Alternativinvestering i Viner

Hej!

Jag har suttit senaste kvällarna och kikat runt efter lite intressanta alternativa investeringar, dels för diversifering, dels för erfarenhet, och dels för att ha något som bevarar värdet och kan agera krigskassa under en krasch/björnmarknad. Hittat ett danskt bolag, RareWine Invest.

Från vad jag kan se så erbjuds man att investera i en korg av olika viner som en portföljförvaltare sätter ihop. Enligt deras hemsida ligger förvaltningsavgiften på låga 0.7% (lågt för att vara så nichat).

Är det någon här som har erfarenhet av RareWine? Fördelar, nackdelar?
Från vad jag kan se ännu:

Fördelar:
+Ett tillgångsslag som är i princip okorrelerat med aktiemarkaden
+Låg avgift
+Relativt tät uppdatering av portföljvärdet (varje kvartal)

Nackdelar:
-Likviditet (är osäker på denna punkt, men antar att det ska hittas en köpare på marknaden, och att det ej är möjligt att sälja tillbaka till ex. RareWine)
-Inte jättemycket forskning kring detta (hittat en artikel av Masset & Henderson, dock publicerad i Journal of Wine economics, knappast en välkänd finansjournal)
-Inget “intrinsic Value”, dvs till skillnad från Aktier & räntebärande värdepapper finns inget förväntat kassaflöde annat än försäljningen. Har lite svårt med detta, vilket gör att jag har ytterst lite investerat i Guld, Silver & Kryptovaluta (totalt 5% av min portfölj).

Hoppas det är någon här inne som vet mer än jag, och kanske kan dela lite praktisk erfarenhet, kring bla beskattningen av vinsten från försäljning etc.

Wine as an alternative asset class
Länk till RareWineInvest

Med Vänliga Hälsningar,
André Granström

Det bygger ju helt och hållet på en förhoppning om att priserna ska stiga? Kolla in min tråd om investering i andras livförsäkringar istället om du är intresserad av okorrelerade investeringar.

1 gillning

Om du har ett intresse för viner så kan det vara en kul grej. Jag har kompisar som följer dem men köper vinerna själva. Systembolaget säljer ibland 100-lappar för långt mindre än 100 kr om man har kunskapen. Men som allt annat kräver det tid, engagemang och att man gillar problemen som investeringen för med sig. :slightly_smiling_face::wine_glass:

Intressant! Ja det med systembolaget har man haft turen att vara med om förut, var en dem få (1 av 48) som 2018 hade turen att få tag i en flaska whisky för 2895kr, som kunde säljas vidare för 44 500kr veckan efter. Hade dock varken engagemang eller kunskap, det var bara tur efter tips från en kompis.

Osäker på om det är värt att engagera sig i, lockelsen med just RareWine var väl att ta rygg på en förvaltare, samt en ökad likviditet genom deras tillgång till dem gamla vinbörserna (handlas fortfarande i stor utsträckning över telefon från vad jag hört). Att överlåta 0,7% om året skulle vara en “besparing”, då tiden jag skulle få lägga ner för att lära mig, hitta flaskor, åka till systembolag, förvara vinet, och sedan hitta en säljare kostar tid, pengar och energi :slight_smile:

1 gillning

Tycker detta känns som en kul investering för lekhinken, kan ju t.ex. vara kul att gå ihop ett kompisgäng. Nackdelen är väl dock att man inte kan förvara de på ett ISK. :roll_eyes:

Hur skiljer sig detta från https://www.vinovest.co/ som diskuterats förut här på forumet?

1 gillning

Jag lyssnade på en intressant podd från “Kapitalet” där Jan Guillou berättade om sin vinkällare. https://kapitalet.se/2020/09/21/vinstjakten/

Intressant enligt mig. Han byggde upp sin vinkällare genom att köpa billiga/prisvärda viner. De vinerna har blivit dyra nu. Han tycker det är trevligt att ta fram en flaska som han köpt billigt och bjuda goda vänner på. En gång fick han inbrott av vinkällarliganoch blev bestulen på mer en låda vin. Bordeaux, cheval blanc 1982. Inköpt för 800 kr flaskan. Ett paradvin. Marknadspris 13500 kr. Fick hela beloppet från försäkringen, men klarade inte av det psykologiskt att köpa in samma vin för 13500kr flaskan. Inte anständigt att betala så mycket.

1 gillning

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Investera i whiskey

Jag blev också nyfiken på RareWine Invest efter ett föredrag med dem. De verkar veta vad de gör och har gjort det framgångsrikt ett tag nu. Jag är fortsatt intresserad om jag kan finna belägg på att det är en så pass lågriskinvestering som de påstår och har den uvecklingen som de påstår (8% årligen i genomsnitt). För kostnaderna är mycket mer än 0,7%/år tyvärr. De 0,7%/år är bara kopplade till förvaringen hos dem i den skattefria zonen. På det kommer försäljningsavgift.

Scenario 1: Du köper flaskan och förvarar den hos dem (0,7%/år), plockar hem flaskan och säljer den privat. Det gör att du får lägga på moms på 25%.

Scenario 2: Du köper flaskan och förvarar den hos dem (0,7%/år), säljer via deras service (5-10% avgift på försäljningen).

Sen kommer det ju vinstskatt på detta, tråkigt nog.

Efter den där historien med Rudy Kurniawan (se mycket sevärd dokumentär på Netflix) så känns vin som investering lite tveksamt. Däremot att dricka, ja tack, det är ju ändå fredag.:wine_glass::wine_glass:

2 gillningar