Affärsvärldens frågor om mig, Storskogen och saminvesteringen några av oss gjorde

Nu är artikeln ute:

5 gillningar

Detta är även min erfarenhet. Varenda gång har journalisterna självmant bett mig korrekturläsa innan publicering. Dock aldrig fått frågor från Affärsvärlden.

3 gillningar

Långt ifrån vad jag förväntade mig givet historiken och hur frågorna ställdes.

Sakligt och enkelt.

10 gillningar

Ja, måste faktiskt hålla med om det. Skrev faktiskt så här till honom:

Äras ska den som äras bör. Det finns ett par saker jag hade skrivit annorlunda, men vid en första genomläsning tycker jag att du har fått rätt på det mesta. Ska läsa det i lugn och ro när jag inte sitter i bilen och ska köra dottern till basketträning. Inte ofta jag säger det, men bra jobbat. Tack.

Hälsningar,
Jan

11 gillningar

Faktiskt mycket bra trodde dom fiska efter något helt annat. Snyggt jobbat

Mvh
Fredrik

1 gillning

Äsch!

Vi har ju alla upplevt de där gångerna vi läser en journalistisk text om ett ämne vi behärskar väl och insett att journalisten i fråga inte kan någonting om ämnet och inte bara utelämnar information utan far med faktafel.

Lägg därtill alla anekdotiska påståenden vi har konfronterats med om när journalister inte återger konversationer korrekt eller liknande.

Det är då inte konstigt att man direkt berättar om kontakten och därtill vänder sig till den gemenskap man spenderar mycket tid eller som i det här fallet baserar sin näringsverksamhet på.

Jag förstår att Jedeur-Palmgren tycker att det är märkligt och jobbigt men det manar till eftertanke - vad i mitt skrå får personer att inte direkt tacka ja till intervjuer i enlighet med de krav jag som journalist har?

4 gillningar

Mycket saklig artikel!

1 gillning

Nu kan ni förhoppningsvis fira 1’a advent med lite mindre oro hängande över er.

4 gillningar

På mejlfrågor hänvisar han dock till sitt forum där medlemmarna tillsammans jobbar fram olika svar på Affärsvärldens frågor.

Vilken formulering. Som om ni alla sitter och knepar ihop ett icke-svar för att dölja något :joy:

6 gillningar

Grattis! Kändes som att orosmolnet om en negativ artikel blåste över snabbt. Sen är det alltid formuleringar som skaver lite och som man själv hade velat var lite annorlunda.

Så ta nu välförtjänt helg och fokusera på annat :smiley:

4 gillningar

Såg artikeln precis…
Förstår inte vad poängen var?!
Är detta något unikt koncept dom måste uppmärksamma? Eller reklamsamarbete? :grin:

5 gillningar

Det är annars vanligt att man får läsa delarna av texten där man själv är med, men naturligtvis inte kan kräva att det görs ändringar. Många seriösa journalister jobbar efter den modellen.

Helt okej reklam.

Haha… Ja man kan ju undra! :smiley: “Aktier går både upp och ner, även när man saminvesterar.” Roll credits

2 gillningar

Och nu lärde vi oss att inte ge bort makten över våra känslor till sådant vi ändå inte kan påverka. Han hade kunnat skriva vad som helst och nu blev det inte värsta scenariot. Oro och stress helt i onödan.

Känner man innerst inne att man har varit rak och hederlig ska man inte låta extern smörja kontrollera ens känslor.

2 gillningar

Nej, men man kan rätta missförstånd. “Det var inte en sjuk sköterska, utan en sjuksköterska som jobbade på kliniken.”

1 gillning

Nu kan man stänga den här tråden i lugn och ro och ta helgen :grin::partying_face::rose: . ? Vi fortsätter snacket om globala indexfonder istället :joy:

6 gillningar

The power of hindsight :wink:

2 gillningar

Även att jag är lite hangaround på forumet måste jag hålla med om att det är lite märkligt att hänvisa till diskussionen här. Å andra sidan är det oerhört transparent. Märkligt kanske inte bara behöver vara dåligt?

1 gillning

Jag fattar att det kan vara ovant och det är kanske dåligt, men det får ni hjälpa mig med att utvärdera.

Min tanke med det var att 1) vara transparent, 2) ge communityn en möjlighet att ställa frågor till mig, 3) att hjälpas åt och försöka få ut en bild med mer nyanser, 4) fler tänker bättre än en. Särskilt i denna frågan där det faktiskt var som så att delar av communityn var direkt inblandad.

Nu ska Max ha credd för att ha skrivit en faktamässigt till stor del korrekt artikel. Det är tyvärr ovanligt bland vanliga journalister. :roll_eyes: Problemet är ju ofta att media sällan tillåter en komplex berättelse med nyanser. Det ska vara enkelt och lättaptitligt.

Vidare är ni i RT-communityn viktiga för mig. Jag ser det lite som en relation. Jag får förtroende av er och mitt sätt att försöka återgälda det är genom att försöka vara transparent och tydlig. Sedan kommer jag i perioder lyckas och i andra misslyckas. Det är i alla fall min tolkning att det uppskattas från den feedbacken jag brukar få från er.

I styrelser brukar jag alltid säga till VD att jag hatar överraskningar och att jag vill ha dåliga nyheter direkt utan skönmålningar. Eftersom jag (felaktigt i efterhand) utgick från att det skulle vara en dålig artikel, så tänkte jag att informera er om det direkt. Då slipper ni få det som en överraskning från tredje part, kan vara med och ställa frågor i förväg och förtroendet förhoppningsvis bevaras.

Men jag kan som sagt ha fel och jag är öppen för feedback.

7 gillningar