Hej,
Har andelar i en travhäst som tävlar. Köpte andelar i den för 1 år sen som privatperson. Ca 15000kr och betalar varje månad löpande ca 2000kr.
Bör jag få in den i min enskilda firma eller starta ett AB? Finns det fördelar?
Hej,
Har andelar i en travhäst som tävlar. Köpte andelar i den för 1 år sen som privatperson. Ca 15000kr och betalar varje månad löpande ca 2000kr.
Bör jag få in den i min enskilda firma eller starta ett AB? Finns det fördelar?
Kära nån. Jag började leta efter information och hamnade ganska snart långt ner i ett av Skatteverkets djupaste kaninhål. En promemoria från 2009 med rubriken Hästverksamhet och gränsdragningen mellan hobby (tjänst) och näringsverksamhet.
Det första du behöver klura på är väl om det här är hobby eller näringsverksamhet tänker jag.
Den andra frågan jag ställer mig själv (å dina vägnar) är ju om du uppfyller självständighetskravet.
Även frågan om egentligt vinstsyfte föreligger är svårbedömt eftersom intäkterna helt kan utebli eller inte nå över nivån för hobby…
Saknas egentligt vinstsyfte beskattas verksamheten som hobby även om den årligen ger visst överskott.10
Om du försöker flytta in andelarna i ett AB så verkar promemorian vara skapligt tydlig:
3.7 Verksamhet som bedrivs i aktiebolag
När det gäller juridiska personer räknas inkomster och utgifter p.g.a. innehav av tillgångar alltid till inkomstslaget näringsverksamhet enligt 13 kap. 2 § IL.
Det bör utredas om en av aktiebolaget bedriven “hobbyverksamhet” bedrivs för aktiebolagets ägares eller denne närståendes räkning. Aktiebolagets utgifter för “hobbyverksamheten” ska, om så är fallet, anses vara en privat levnadskostnad för ägaren. Ägaren beskattas för förmånen som lön enligt 11 kap. 1 § IL. Företaget medges avdrag för lönekostnaden.15
Jag är inte sakkunnig så läs själv igenom materialet och ta kontakt med SKV för rådgivning. Deras servicenivå är generellt hög.
Föreslår att du kontaktar Mats Norberg på Mats Norberg AB. Han är den som för sportens räkning drivit många frågor mot SKV gällande beskattning av tävlingsverksamhet. Han är ”facit” i denna typ av frågor.