju risken att man gjort mer sådana i framtiden och det hade definitivt inte blivit ett avsnitt som 277 och återgång till basen och grunden med indexfonder. Gräset är inte grönare på andra sidan.
Sedan har jag lärt mig jättemycket om bolagsjuridik, finansiell lagstiftning och mycket annat som jag var tvungen att hantera längs vägen. Jag har en helt ny förståelse för legala tjänster, har fått hänga med några av Sveriges bästa jurister och många andra riktigt duktiga människor.
Så, ja, blandad upplevelse, inte så sugen på att göra om det, men ångrar inte det.
Tack.
Förstår vad du menar, och har respekt för de som vill engagera sig ideellt för att få upp aktiekursen. Men om det hjälper eller stjälper är ju en fråga man får ställa sig.
Risken är ju också att det osar desperation. Att intrycket blir att Storskogen är så värdelösa på att själva paketera sitt budskap att de är beredda att ta hjälp av några volontärer, som engagerar sig för att minska sina förluster.
Tror nog att ur ett kommunikativt perspektiv så är det bättre att låta utbildade kommunikatörer sköta Storskogens kommunikation. Att de får konkurrens av några amatörer som träffats på ett webbforum tror jag inte långsiktigt stärker Storskogens anseende.
Men lycka till.
2021 fick We Own Big Forest utdelning på lite drygt 7 miljoner. Någon som har koll på om de pengarna tillföll de som var med i ”saminvesteringen”? Eller delades de mellan Jan och hans kompis Niklas i samband med avvecklingen?
Utdelning går till de personer som, antingen vid bolagsstämmans beslut om utdelning eller vid utdelningsdagen, är ägare av aktiebolaget. Undrar du vilka som var införda i aktieboken då, eller vad är din poäng?
Nej, alltså jag menar utdelningarna från Storskogen till WOBF. Tillföll de pengarna i slutändan dem som, indirekt, ägde Storskogen-aktier genom WOBF?
Min minnesbild (kan ha fel) är att en aktie i Storskogen motsvarade en aktie i WOBF, men när Storskogen delade ut pengar, så verkar det som att WOBF av någon anledning inte delade ut dem vidare? Min fråga är helt enkelt om saminvesterarna någonsin såg röken av dessa pengar?
Bara undrar. Jag kan ha helt missförstått upplägget, eller missförstått årsredovisningen. Eller så är det helt i sin ordning - att utdelningarna enligt kontraktet skulle tillfalla Jan och hans kompis.
Givetvis gick de pro rata till de som investerat i WOBF… jösses
Ok tycker ändå inte det är helt självklart. Beror väl på hur överenskommelsen ser ut?
Men om du påstår det och ingen som var i saminvesteringen () säger något annat, så får jag helt enkelt tro på dig.
(I sammanhanget är det ju ändå småpengar.)
Edit: ”pro rata”
Utdelningen från Storskogen betalades ut i maj 2022! Hittar du inget i WOBFs årsredovisning för 2021 om utdelning så är detta inget konstigt. Du skall vara oerhört försiktig med att sprida uppgifter som du inte har koll på.
Vad bra!
Men ska jag vara oerhört försiktig* även med att ställa frågor, menar du? Jag har inte påstått att utdelningen från Storskogen inte kom aktieägarna i WOBF till del, men jag ställde frågan.
När du även anger när utdelningen ska betalats ut, så känner jag mig trygg med att så faktiskt skett, och kommer nog inte gräva mer i det.
Toppen!
*Jag ”skall vara oerhört försiktig”, säger du. Nog för att Storskogen-fan cluben kan vara lite sekteristisk ibland men att uttrycka sig på gränsen till hotfullt tar nog priset. Om än inte olaga hot i juridisk bemärkelse.
Edit: Tror förresten att jag inte är den ende som funderat på detta, så bra att det klargörs.
Jag har givetvis inte uttalat något hot. Vad jag menade var att det kan finnas risk för att ditt första inlägg kan uppfattas som förtal.
För att undanröja spekulation. Ja, hela utdelningen på 7 MSEK användes för att köpa nya Storskogen-aktier som alla ägarna fick protata i en fondemission. Återigen - allt finns väldigt offentligt dokumenterat för den som vill följa pappersspåret i form av protokoll, röstlängder, registreringsbevis, bolagsordning etc. Tycker det är synd att det hela tiden utgås från att jag skulle försöka “sko” mig på andras bekostnad.
I min värld är det ju inte så man bygger förtroende eller gör affärer. Visst man kan köra över folk i en första affär, men min tro är ju att man i längden vinner med genom att vara schysst och göra många affärer över tid. Den första affären är ju oftast den som är minst.
Som en parentes - det är ju det här ständiga ifrågasättandet av ens intention, värderingar och person som gör att jag inte är så sugen på att göra liknande projekt igen. Vilket också är synd för att hela projektet var ju ett finger till finansbranschen som alltid kör 2 % + 20 % + courtage, medan jag visade att man kunde bootstrappa samma sak för 0 % + 5 % och fortfarande göra en fin affär och sitta med skin-in-the-game. Men det försvinner i hela konversationen.
Återigen - skriver inte ovan för att någon ska tycka synd om mig. Jag är vuxen och ansvarig och vet vad jag gav mig in på - likaså alla andra som var med. Men jag tycker att det för framtida referens är värt att kasta ljus på. Särskilt eftersom jag ser denna tråden lite som en offentlig investeringsdagbok.
Fint! Tyckte bara det var enklare att ställa frågan här än att begära ut protokoll, röstlängder, registreringsbevis och bolagsordning.
Edit: Ser att du redigerat ditt inlägg nu. Du gör som du vill förstås, men vid affärer som totalt sett omfattar så stora pengar har investeringen i Storskogen är det nog så att det i media, på sociala medier och här på forumet kommer finnas de som kritiskt granskar upplägget. Andra kanske bara funderar på sin kammare. Du kan också se kritiska frågor som ett sätt att förklara hur det faktiskt ligger till.
Så länge som du ger uppriktiga och transparenta svar på sådan kritik, eller frågor, är det nog snarast så att ditt anseende stärks. Även om det säkert kan vara tråkigt och dränera energi på kort sikt.