Äntligen vänder det :) 7000000 på 10år

Jag har sparat ihop eller satsat på aktier under en femårsperiod. De två första månaderna va jag back runt 45000kr på aktier men de va det värt jag har fått lära mig psykologin på börsen, speciellt på hypade bolag mm. Idag sitter jag lugnt och avslappnat och ser “tillfällen” att gå in i ett papper och tjäna några tusen på kort sikt. Det känns fantastiskt. Jag har fått upp ögonen för sparande och ränta på ränta effekten. Varför i hela fridens namn kunde man inte lärt sig detta i skolan när man va runt 18. Tänk va pengar jag skulle haft. Men skit samma. Idag är jag på rätt spår. Och har ett bestämt mål i livet. Jag ska upp till miljonen helst innan två år. Är det möjligt ? Vete fan men ja de känns som jag hanterar börsens utmaningar på ett bra sätt idag. Hittat min strategi så att säga. Jag tänker att mina idag 250000kr ska tripplas inom två år. Mitt mål är 7-80000000 inom 10år det ska gå. Det blir aktier för hela pengen i några år om allt går som det ska. Sedan gå över till antigen några fonder med hög avkastning självklart med “hög” risk. Jag ska klara det att bli fri från jobb och kunna njuta av livet. Min kropp lär ju knappast hålla 10 år till i byggbranchen.
Jag vet att en del kommer säga att det är omöjligt men vad har jag att förlora jo endast 17500kr som jag började med för mindre än 6 månadersedan efter ett uppehåll på börsen och husrenoveringar tre barn på 5 år. Ja vi får se helt enkelt se. Är det någon annan som gjort liknande resa ?

1 gillning

Vi började spara 25000 kr per månad i juli (har skjutit till ca 100 000 extra utöver det). Målet är 1 MSEK på 3 år. Just nu är vi uppe i 275 000 kr.

Ev. får vi minska till 20 000 i månaden (frun har gått ner i arbetstid).

Först nu som vi har kunnat spara på allvar pga. husköp och privatlån till kontantinsatsen som betalades av i somras.

Alla har lyckats sen i juli, men grattis.

Jag har alltid varit bra på att spara, jag började väl investera 2009 men då endast småpengar av mitt totala sparande. Det var väl först 5 år senare som jag började investera nästan allt av mitt sparande, då ca 12 - 15 000 kr i månaden, idag har jag ett snitt på 2020 på 20 000 kr i månaden i investeringar. Jag satte först upp ett mål som du, en miljon, det gick snabbare än jag trodde och mitt nyare mål är att kunna leva på avkastning inom 10 - 12 år. Så ja, jag sparar inte som en FIRE-människa men jag tror dock aldrig jag kommer sluta jobba helt då jag gillar mitt jobb som ambulanssjuksköterska för mycket. Dock vill jag kunna ta ett par år ledigt om jag känner för det eller gå ner och jobba 50 % när det blir för mycket… Det är friheten och möjligheten jag vill åt :slight_smile:

Det jag ångrar är att jag aldrig firat en framgång. Mitt första mål var 500 k, när jag nådde det så tänkte jag bara på att “shit, bara halvvägs till 1 MSEK” istället för att tänka vilken bedrift. Nu är jag lång över mitt ursprungliga slutmål men har inte firat det heller. Det är tråkigt när jag tänker tillbaka. Man flyttar fram målet hela tiden och känner sig aldrig nöjd. Jag är därför rädd att jag inte kommer nöja mig med 6 eller 8 MSEK när jag väl är där… Så mitt svar är inte hur eller om du kommer att lyckas, för det kommer du göra, frågan är bara om det går på 3 år eller 6 år och vem bryr sig egentligen. Mitt svar blir istället att hur du mentalt ska gå från att spara mycket varje månad till att du faktiskt börjar ta ut pengar och använda dom. För mig är och kommer det bli det svåraste för sparandet vet jag att jag redan kan och är van att leva med utan att tycka jag försummar min vardag.