Ang. ”Stocks for the long run”

Hej på er!

@janbolmeson citerar ”Stocks for the long run” i en av de senaste blogginläggen med följande:

A bootstrap simulation analysis implies substantial uncertainty about long-horizon stock market outcomes, and we estimate a 12% chance that a diversified investor with a 30-year investment horizon will lose relative to inflation. The results contradict the conventional advice that stocks are safe investments over long holding periods.

Jag frågar mig, avser detta periodiserat sparande under denna tid? Eller avser det att man investerar, väntar 30 år och ser vad resultatet blir?

Jag får lite problem med att rent intuitivt förstå detta, säg att man investerar under resans gång så bör ju tidsperioden vara olika för pengarna beroende på när de investerats… eller? :exploding_head:

Om det nu är så att en av tio underpresterar mot inflationen på 30 år, hur ska man då resonera för att minska risken för att vara den olycksamma?

Forstatt god lördagskväll.

Hej Andreas.

Jag tolkar det som att du investerar ett belopp nu och utfallet efter 30-år är det som anges i uttalandet.

Jo, så blir det ju. Varje nytt köp du gör blir en ny 30års-period för de nyinvesterade pengarna :slight_smile:

Som Jan skriver i det avsnittet, diversifiering.
Köp olika marknader och köp kontinuerligt (månadsspara) så har du sannolikheten på din sida :slight_smile:

1 gillning

Då har vi samma syn på detta! Tackar.

1 gillning