Ändrade villkor för provisionslön då bolaget blivit uppköpt | Hur ska jag tänka?

Tjena,

Skulle gärna be om råd om följande.

Jag började på ett cybersäkerhetsbolag som B2B säljare för drygt ett halvår sedan.

Har arbetat med B2B de senaste fyra åren, primärt inom IT men även som konsult där jag hjälpt bolag med diverse inom försäljning.

Då jag inte haft erfarenhet inom cybersec, så gick jag med en lägre grundlön på 32.5k + 5k för bilersättning och 10% på TB. Vår TB ligger i snitt på 50%.

Bolaget har blivit uppköpt, och nya provisonsmodellen är presenterad, där provision börjar betalas ut först efter man sålt 50% av sitt target för 2024.

Oerhört frustrerande, då det är långa säljprocesser och risken är stor att jag inte får se någon provision förrän hösten (då targets även är relativt höga).

Jag har funderat på att omförhandla min grundlön eller säga upp mig.

Till mina frågor,

1. Kan jag neka nya provisionsmodellen, med hänvisning till anställningsavtalet?

2. Har någon erfarenhet av behöva nå halvårsbudget innan provison betalas ut? Och isåfall är det rimligt?

Nya avtalet är enligt mig destruktivt för både företagskulturen och motivationen… Är jag bitter eller är det befogat?

Fridens.

1 gillning

Välkommnen till forumet!

Jag har ju inte erfarenhet av provision per se, däremot brukar jag alltid säga att kommunikation är lösningen till alla problem. Jag skulle tagit samtalet med närmsta chef och förklarat situationen samt gjort det till ett “gemensamt problem.”. Dvs. att det ligger både i ditt och deras intresse att lösa problemet.

Sedan brukar jag (och många andra) uppskatta om du har ett eget hyfsat avvägt förslag som är enkelt att tacka ja till.

(inlägg raderat av författaren)

Tack för ditt svar. Problemet ligger i att “chefen” i detta fall är VDn som nyligen gjort sin exit genom att sälja företaget. Och han sitter förmodligen på avtal, att vara kvar en tid. Dock ser jag inte mycket incitament för honom att förhandla med ledningen åt mig, då han förmodligen planerar att lämna helt.

Tack för ditt svar. Jag har skrivit på anställningsavtal där provision på 10% av TB gäller och betalas månadsvis. (Notera, nya ägaren, företaget är från UK).

Absolut, men kan han inte få fatta det beslutet istället för att vi fattar det åt honom? :slight_smile:

Sedan tror jag att man många gånger underskattar kostnaden för en nyrekrytering. Förmodligen kan han också sitta på några resultatbaserade avstämningspunkter så det borde ligga i hans intresse att ha glada och motiverade säljare.

Precis, det är egentligen det ända styrkan i förhandlingsläget. Tappar dom mig, så bränner dom mycket på att anställa nytt, utbilda och så ryker mitt resultat för 2024.

Tillägg: Vill ej lägga mig platt, då jag kan få mitt tidigare konsultavtal imorgon, däremot är arbetet intressant.

Men känner att detta lägger standarden för framtida förhandling.

Jag brukar dock avråda att i steg ett försöka se det som en konflikt utan se det som att man försöker lösa ett gemensamt problem. :heart:

1 gillning

Ditt anställningsavtal gäller såklart så länge du är anställd, eller tills det omförhandlas. Det går inte att ändra din lönemodell utan förhandling, spelar ingen roll om ni blir köpta/sålda/skänks bort på blocket. Avtalet gäller.

Du har några alternativ:

• Strid - fast på ett fint sätt, diskutera det med din chef och refererar gärna ett par gånger till ditt anställningsavtal. Du kan ju säga något om facket i någon mening om du vill…

• Acceptera - du trivs, du tror du kommer nå din budget och du kommer få din provision, fast du får vänta lite. Du tror du kommer få vara kvar

• Dra - Säljare stannar ju sällan på samma arbetsplats om villkoren inte är bra

Tack för input.

Det blir ju att ta sig en rejäl funderare kring detta. Men nya modellen är skriven med oerhört mycket “piska” och väldigt lite “morot”. Sätter en standard för vad som kan väntas i framtiden.

Aldrig sett ett provisionsupplägg på 10 kapitel.

Låter lite extremt, men inte helt ovanligt att provision baseras på hur man överpresterar mot budget.
Jag ogillar detta skarpt och då bolaget kommer vilja se tillväxt så kommer din budget öka varje år och mängden arbete öka för att nå samma provision. Man får helt enkelt en lönesänkning varje gång budgeten ökas.