Amortering

Hej

Detta kanske börjar bli tjatigt men vad jag har förstått så är det inte någon ide att amortera om lånegraden är 50% utan då är det bättre att investera. Men i mitt fall var tanken att ge bort huset i arv till mitt barn eftersom jag själv har fått ärva det. Då är det väl ändå bättre att inte ha någon skuld kvar när det är dax? Säg om 20-30 år. Sen om han vill sälja det så är det ju upp till honom.

Med vänlig hälsning Ulrika

Skulden följer ju fastigheten, så det är ingen risk att du sitter kvar med ett lån även om fastigheten är borta. Vill hen ha fastigheten så får hen helt sonika ta lånet också.

Njut av livet. Finner du det betungande att amortera mycket, så ha bara en symbolisk amortering om skuldsättningsgraden är under 50 procent. Ditt barn kommer säkert att klara sig bra ändå, även om fastigheten har en viss belåning.

När dagen kommer, så skriv gärna i gåvobrevet att fastigheten skall vara Enskild egendom.

Är det viktigt för dig att ge så bra förutsättningar som möjligt för ditt barn att kunna behålla huset så är det ju bra att kunna ge det i arv utan några skulder. Men det verkar ju inte vara fallet eftersom du skriver att han kan sälja om han inte vill ha huset.