Som ett historiskt snitt (ej nödvändigtvis de senaste 10 åren) är väl det inte orimliga siffror, där vi har en riskpremie på ungefär 2-3 procent mellan de olika “trappstegen”?
Min poäng i avsnittet som kanske inte var tydlig nog - är att om räntan ökar så förskjuts hela trappan uppåt.
(För om vi skulle ta bara de senaste 10 åren, då ligger ju t.ex. LF Global på 14,5% och SEB Sverige Indexnära på 10.0%.)
Det här upplever jag klurigare. Det som jag upplever som ett problem - och varför jag valde att särskilja det - är att det skiljer så pass mycket i den förväntade avkastningen mellan USA / Globalt och Sverige. Om jag ska göra ett investeringscase, så ja, då upplever jag att man måste ta sig en funderare på det här för de kommande 10 åren.
För att lägga alla pengarna i en global indexfond och de kommande 10 åren förvänta sig ett bättre utfall på det än räntan just nu - det upplever jag just nu som hugget som stucket. Att ta samma bet på en bred svensk indexfond upplever jag som bättre odds.
Någon annan får gärna kommentera om jag är ute och reser här. Ping t.ex. @Andre_Granstrom / @Nightowl m.fl.
Sedan - på det mer teoretiska planet - så är det ju svårt att definiera “marknadstajming”. Ja, du har helt rätt i att jag avråder från att t.ex. sitta utanför marknaden och vänta, jag avråder också från att försöka tajma svängningar.
Men här kanske jag säger emot mig själv, men likväl om jag sitter i en börskrasch där raset är ett faktum, ja, då försökte jag t.ex. 2020 att investera mer. Är det en sorts marknadstajming? Säkert utifrån ett perspektiv, men inte ur ett annat. På samma sätt upplever jag det nu, om den svenska börsen är så pass mycket lägre värderad än den globala - är det inte då bäst odds att tilta mot den? Jag upplever det.
Men då kommer vi till nästa steg, positionsstorlek. Är jag så övertygad att jag flyttar hela mitt kapital mot Stockholmsbörsen? Nej. För jag kan ju ha fel. Så i mitt liv har jag dragit gränsen: “befintligt sparande hos LYSA får ligga kvar utan förändring” men i t.ex. nytt sparande i TJP och min portfölj utanför LYSA (mindre än LYSA totalt sett), då har jag tagit ett 10 års bet på min tro att oddsen är bättre för Sverige än globalt. Och - jag klarar av att hantera risken att ha fel.
Jag försöker undvika att vara fundamentalistisk, typ att om omvärlden förändras så måste jag ju uppdatera kartan. Jag kan ju inte hålla fast vid “men kartan säger…”… Typ, don’t argue with reality.
Ser som sagt fram emot era kommentarer. Det var just en sådanhär diskussion som jag önskade, så tack för den.