Samtidigt gör publika svar på frågorna att journalisten inte kan rycka ut delar och citera för att vinkla det hur som helst, åtminstone blir det lätt att visa vad som sades i lite mer komplexa frågor-svar.
Så som journalister behandlat både @janbolmeson och Storskogen historiskt tycker jag det är naivt om man inte tänkte efter hur man vill hantera frågan.
Låt oss inte glömma bort att det är inte är det minsta konstigt att Affärsvärlden är intresserad av att göra ett reportage.
Vi har ett bolag som på kort tid gått från ingenting till ett bli ett miljardbolag! Helt fantastiskt. Därefter började resan nedåt, men de flesta delägarna har ändå förhoppningsvis gjort sig en rejäl hacka. Självklart finns ett stort intresse av att läsa om detta.
Jag tror inte att det varit bättre om Aftonbladet eller DI hade varit först på bollen.
Har genom åren både själv och på nära håll kunnat följa hur det kan vara att jobba med media inom t ex bilbranschen.
Som en klok chef sa till mig i många sammanhang ”-Ge tigerhonan vad tigerhonan vill ha och inget mer”.
Dvs svara kort/koncist/korrekt på frågorna. Det är sällan ide att föra långa och komplicerade resonemang. Ofta finns en bakomliggande tes som media vill bekräfta/dementera. Det är sällan tesen i grunden består av att göra en slags nyanserad balanserad storytelling där lika mycket fokus läggs på +/-. Sen har många media separata ”rubriksättare” som i sin tur försöker spetsa till det oavsett hur balanserad/nyanserad artikeln i sig är skriven.
Lite fördomsfullt kanske man kan säga att det sällan är ett kommande ”hyllningsreportage” som ligger bakom en sån här frågeställning. Därav intresset att man ofta vill hålla det kort.
Sen är det självklart att be om att få faktagranska artikeln innan den publiceras så inget svar missuppfattats. Då finns också en sista möjlighet att ha en dialog med skribenten för att nyansera vissa saker/uttryck som man kanske sagt men som sen feltolkats/används felaktigt enligt dig.
Det enklaste & bästa efter att media publicerat artikeln är ofta att bara försöka gå vidare. Att försöka förklara/försvara/förtydliga/rätta till leder oftast inte till något bättre. Exponeringen utåt (oönskad/ofrivillig?) förlängs då bara vilket sällan är det man önskar i längden. Många som läst/sett första artikeln/rubriken kommer ändå inte ens att läsa/se eventuella förtydliganden och ännu mindre ”byta åsikt” tack vare det osv.
Jan har inte denna investeringar varit betydligt större för er än vad som ryms inom “lekhinken”?
Har det inte varit ett kraftigt avsteg från er inveseringsfilosofi.
Framförallt kunde jag känna din ilska i förra RT avsnittet, där du kraftigt kritiserar löften från andra spelare på marknaden som lovar guld och gröna skogar kring direktinvesteringar som “inte annars är öppna för andra, men om du kommer med oss på Söderberg och Partners, i vår lilla exklusiva skara så kan du minsann direktinvestera i detta fina bolag som bygger fågelholkar i sibirien med en fantastisk potential”…
Vad är det för skillnad där du @janbolmeson skapar en plattform för den typen av investering, mot när t.ex. Söderberg och Partners eller annan gör det?
Du säger alltid att man inte skall analysera på utfallet, utan på om analysen var rätt från början.
Var verkligen analysen rätt i detta fallet om att denna typ av investering faller inom ramen för hur din investeringsfilosofi ser ut?
Jag kan ju bara svara för mig själv och min egen ekonomi. Initialt var den mindre än 10 % av vår portfölj. Dvs. väl inom vad som ryms inom lekhinken. När den var som störst var den absolut en större andel (från 7,5 till 60 SEK var ju nästan 8x pengarna) men då kunde man inte avveckla på grund av lockup.
Att alla satt i samma båt, jag investerade mina egna och mina bolags pengar, det var ingen årsavgift, externa kostnader hölls till ett minimum, jag tog risk på allt arbete, jag tog risk på varumärke och vinstdelning var 75 % rabatterad mot branschstandard och att när bolaget tjänat sitt syfte så avvecklades den etc.
Dvs. jag upplevde att jag gjorde exakt så som jag själv hade velat att andra gjorde och har kunnat visa andra i finansbranschen (där vissa verkligen inte gillade vårt upplägg) att det går att göra på 0 % + 5 % istället för 2 % + 20 %.
Tack Jan.
Jag uppskattar verkligen att du svarar direkt.
Jag förstår hur du resonerat, och du har säkert lärt dig massvis på resan (vilket är lite av poängen med lekhinken).
Dock kan jag nog tycka att tidsåtgången i detta fall endast hade varit motiverad vid ett extraordinärt utfall, vilket inte är något man någonsin skall räkna med.
Som du själv skriver så tog du stora risker med ditt eget varumärke i detta.
Alternativkostnaden för dig att göra något annat med denna tid är enormt hög.
Förlorar hellre 70 % på en struntsumma och skiter i framtiden i att hitta deals och förlora 10 % om och om igen det har varit en kul resa, särskilt att skratta åt sig själv och andra i tråden om Storskogen (även om alla inte är lika glada)
Jan har gjort grymt mycket för småspararna men den här historien är väl ändå lite märklig? Jag har verkligen inte läst på om detta så borde inte uttala mig men det vore intressant att veta fölande:
Fick Jan någon provision från Storskogen för att promota bolaget till småspararna?
Vi hade en ledtid mellan att lockup gick ut och vi kunde dela ut aktierna. Så vi kunde inte göra det samma dag och då hade kursen sjunkit ytterligare.
Ingen är nöjd med -70 % - men i det här fallet behöver man definidera -70 % från vad? Jag gissar att ovan avses från toppen. Det är ju sådant här som gör att missförstånd uppstår.
Jag kan ta mig själv, jag investerade ca 1 MSEK i första rundan, den var värd ca 8 MSEK på toppen och sedan sjönk den tillbaka till lite mer än 1 MSEK. Ja, det är ju en förlust som följer Storskogens -80 % nedgång från toppen. Men både vinsten på flera miljoner innan 31 december och förlusten efter 31 december är ju teoretisk. Ingen aktieägare (alltså det gällde alla, inte bara WOBF) som ägde aktier innan notering kunde sälja på grund av lockup förrän i april 2022.
Nej.
Sidnot: men en fundering, om jag skulle fått, skulle det inte varit ok? Det är ju så alla corp-firmor, Carnegie, Coeli och alla andra tjänade pengar på att sälja och mäkla Storskogen till oss. Det är ju inte som att de jobbade gratis. Det är dessutom bisarra summor, jag har avräkningsnotor på 6 siffriga belopp.
Allvarligt talat, vad är detta för konspirationsteorier?
De som gick med i aktiebolaget VOBF var ju inte direkt småsparare. Jag själv, som ändå har en hyfsad stark ekonomi tyckte risken var för stor i förhållande till min totala ekonomi. Ingen småsparare har blivit lurad! Dessutom, om har man sålt efter lockup misstänker jag att de flesta deltagare gått plus.
Vad gäller rekommendationerna att teckna IPOn så gick det ju också bra. De som tecknade och sålde direkt gick plus minus noll. De som hade is i magen och väntade ett tag gjorde en bra affär. Och Allvarligt talat, de som har hängt med på nedgången får väl ta ansvar för sina egna beslut.
Ja, så är det verkligen. Det har varit en kunskapsresa framförallt kring svensk bolagsjuridik hands on. Framförallt många saker som inte är normala ens för många emissionsinstitut och banker - som t.ex. att dela ut aktier i ett annat bolag som utdelning, få in onoterade aktier i en kapitalförsäkring och så vidare. Finns många historier att berätta här som t.ex. när en aktör fick höra vad vi gjort, ringde och ville ha hjälp.
På Patreon har vi haft många diskussioner på ämnet för folk vill göra det här mer, och jag är genuint inte sugen. Det är mycket jobb, mycket ansvar och det värsta ingen kontroll över utfallet eftersom det ligger helt och hållet på det underliggande bolaget. Därav mitt rant i avsnitt 277, inte ens detta var “svaret”. Ja, det är kul att ha hittat en investering innan t.ex. AMF, kända investerare, fondbolag etc. Det är kul att hänga i den fina salongen, det har varit en sjuk emotionell resa där många av oss tog ut segern i förskott där i januari till tummetotten det blev i slutet.
Det är lite som historien om haren och sköldpaddan. Normalt är jag sköldpaddan. Nu provade jag vara haren. De första skutten till 31 december var riktigt bra, då låg man långt före sköldpaddan. Men guess what, sedan kom skuttet rakt ut i snårskogen. Gissa vad som hände sedan? sköldpaddan kom ikapp och gick förbi. Känner vi igen det?
We live and we learn.
Förhoppningsvis skall sägas.
Tyvärr verkar vi ofta, efter att tillräckligt med tid har passerat, falla tillbaka i liknande hjulspår som tidigare.
Där man tror att det är annorlunda “just denna gången”, men objektivt är det inte det.
Så vi får alla kriga på, fortsätta månadsspara med hög sparkvot i billiga indexfonder, och förhoppningsvis kan vi om flera decennier nå våra mål.
Måste säga att detta är bland det märkligaste jag har varit med om.
Under alla mina år som journalist har jag aldrig tidigare blivit hänvisad till någons stora följarskara för att svara på frågor. Jag vill nog hävda att det hela hade varit enklare över telefon. Många frågor kvarstår…
Du kommer inte få läsa innan publicering. Det är helt enkelt vår policy. Men pingar dig när texten är ute.
Du har dessutom fått svar på andra frågor från både Marc och Jesper. Helt ärligt vet jag inte vad jag hade kunnat göra annorlunda än att exkludera min community från konversationen, men det vill jag inte eftersom den är viktig för mig och det är dem jag känner ett ansvar mot.
Vänliga hälsningar,
Jan
Dessförinnan hade jag mejlat honom (dvs det som han svarade på):
Jag tror du kan hitta svar på dina mejlade frågor i denna tråden imorgon. Inväntar lite feedback från fler forumläsare innan jag är helt nöjd med svaret.
Han gillar uppenbarligen inte att du gjorde hans jobb svårare. Han vill kontrollera naritivet och du gjorde det betydligt svårare för honom plus 1 till dig.
Vill förtydliga för denna journalist som förmodligen läser detta att jag ej investerat i storskogen. Jag är inte del av en sekt och jag inte känner Jan på annat sätt än hans pod.
Har visserligen aldrig blivit intervjuad av Affärsvärlden men flertal andra tidningar. Aldrig stött på detta. Journalisterna har självmant skickat artiklarna och bett mig korrekturläsa.