Hittade precis den här datan från amerikanska AAII Sentiment Survey, där de amerikanska positiva småsparare är i majoritet för första gången på 44 veckor om börsens utveckling de kommande 6 månaderna.
Historiskt i USA (åtminstone) är det väl inte helt ovanligt att börsen just går upp när det närmar sig att FED slutar höja räntan och det fortfarande inte blivit lågkonjunktur (vilket ju nästan alltid sker i räntehöjning, lite hela syftet). Den fasen vi är i nu.
Från det FED däremot slutat höja räntan så lär börsen gå ner i snitt med 25% eftersom man går in i en ränte-inducerad lågkonjunktur. Börs ner pga lägre företagsvinster.
Sen är det ju inte tillräckligt många räntehöjningsperioder vi gått igenom senaste 50 åren för att ha någon som helst statistik signifikans. Perioden då vi haft en centralbanks styrd marknad.
Blir spännande att se om FED verkligen får till en (unik) ”soft landing” i hög inflationsmiljö. Börsen och småsparare verkar tro på det. Själv är jag agnostisk
Det borde varit nedgång redan, men så länge småspararna har kapital att pumpa in pengar på börsen i sina favoritaktier som Tesla och meme stocks, så kan väl börsen stiga i all evighet även om underliggande företag håller på att dö döden i det höga ränteläget.
(Näh jag är inte bitter )
Uppenbart har inte räntehöjningarna börjat påverka småsparna själva då de verkar ha gott om cash än så länge.
Oftast träffar jag dåligt och tajmar omedvetet fel. Tappar i avkastning istället gemfört med global index. Då är det mycket billigare ha det i Storebrand Global all countries och sitta still i båten. Bara i år lyckades jag tappa 4-5% ! Ppm och TP sitter jag still i båten efter regelboken och då går det utmärkt bra.