I min passiva hink har jag en portfölj bestående av globala index fonder samt WisdomTree Physical Silver, frågan är:
Hur stor position bör silver-ETF:en ta i portföljen? Och varför?
Har hittills haft 20% men funderar på att sänka till 10%.
Har själv ingen åsikt om hur mycket silver man “bör” ha i sin portfölj, vill du ha den som en hedge mot aktiemarknaden?
Har du även guld i din portfölj?
Hej! Det låter oerhört mycket med 20% silver. Inte ens en gold bug som Peter Schiff rekommenderar så mycket. Han pratar om en allokering på 10-20% i ädelmetaller varav 1/3-del silver.
Har i dagsläget en 60/40-portfölj där 40% är guld med fysisk backning. Därefter så är det min passiva hink med 80/20 med 20% silver.
Det jag är rädd för med enbart 10% silver är om aktiemarkanden backar 40-50%, så måste silver andelen göra flera flera hundra procent för att kunna väga upp det. Tänker jag rätt här eller borde jag tänka om?
Om jag har förstått det rätt så är silver inte negativt korrelerad med aktiemarknaden, utan snarare ganska okorrelerad, så oavsett vilken riktning aktiemarknaden går i så kan silver både gå upp och ned. Mycket viktigt att komma ihåg.
Svår fråga jag testade att simulera olika typer av fördelningar mellan guld och aktier. Mellan 1972 och 2020 så hade 70% aktier och 30% guld gett bäst avkastning möjligen skulle man kunna lägga till 5 % silver i den.