Andel home bias

Finns det någon forskning som stödjer hur många procent home bias man ska ha i sin aktie eller fondportfölj?

Det finns mycket forskning som säger att det är bäst att inte ha någon home bias överhuvudtaget. Sedan finns det många som har argumenterat väldigt övertygande om att det kan vara bra att ha ca 20% Sverige ändå. Och det är kanske inte så dumt, eftersom de flesta har nog betydligt mer än så.

Hej.

Hur viktig är förskning och vad den säger? Om man ska gå efter historik som är jätte intressant skulle man lika väl ha 100% Seb Sverige indexfond. Riktigt bra bred fond stora.mellan stora.småbolag. 100% Sverige men det funkar riktigt bra långsiktigt. 0.26% avg. Har själv allt i global index men vi förlårar mycket pengar för lite extra global spridning. Speciellt 15% i källskatt på utdelningar. Det blir mycket pengar långsiktigt. Förskningen kan inte se i framtiden. Viktigast av allt är att vara långsiktig och spara månadsvis ochså mycket som möjligt i aktie index.

Mvh.jack

Jag håller med dig - forskningar kan inte se i framtiden.

Mitt staradsvar. Du får lön, barnbidrag och pension i SEK. Då är det väl högst rimligt att ha en stor del av sparandet i SEK för att undvika valutarisk.

Visst, på lång sikt jämnar valutariskerna ut sig. Men har du otur när det är dags att börja lyfta på ditt sparande, så är det inte så roligt att ha det mesta i USD och Euro.

Nestor, jag uppskattar verkligen dina svar/kommentarer som jag läst här på forumet. Det är ingen tvekan om att du kan mycket om privatekonomi.

Jag är väldigt nyfiken på hur du sparar, är det något du skulle vilja gå in på vore jag tacksam. Kanske har du redan gjort det i någon annan tråd här på forumet men hittar inget.

Valutarisk har man även i Sverigesindex då majoriteten av stora Svenska bolag är export beroende och säljer i alla möjliga valutor. Det är bara att man inte märker det på samma sätt. Största vinsten att man får 100% utdelningar skattefritt i fonden tillbaks om man kör Sveriges index. Jag lutar också åt det flytta allt till Sverigesindex. Annars håller jag med dig Nestor att man klarar sig riktigt bra att ha sparandet i Sveriges bred indexfond eller Spiltan aktiefond investement.

Mvh.jack

Om man i en global indexfond fick tillbaks alla utdelningar skattefritt hur mycket högre skulle då bli vinsten, procentuellt?