Tack för era tankar. Har ju lite andra åtagande ikväll med bl.a. Patreon träff om nyckeltal
, men tänker att vi kan ju börja fnula på svar. Här kommer ett utkast på svar / provprat, så får ni gärna ge feedback på det hur jag kan göra det bättre innan vi fastställer.
Sedan bör det ju noteras att en hel del av informationen finns det ju ingen anledning att dela med sig av egentligen och en annan andel är ju offentlig t.ex. ÅR, bolagsordning via Bolagsverket etc… Men, men låt oss köra så hoppas jag bli positivt överraskad av en faktabaserad och välnyanserad artikel. 
Jag upplever att jag är konsekvent med att man bör undvika direktinvesteringar i aktier och bara investera i breda indexfonder. Det är det som har en solid grund i forskningen och vi alltid tjatar om.
Samtidigt är “lekhinken” ett väletablerat koncept i RikaTillsammans-communityn där man kan få göra saker som är kul, ta en högre risk och få utlopp för andra värden - men att man gör det i en begränsad omfattning och hanterbar risk i förhållande till helheten och sin bas i indexfonder.
I det här specifika fallet uppstod en chans där vi många småsparare (i en begränsad community på Patreon) kunde gå ihop och tillsammans bli en spelare stor nog att få samma villkor och förutsättningar såsom AMF, Länsförsäkringar, Stefan Persson och andra stora aktörer och fondbolag till våra egna mycket mindre lekhinkar.
Communityn får ju svara på frågan, men jag upplever att jag har varit tydlig med hela Storskogen-projektet, både i forumet och i vissa avsnitt, t.ex. det senaste 277. Jag tror inte det är en överraskning för någon i communityn som följt oss att jag / vi varit inne och provat vingarna och att utfallet blev sådär med tanke på Storskogens utveckling.
Min bedömning är att flertalet av aktieägarna har gått plus på affären. Den minoritet som inte gjorde vinst och bara fick tillbaka delar av sitt kapital hade antingen snittat upp sig i olika grad till börsnoteringskursen på 38,50 SEK eller kom in i rundorna med högre värdering än 7.50 SEK som den första rundan var på 2020.
Som juristen berättade så delade vi ut alla Storskogen-aktier. Vi sålde alltså inte Storskogen-aktierna, utan delade ut dem så att alla som ägde 1 WOBF B eller C-aktie fick 10 Storskogen-aktier. Totalt antal Storskogen-aktier som delades ut (som det står i ÅR2021) till delägarna i WOBF var 23 707 590 st aktier.
Jag vill minnas att när folk fick in aktierna på sina depåer så handlades Storskogen på runt 14-18 kr-ish. Resultatet blev helt och hållet individuellt beroende på i vilken runda man köpt aktier i Storskogen och hur många aktier man köpt i respektive runda, samt om man efter utdelning behållt eller sålt av, så det är inget jag kan spekulera om.
Vinstdelningen var definierad till 5 % i den offentliga bolagsordningen (se skärmklipp här).
Sidnot: som jämförelse kan sägas att det brukliga i branschen är 2 % årlig förvaltningsavgift + 20 % på vinsten. En annan jämförelse är Carnegie/Coeli och andra aktörer som tog 2 % på kapitalet i varje transaktion. Korslänkning: Rimligt att Söderberg & Partners tar 2% av pensionen?
Ca 200 000 SEK skulle jag gissa vid ett grovt överslag. Korrekt siffra kommer i ÅR2022 som görs vid årsskiftet.