Amortera löpande eller allt vid ett tillfälle

Jag har bestämt mig för att om två år (juni 2024),när min fasta ränta (1,53 %) på hela mitt bolån (ca 1,2 miljoner) löper ut vill jag betala av minst halva lånet eller kanske hela. Husets värde var ca 2,2 miljoner 2021 när jag köpte ut min exmake.

Jag hade ca 1,2 miljoner på Lysa och i aktier och fonder men är väl just nu ca 1 miljon Max och dessa får bara vara kvar. Vill sluta se eländet just nu.

Jag kan spara 20 000kr / månad och har pausat allt månadssparande i Lysa m.m då min risk blev för hög och buffert för liten.

Jag lägger således in 20 000kr/ månad till Lunar till min amortering 2024 och har idag fått ihop 125 000kr och imorgon åker det in ytterligare 20 000kr.

Jag bor ensam med två barn och har en god ekonomi men vill känna mig mindre orolig, friare och då även gladare genom att istället inte ha lån. Jag värderar alltså det emotionella högre än det faktiska här då jag vet att börsen på sikt levererar mer än min ränta på 1,53%.

Vad hade ni gjort? Amorterat 20 000kr i månaden eller avvaktat och haft det på Lunar? Det jag tänker är om världsläget vänder kan jag kanske få in dem en kort tid i något safe card, längre fram… men där kommer ju fakta in ”pengar som skall användas inom 2 år ska ej vara på börsen”. Det är bara så frestande när det jag skulle va nöjd med är ca 3% och det gör ju många av mina aktier på en dag men svårt att tajma. Viktigt att tillägga är att min bank inte ger mig straffavgift om jag amorterar i förväg då min fasta ränta är så låg i jämförelse. Men vad blir den i juni 2024?

Vore tacksam för er input. Om ni tycker jag ska betala in 2024, Ska jag byta Lunar mot klarna och låsa in pengarna men då är det väl bättre att amortera 20 000kr / månad ? Så förvirrad.

Alltid svårt att ge råd men jag hade amorterat varje månad. Frid i sinnet är värt mer än eventuellt fler procent i avkastning. Med lågt eller inga bostadslån sitter du tryggt i din bostad oavsett vad som händer. Speciellt viktigt när du har barn att ta hänsyn till.

2 gillningar

Jag amorterar en del och sparar en del.
Jag lägger vikten på amortering för det känns bra för mig.

1 gillning

Får du amortera flera gånger löpande trots att du har låst din lån?

När jag pratade med min bank så fick jag enbart två stycken “gratisamorteringar” sedan kunde jag inte göra mer, så jag sparar istället till en större summa och gör ett par mindre inbetalningar.

Hade dock gärna gjort som dig, tyvärr hade jag inte den möjligheten. Har SBAB. Vilken bank har du?

Exakt min tanke också. Så kör med lysa eller bankkonto och kolla upp vad banken säger. När jag betalade av mitt passade jag på att släcka delar eller hela i samband med omförhandling.

Var också beredd på att ränteprut är svårare när de fattar vad din ambition är.

Du kan spara bundet på sparkonto i 2 år till 2,0% ränta hos Borgo.

Oj får du inte? Inte ens nu? Jag har Nordea. Fråga igen nu, min bank sa att eftersom min fasta ränta är lägre nu än den andra så gick det. Alltså annars hade jag ju inte fått det.

Ja precis, det är samma för mig. Jag får amortera men bara vid en gång per lån (har två lån på ungefär 600tkr vardera).

Men det är säkert olika från bank till bank :slight_smile: