VQM är min egna strategi, står för Value, Quality, Momentum, så den kommer du inte hitta. Jag rekommenderar inte att endast titta på OMXS30, då det är bland dem största och mest analyserade bolagen på börsen. Svårt att hitta en edge där, troligen är dem väldigt väl prissatta jämfört med om du rör dig nedåt i listorna.
Det är tyvärr inte riktigt så enkelt, jag kan inte pracka på dig en strategi, det är något du måste hitta om du ska lyckas. Men om du beskriver den typ av bolag, i breda drag, som du söker, så kan jag nog guida dig lite. Generellt skulle jag dela upp det i:
Värde: Bolag som är lågt värderade i förhållande till fundamenta
Lönsamhet: Bolag som har höga marginaler och hög avkastning på investerat kapital
Momentum: Bolag med god pristrend
Skulle jag börja enkelt, så skulle jag utgå från alla dessa tre.
Jag skulle ta hem följande data för alla bolag (INTE bara large-cap/OMXS30):
- EV/EBIT
- P/FCF
- Direktavkastning
- Bruttomarginal
- Piotroski’s F-score
- Momentum (prisuppgång) R12m
Jag skulle börja med att ta bort alla bolag med negativt EV/EBIT och negativt P/FCF.
Sen skulle jag ranka bolag på EV/EBIT, P/FCF (där lägsta är bäst) och bruttomarginal, Direktavkastning (där högst är bäst. Sen skulle jag ta bort dem 70% med lägst ranking. Efter det, ta bort alla kvarvarande med F-score på 5 och under. Kvarvarande bolag sorterar du på momentum, och köper dem bästa.
Håll i 1 år, sedan upprepar du processen.
Tycker du kan köpa topp 4-5 bolag varje kvartal, så ombalanserar du 1/4e del av portföljen i taget. Så dem du köper Q1 Y1, säljer du i Q1 Y2. Dem du köper Q2 Y2, säljer du i Q2 Y2 osv osv.
Detta eliminerar otur (men även tur) avseende tajming under året.