Ändra fram ochh tillbaka mellan andelen aktier och räntor, risker?

Hej! Under coronakrisen fick jag nys om att våga öka andelen aktier i mina hinkar och samtidigt minska andelen räntor, vilket jag gjorde. Nu vill jag ändra tillbaka till mindre riskfyllda hinkar (som jag hade innan corona samt som följer 4 hinkars-proncipen). Dock har lite oro/undran kommit om det finns några risker eller för- och nackdelar att ändra om i andelarna aktier och fonder. Kan man göra detta fram och tillbaka utan att det blir några följder av vikt? Är det något man bör veta innan man gör detta?

Som ett ex. ändrade jag från 90% aktier och 10% räntor till 100%aktier och 0% räntor samt ändring från 60% aktier och 40% räntor till 90% aktier och 10% räntor.

Mvh Linnéa

När du ökar andelen aktier så ökar du risken. Helt plötsligt sitter du med en portfölj som har en helt annan risk än vad du tänkt från början. Gör det inte till en vana att försöka tajma marknaden, speciellt inte när du inte helt förstår effekterna.

Säg att du ökar andelen aktier för att du hört att börsen ska gå uppåt. Men så sjunker börsen istället. Då åker du snabbare neråt än vad du tänkt från början. När börsen sjunkit får du kalla fötter och ändrar tillbaka fördelningen till den ursprungliga. Då hänger du inte med på återhämtningen när den kommer. Snabbt ner och långsamt upp ger sämre utveckling än om du följt din tänkta plan.

Ibland kan det hända att du lyckas pricka in rätt tillfälle. Då åker du snabbt upp och långsamt ner, men jag avråder dig från att försöka använda en sån taktik mer än i lekhinken. Annars lär det sluta illa.

Grattis Linnea till att du gjorde det du gjorde. Det måste ha gått bra. Jag såg också Corona komma men det är i min mening väldigt få gånger man faktiskt får rätt när man tar position för mer eller mindre aktier beroende på risken man ser.

Speciellt ökade du risken mycket i att gå från 60/40 till 90/10 i vad jag gissar är din ursprungliga mellan risk hink.

Att tillfälligt öka risken i en 90/10 portfölj till 95-100/0-5 i passiva hinken tycker jag är helt rätt att göra i en börskrasch. Tror t.o.m. att Jan gjorde det när börsen rasar som mest.

Jag hade resonerat som så att jag gjorde avsteg från min plan. Nu kan det vara läge att återställa planen. Jag hade börjat med mellan risk hinken där du kan göra det i ett steg från 90 till 60% aktier eller tex med 10% i månaden om du vill göra det stegvis över tex 3 mån om du inte har behov av pengarna snart eller inte ser så stora risker just nu.

För din 100/0 portfölj så ka du ju därefter återställa den till 90/10 men det är ju en betydligt mindre risk förändring än i din andra portfölj.

Hur som helt - jag hade resonerar som att jag gjort ett avsteg och nu en 5 månader senare kan det vara bra att gå tillbaka till min ursprungliga plan.

lycka till!