Spännande! Ja jag jobbade som anställd konsult på större firma i 2 år, man tog ju det jobbet för man förstod inte bättre då
1500 kr friskvårdsbidrag och en fika 1-2 ggr/år.
Det är jag med på, men jag vet vad man vill höra som nyexad och det jag erbjuder kan inte Afry erbjuda, den höga lönen. Jag och mina vänner hade alla under 34k ingångslön som nyexad ingenjör från Chalmers. Jag tänker gå ut med annons och säga rakt av att lönen ligger på SÄG 40-45k för att vara riktigt konservativa, eventuellt timanställning för att säkra mig själv, men kompenseringen blir då den högre lönen och en direkt och snabb kontakt med mig som chef om de undrar nåt. Detta hade jag iallafall kastat mig över ifall jag var nyexad, fanns inte ens kotte som fick den lönen.
Tänk på att du, utöver risk att behöva betala lön vid uteblivet uppdrag, behöver marginal för ev sjuklön (första 14 dgr) och semesterpenning. Då du inte kan fakturera Polestar när din anställde är sjuk/på semester.
10% låter för lite för att täcka det med tanke på försäkringskostnader, revisor mm
Som tidigare nämnts, kan ju anställa de första på timbasis så löser sig allt det du beskrev.
“Vem vill vara på timbasis?”
Typ alla juniorer om man nämner 300kr/h brutto, så kommer personen strunta i sjuklön.
Det är ändå något som skaver i upplägget. Som nyexad tar man ju inte anställning på ett stort konsultbolag för att man inte vet bättre, utan för att det finns mycket seniora kollegor att lära sig av. I tillägg till en gemenskap etc. såklart.
Finns det ett hav av uppdrag även för de mest juniora som verkar vara de du siktar in dig på? Hade jag varit konsultinköpare på Polestar hade jag varit mycket tveksam till nyexade från ett fåmansbolag. De har ju liksom inget konsult CV alls att visa upp. Men det har du förhoppningsvis koll på.
Ps. jag önskar dig lycka till!
Jag tror på din idé. Jag har sett exakt samma idé genomföras tidigare av annat småföretag. Ut med en annons om att du förmodligen erbjuder stadens bästa lön till juniora utvecklare och du ska se att du blir nedringd.
För mig och mina klasskompisar träffade vi aldrig de andra i konsultfirman, alla var utspridda på olika uppdrag och kunder, så lärdomarna man fick var från kollegor som var hos samma kund.
Självklart presenteras mina konsulter med konsultCV som alla andra.
Syftet med inlägget var att få tips var och hur man hittar konsulterna, speciella plattformar etc.
Av svaren jag fått här verkar det bara vara att tuta och köra, då det enda man pratar om verkar vara sjuklön, gemenskap, och vara utan uppdrag… (Som jag tar med i beräkningen men som inte är aktuellt/fixas enkelt)
Så ska det låta haha! Får ju bara svar om irrelevanta grejer som jag påstår inte ens är aktuellt. Vet du var de postar annonserna?
Poängen var att de har ju inget på sitt CV om de är så juniora att de skulle fått 35k på en större konsultfirma.
Men du kan såklart din bransch bäst. Jag jobbar som konsult men i en lite mer konkurrensutsatt bransch. Där skulle någon utan erfarenhet från ett fåmansbolag inte komma ifråga. Endast om det var som stöd till dig och att ni jobbade tillsammans typ. Men som sagt, det kan ju vara annorlunda i din bransch.
Okej då förstår jag ditt håll, jag får dock in uppdrag där man ska bygga kablage (ingen raketforskning), eller “Skallkraven” för ett annat uppdrag är du ska kunna basic programmering, nivå med vad man lär sig i skolan.
Får också in uppdrag som projektledare eller uppdrag som kräver 10+ års av erfarenhet, där jag sett timpris på 900+ kr/h. Jag har nischat mig in på juniora konsulter för jag känner till kompetensområdena väl, men hade nog lika väl kunnat köra samma upplägg för konsulter som kan 10x mer än mig, men som inte har AB och bara vill vara vanlig timanställd.
Timanställning är en variant men är osäker på hur semesterlagen gäller även för timanställda. De bör också ha rätt till semesterersättning.
Tror du på detta, så är det bara tuta och köra!
Vad jag fattat det som så är det bara att baka in semesterersättning i timpengen, sen tar dom semester som alla andra
Spelar ju ingen roll vilket bolag som personen är anställd på. Det stora skillnaden ligger i var risken ligger om konsulten blir utan uppdrag, sjuk etc när inga timmar kan faktureras.
Du lägger den som en egen post på lönespecen och betalar ut den med lönen.
Bodyshopping konsulting tenderar att vara antingen feast eller famine och det har varit famine i ganska många år nu så det är inte omöjligt att de större spelarna helt enkelt inte hänger med om marknaden nu äntligen har vänt.
Den konventionella konsultmodellen (fully loaded cost ligger i 30-45% av fakturerning) lämnar givetvis en hel del luft så om du kan hålla nere de personrelaterade kostnaderna och sköta sälj billigare så går det givetvis att skapa ett delta som kan delas mellan dig och konsulten. Dock kan anställda leda till en hel del kostnader och jobb så det gäller att ha marginaler.
Lycka till!
Har varit några gånger i samma sits där arbetsgivare/beställare frågat mig om jag kan anställa personal men tvekat varenda gång. Har bekanta med flera anställda konsulter och det är inte alltid optimalt med anställd personal. Många som tar ledigt eller är sjuka vilket skapar dig mindre omsättning och mera bekymmer med tex sjuk/vab personal, karensdagar som du får stå för som arbetsgivare. Jag skulle råda dig att ta in personal som har F-skatt som går som UK via dig = mindre bekymmer för dig. Du tar % på UK:s debiterade timmar.
90% det gaggas om i denna tråden handlar om:
- Sjuklön. Fixas genom en timlön på 300kr/h istället, vilket varenda junior hade kastat sig över, DE SOM INTE HAR AB.
- “Team-känsla inom konsultbolaget”. Juniora som har vänner privat bryr sig inte om detta. Och det är inte värt 15 000 kr mindre i lön.
Inte hittat något rimligt problem med mitt upplägg, men som sagt, en vän ska börja hos mig som konsult nästa år, jag börjar där så får vi se.
“Det blir ju ökat admin då ju, du blir ju chef då ju, mera ansvar då ju…” - ofaaan det hade jag ingen aning om phew tack
Hej Nils,
Lycka till med dina expansiva konsultdrömmar ![]()
Enda medskicket jag måste understryka, din kalkyl att erbjuda lön på 45-50tkr per månad… Kommer inte räcka långt om du har konsultkompisar på bänken.
Hej och tack så mycket.
Tror inte man betalar en timavlönad när denne sitter på bänken.