Vi vill få in biinkomster från uthyrning (många kranar ger många droppar!) och vi hyr ut via booking. Antar att många tänker som oss här och jag vill bara tipsa er om den här youtubekanalen.
Ovanligt med en svensk youtuber som tar upp konkreta grejer, problem, prisstrategi och tips kring sånt som har med uthyrningen att göra. Och som passar för vår marknad.
Tycker man hör om fruktansvärda hyresgäster var och varannan vecka som förstör och vägrar betala hyra etc. Hade varit intressant att veta hur stort problemet är.
Det har aldrig varit något problem för oss. Tror det är ett överdrivet problem/oro som inte har så mycket grund i verkligheten. Kanske kommer tups om det ocksåbi videorna.
Jag har hyrt ut rum via Airbnb, alltså när jag samtidigt bott hemma. Det var väl inte helt hundra. Just gällande hyresbetalning hade vi inga problem men variationerna i beteende var annars stora. Det var tydligt att gästerna ofta inte hade funderat alls på vad det var de faktiskt hyrt.
Det vi hyrde ut var ett sovrum med delat kök och badrum. Det var tänkt för någon som mest behövde en plats att sova och inget mer. I praktiken kom alla möjliga par med varierande situationer och förväntningar. Några hade tydliga problem i sin relation och borde naturligtvis ha hyrt helt ett eget boende. Några andra hade förväntningar på att det skulle fungera som på ett hotell. Hur man kan förvänta sig det när boendet kostar 1/3 av kostnaden för ett normalt hotellrum överstiger mitt förstånd.
En lärdom av ovanstående är att det är bättre att lägga sig högre i pris. När man är extremt billig riskerar man att dra till sig alla möjliga totala idioter som över huvud taget inte gjort någon normal analys av vad för sorts boende de rent faktiskt behöver.
Uthyrning är ett deltidsjobb som kräver klok förberedelse samt att man räknar på att lite då och då är mer struligt.
Att minimera skada på förväg genom t.ex. madrassskydd, fast montering av tv, bortflytt av onödiga föremål, utvärdera om försäkring på lösegendom är lönt. Också att ha en bra rutin för kontroll och hygien mellan gäster etc. Tydlig info till gästen är också smart.
Har man t.ex. airbnb kan man också begränsa uthyrning till gäster med bra bedömningar från andra värdar.
Precis, det är mycket att tänka på och många smarta saker man kan göra för att göra det enklare och smidigare men som man kanske inte tänker på själv (måste ju inte uppfinna hjulet på nytt, så att säga) Därför det var så kul att hitta den här youtube-kanalen där mycket av detta tas upp. Jag fick i varje fall många bra tips genom att kolla igenom. (Det här med hur man gör med lakan och handdukar tex)
Vi funderar på att flytta till vår fjällstuga, som vi idag hyr ut när vi inte är där själva, när vi når FIRE. Den är rätt lätt att hyra ut via förmedling under t ex sportlovsveckorna då vi ändå inte vill vara där och trängas och kan resa utomlands istället. Intäkten från uthyrningen blir typ skattefri och samtidigt ett skydd mot inflation eftersom långvarig inflation vad jag förstår är det största hotet vid FIRE.
Hur ser avkastningen på uthyrning ut jämfört med passivt ägande av indexfonder med 7% årlig avkastning?
Tänker att (avkastning på eget kapital - 7% av eget kapital) ger värdet av uthyrningen. Den summan behöver sedan delas med antalet timmar man lägger i arbete.
Jag har också funderat på uthyrning men är rädd att det blir ett arbete med dålig timpenning i jämförelse med att ha pengarna på börsen.
För vår del så täcker uthyrningen kostnaderna kopplade till vår fjällstuga för tillfället, plus att vi är där ”gratis” ganska mycket. Utan värdeökning är det nog sämre än indexfonder. Dock har den hittills ökat ca 30% på fyra år men det är inget jag skulle räkna med. Intäkterna har dessutom varierat ganska mycket under de fyra år vi hyrt ut, men det har ju varit fyra ganska turbulenta år…
Men när vi når FIRE och siktar på att bo där så hyr vi ju bara ut den när den ändå står tom (och vi är utomlands). Jag tror hyresintäkterna för 5-6 veckors uthyrning efter skatt och provision hamnar runt 60-70 000. Utmaningen är väl känslan att hyra ut huset man då kommer bo permanent i men i och med att vi redan nu hyr ut den så tror jag det kommer gå bra.
Deltidsjobb är väl att ta i. Men de första 5-10 uthyrningarna lär man sig en del på och kan förfina upplägget. Alla detaljer för hur det ska funka är svåra att läsa sig till.
För övrigt håller jag med om att det bästa är att lägga sig i en högre prisklass och ha kvaliteten därefter. Sedan enbart välja hyresgäster med höga betyg, inte någon ny utan betyg.