Tjaa!Jag har funderat lite på de nya EU-kraven som göra att vi inte kan handla Amerikanska eller Kanadensiska ETF:er. Även om vi inte kan köpa från Avanza, Nordnet eller liknande, borde vi inte kunna köpa dem genom att använda en utländsk broker såsom E*Trade eller EverTrade?//Mattias
Intressant frågeställning. Men jag tror att skatteregler sätter stopp för en sån setup. En kollega som flyttade till Nordamerika i höstas får inte göra affärer via sin svenska bank så länge han är skriven utomlands och alla som har konto i Avanza vet att de inte tillåter kunder som har sin skattehemvist i USA. Jag gissar att skatteavtalet mellan Sverige och USA har motsvarande villkor åt båda hållen.
(observera att jag använder både “tror” och “gissar” i texten ovan)
Hur är statusen för detta i dagsläget? Finns det något sätt (antingen direkt eller genom någon slags proxy, såsom ett certifikat) att handla amerikanska/kanadensiska ETF:er (gärna inom ramen för ett ISK- eller KF-konto)?
Jag håller med, har tittat på det också för Avazas ETF.-utbud är inte vad det borde, men inte riktigt hittat någon bra lösning.
Har ett E*Trade konto med placeringar sedan tidigare som jag kan sälja och plocka hem till ett svenskt konto men inte omsätta i andra värdepapper hos dem. Har undersökt detta med deras kundtjänst ingående men det går ej.
I praktiken innebär det att vad jag har där nu i aktier är en stor del av min passiva hink och den påtvingade långsiktigheten har varit lönsam (men kanske inte helt optimal) såhär långt.
Problemet är ju skatten, Sverige är på många sätt ett skatteparadis gällande investeringar, man vill helst kunna lägga dem i sin KF/ISK.